۲۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹
کد خبر: 747895

کرونا؛ بلای جان گردشگری

اسما سرایدار/فعال حوزه گردشگری

صنعت گردشگری یکی از مهم‌ترین صنایع مولد جهان محسوب می‌شود که با ویژگی‌های خاص خود به عنوان یکی از پایه‌های اصلی فعالیت‌های اقتصادی، نقش بسزایی در فرایند توسعه اقتصادی کشورها و مقاصد گرشگری دارد.

در سال‌های اخیر ایران نیز با اقدامات و برنامه‌ریزی‌های مدیریتی و بازاریابی همپا با سایر کشورها توانسته از ظرفیت‌های جذب گردشگر خود استفاده کند.

از اوایل اسفند ۹۸، ویروس کرونا بلای جان گردشگری شد و بنگاه‌های گردشگری و مشاغل مرتبط با آن وارد یک بحران جدی شدند؛ کشور ما نیز از این امر مستثنا نبود. در این بین متأسفانه بیشترین آسیب متوجه بنگاه‌های گردشگری شد، به طوری که تعداد زیادی از فعالان این حوزه بیکار و تأسیسات گردشگری متعددی نیز به سوی تعطیلی کشانده شدند.

از آنجا که مهم‌ترین رکن و سرمایه در کسب و کارهای گردشگری، نیروی انسانی آموزش دیده و متخصص و فعال به شمار می‌رود، شیوع ویروس کرونا بزرگ‌ترین چالش برای این قشر بود و به‌واسطه آن افراد زیادی بیکار شدند یا به ناچار برای تأمین معاش به شغل‌های دیگری رو آوردند، چون آنچنان که باید از آن‌ها حمایت نشد.

اگرچه در شرایط کنونی مهم‌ترین اصل، حفظ سلامت شهروندان است اما نباید این موضوع را نیز فراموش کرد که تحقق این مهم در گرو تأمین معیشت و رونق کسب و کار است و به همین دلیل متولیان و دست اندرکاران امر باید برای جبران خسارت‌های وارد شده، راهکارهای عملیاتی، مؤثر و مناسب ارائه دهند تا صنعت گردشگری بتواند دوباره به دوران اوج خود بازگردد.

در این مقطع حساس با توجه به اینکه صنعت گردشگری دارای ظرافت و پیچیدگی فرایند بازاریابی و ارائه خدمات است، نیازمند خلق راهکارهای متفاوت و سازگار با شرایط در راستای جذب و حفظ مشتریان هستیم؛ این مهم مستلزم انسجام و هماهنگی بخش‌های دولتی و خصوصی و هم‌اندیشی با افراد با تجربه و متخصص است تا بتوان با پیش‌بینی دقیق با چنین پیشامدهایی مقابله کرد.

این روزها با گذشت بیش از یک سال از همه‌گیری ویروس کرونا، میل به سفر را می‌توان به بارش بارانی بی‌وقفه تشبیه کرد. بنابراین برای آنکه با سیل گردشگر مواجه نشویم نیازمند برنامه‌ای مدون و متناسب هستیم تا گرفتار سونامی گردشگر نشویم. نادیده گرفتن این موضوع می‌تواند پیامدهایی به مراتب بدتر از ویروس کرونا بر صنعت گردشگری داشته باشد.

خلاصه آنکه از هم اکنون باید برای مدیریت دوران پساکرونا و پس از گذر از این همه‌گیری با فرض تکرار آن تدابیری مؤثر اندیشیده شود.

فراموش نکنیم با توجه به شرایط پیش آمده و افول صنعت گردشگری در جهان، شانس عبور از این بحران و جبران خسارت‌ها از آنِ کسانی است که بتوانند منعطف عمل کنند و با اتخاذ الگوهای مناسب و منطقی و راهبرد صحیح و با شناخت کاستی‌ها، ضعف‌ها و رفع آن‌ها در راستای کاهش فشارهای اقتصادی و عبور از این بحران و در نهایت حصول توسعه اقتصادی گام بردارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.