ملی‌پوش دسته به اضافه ۱۰۹ کیلوگرم وزنه‌برداری شرایطی را در مسابقات قهرمانی آسیا در ازبکستان تجربه می‌کند که در آستانه بازی‌های المپیک، این مسابقات برای او یک محک جدی بعد از محدودیت‌های گسترده کرونایی خواهد بود.

رونمایی از وزنه‌بردار فوق سنگین ایران در مسابقات قهرمانی آسیا

قدس آنلاین: پس از خداحافظی «بهداد سلیمی» و «سعید علی‌حسینی» از دنیای قهرمانی این دغدغه در وزنه‌برداری ایران به وجود آمد که برای چند سال ممکن است رقابت‌های دسته فوق سنگین در مسابقات قهرمانی جهان و بازی‌های المپیک برای ایرانیان جذابیت‌های زیادی نداشته باشد. اما این پیش فرض تنها در مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۱۹ تایلند صدق کرد و اکنون تیم ملی وزنه‌برداری جوان جویای نامی را در دسته فوق‌سنگین دارد که قرار است افتخارآفرینی‌های ۲ دهه گذشته تکرار کند. روزهایی که با مدال طلای «حسین رضازاده» در سیدنی شروع و به افتخارآفرینی‌های بهداد سلیمی ختم شد.  

در این دوره زمانی سه مدال طلا و  یک نقره المپیک در دسته فوق سنگین به ایران رسید. «حسین رضازاده» در المپیک‌های سیدنی و آتن طلا کسب کرد و «بهداد سلیمی» در المپیک ۲۰۱۲ لندن طلا گرفت.   «سجاد انوشیروانی» نیز نقره لندن را به دست آورد. در این دوره وزنه‌بردارانی مانند «سعید علی‌حسینی» و «بهادر مولایی» در سطح جهان و آسیا خوش درخشیدند. در رده سنی جوانان نیز علاوه بر چند قهرمانی جهان، «علیرضا یوسفی» در سال ۲۰۱۸ مدال طلا المپیک جوانان آرژانتین را از آن خود کرد.  

این مجموعه افتخار موجب شده تا «علی داودی» اکنون به یکی از میراث‌داران دسته فوق سنگین در ایران تبدیل و به دنبال خلق صحنه‌های زیبا و خاطره‌انگیز در رقابت با بزرگانی مانند «لاشا تالاخادزده» و «گور میناسیان» باشد. داودی مرداد ماه امسال در توکیو باید با این ۲ بزرگ وزنه‌برداری جهان و احتمالا چند وزنه‌برداری مطرح دیگر برای رسیدن به سکو رقابت کند.

داودی یکی از شانس‌های اصلی اعزام به توکیو به شمار می‌رود. وی تا کنون در چند گزینشی المپیک حضور داشته و با کسب سه هزار و ۹۳۸ امتیاز در جایگاه پنجم دسته به اضافه ۱۰۹ کیلوگرم قرار دارد. این امتیاز در حالی است که وی یک گزینشی دیگر با درجه طلایی دارد و با کسب امتیاز کامل آن می‌تواند خود را به جمع سه نفر برتر برساند. در این دسته تالاخادزه گرجستانی با پنج هزار و ۱۵۰ امتیاز در رده نخست قرار گرفته است. سیمون ماتروسیان ارمنی، ژی یانگ از چین و گور میناسیان در رده‌های دوم تا چهارم قرار دارند.      

بنا به فرمول جدید فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری در هر دسته هشت نفر برتر که توانسته باشند، بیشترین امتیازات گزینشی‌های المپیک را کسب کنند راهی توکیو خواهند شد و نفر برتر قاره‌ها نیز در جمع المپیکی‌ها قرار خواهند گرفت. با این شرایط باید گفت که سهمیه علی‌ داودی قطعی و وی را باید یکی از ۲ وزنه‌بردار اعزامی ایران به توکیو دانست. در این دوره از بازی‌های المپیک، ایران در رشته وزنه‌برداری ۲ سهمیه در بخش مردان و ۲ سهمیه در بخش زنان دارد و در هر دسته تنها یک ورزشکار می‌تواند اعزام کند.  

وزنه‌برداران مدعی حضور در المپیک توکیو در ۱۸ ماه منتهی به این رویداد بزرگ ورزشی باید در ۶ گزینشی با سطح طلایی، نقره و برنز شرکت کنند و بتوانند امتیازات لازم را کسب کنند. در این ۶ گزینشی تست دوپینگ گرفته شده و ورزشکار باید حتما در چهار رقابت وزنه بزند.  

داودی که به تازگی از رده سنی جوانان به بزرگسالان آمده در دور برگشت لیگ برتر عملکرد مناسبی از خود به نمایش گذاشت و توانست با مهار وزنه ۲۵۰ کیلوگرمی عملا خود را در جرگه مدعیان قرار دهد. او در دور رفت به صورت رسمی ۲۰۵ کیلوگرم را مهار کرده بود. البته داودی مدعی است که رکورد وی در تمرینات ۲۰۷ کیلوگرم در یک ضرب و ۲۵۶ کیلوگرم در دوضرب است. مجموع مهار وزنه داودی بنا به گفته قهرمان سابق جوانان جهان اکنون ۴۶۵ کیلوگرم است که نزدیک به رکورد وزنه‌بردار ارمنستانی در پیکارهای قهرمانی اروپا است که چندی پیش در مسکو برگزار شد.  

«میناسیان» در مسابقات قهرمانی اروپا با رکورد ۲۱۶ یک ضرب، ۲۴۸ دوضرب و مجموع ۴۶۴ کیلوگرم ضمن کسب سه مدال نقره خود را مدعی رسیدن به سکو توکیو نشان داد. البته در این دسته «لاشا تالاخادزه» با رکورد ۲۸۵ کیلوگرم دست نیافتنی است و اگر اتفاقات غیر منتظره ورزش رخ ندهد او می‌تواند فاتح هیجان‌انگیزترین دسته وزنه‌برداری در توکیو باشد.  

داودی دارنده مدال طلای نوجوانان و جوانان جهان که تا چند روز دیگر در مسابقات قهرمانی آسیا در تاشکند به روی تخته رقابت می‌رود باید نسبت به وزنه‌زدن و ذخیره انرژی، نهایت دقت را به عمل آورد زیرا وی اکنون یک مصدومیت جزیی دارد و ممکن است ثبت وزنه‌های بالا به مصدومیت طولانی مدت او تبدیل شود؛ مصدومیتی که در نهایت راه موفقیت او را در توکیو سخت خواهد کرد. حال داودی که سهمیه وی برای توکیو قطعی شده، باید به مسابقات قهرمانی آسیا نگاه جدی داشته باشد نگاه که دید آن بلند مدت و در جهت رسیدن به سکوی توکیو است.  

داودی در  سال ۲۰۱۹ در پیکارهای قهرمانی بزرگسالان جهان در تایلند شرکت کرد و با رکورد ۱۹۷ یک ضرب، ۲۲۷ دوضرب و مجموع ۴۲۴ کیلوگرم در رده هشتم قرار گرفت.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.