مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی گفت: تاپایان امسال بیش از 14 هزار برنامه در حوزه کتابخانه های عمومی استان اجرا می شود.

اجرای بیش از 14 هزار برنامه در حوزه کتابخانه های عمومی  استان تاپایان امسال

حجت الاسلام علی اکبر سبزیان در اولین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان بردسکن که به ریاست مجتبی شاکری فرماندار  برگزار شد  از همت و تلاش مسئولان شهرستان در برگزاری جلسات انجمن منظم و با دستور جلسات کیفی و کاربردی تقدیر کرد. وی ادامه داد: نسل جدید کتابخانه عمومی در استان و کشور دانشگاه مردمی و فرهنگسراهای اجتماعی هستند و باید پاسخگوی تمامی نیازهای اطلاعاتی جامعه در حوزه های مختلف اجتماعی فرهنگی، سیاسی و اقتصادی باشند. مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، آموزش غیر رسمی در کتابخانه های عمومی را در کنار مراکز آموزشی رسمی از جمله آموزش و پرورش و مراکز آموزش عالی کشور دارای اهمیت زیادی عنوان کرد.

حجت الاسلام سبزیان انجمن کتابخانه های عمومی را پارلمان تصمیم گیری در هر شهرستان در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه وکتابخوانی دانست وادامه داد: در سال 1400 اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی بیش از 14 هزار برنامه برای اجرا در کتابخانه های عمومی برنامه ریزی کرده است که امیدواریم شهرستان بردسکن نیز با برگزاری مرتب جلسات انجمن سهم عمده ای از برگزاری این برنامه ها رادر سطح کتابخانه های عمومی  شهرستان به خوداختصاص بدهد. وی تلاش در جهت ایجاد کتابخانه های عمومی سیار بویژه در مناطق عشایری شهرستان بردسکن را مورد توجه قرار داد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با اشاره به رشد شاخص های کتابخانه ای در شهرستان بردسکن از مسئولان شهرستان و همراهی خیران نیک اندیش استان تقدیر و از محمدحسین داودی خیر نیک انیدش شهرستان به عنوان مجاهد حوزه فرهنگی یاد کرد. وی از شهردار بردسکن در پرداخت سهم نیم درصد شهرداری به نهاد کتابخانه های عمومی تقدیر کرد و گفت: شهرداری هایی که سهم نیم درصد خود را به موقع به نهادکتابخانه های عمومی پرداخت نکنندطبق ماده 64 نهاد کتابخانه های عمومی کشور از محل ارزش افزوده که در اختیار وزارت دارایی است  سهم نیم درصد از حساب آنها برداشت می شود.  وی اظهارداشت: دراین رابطه تذکراتی به شهرداری ها داده شده است که سهم نیم درصد را پرداخت کنند چرا که در غیر این صورت  وزارت دارایی به صورت کلی پول را در اختیار نهاد کتابخانه های عمومی کشور قرار می دهد و درحق شهرستان اجحاف می شود. وی همچنین از  ایجاد سمن ها به عنوان معین کتابخانه های عمومی در استان خبرداد و گفت:  این مهم مورد موافقت استانداری قرار گرفته است  که درسال جاری از این ظرفیت در نهاد کتابخانه های عمومی استفاده شود.  وی عنوان کرد: اگرچه کرونا تمامی فعالیت ها را تحت الشعاع خود قرار داد ولی باعث  مردم در خراسان رضوی  کتاب خوان تر شوند که جا دارد از کتابداران عزیز به عنوان افسران  جبهه دانایی که دراین دوران اهتمام جدی داشتند تقدیر شود.  حجت الاسلام سبزیان  از موافقت این نهاد با راه اندازی کتابخانه سیار دراین شهرستان موافقت کرد و گفت: در سطح استان خراسان رضوی 16 کتابخانه سیار وجود دارد که با مشارکت خیر کتابخانه ساز و همراهی مسئولان شهرستان  اولین کتابخانه سیار را دراین شهرستان راه اندازی خواهیم کرد.  وی به نیمه تمام بودن 90 پروژه درحوزه کتاب و کتابخوانی دراستان اشاره کرد و گفت: عمده این پروژه ها تکمیل شده است ولی به خاطر شیوع ویروس کرونا افتتاح رسمی نشده است و مابقی تاپایان امسال مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.


فرماندار بردسکن نیز در این جلسه از حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی  خراسان رضوی در شهرستان بردسکن تقدیرکرد. مجتبی شاکری با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در توجه به کتاب و کتابخوانی ادامه داد: ترویج فرهنگ مطالعه و تلاش درجهت اضافه شدن کتاب و سبد خانوار بسیار مهم است و جامعه هرچه دانا محور و دارای آگاهی و دانش بیشتری باشد چالش ها و آسیب های اجتماعی کمتری خواهیم داشت. وی ادامه داد:شهرستان بردسکن در حوزه مسئولان، خیران و علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی دارای نیروهای انسانی دلسوز و متعهدی است که در حوزه ارتقاء ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی تلاش می کنند. وی افتتاح کتابخانه مرحوم داودی در 22 بهمن سال گذشته را باعث افزایش زیرساخت های کتابخانه ای شهرستان دانست و ادامه داد: کتابخانه در روستای شفیع آباد در آستانه افتتاح قرار دارد و در روستای کوشه نیز زمینه برای ایجاد کتابخانه وجود دارد. وی توجه به ایجاد کتابخانه سیار با توجه به وسعت بخش انابد و حضور جامعه کثیر عشایری در این بخش را مورد توجه قرار داد. وی به تنها مجموعه پاتوق کتاب دراین شهرستان اشاره کرد و از آمادگی خیر کتابخانه ساز برای این مهم نیز تقدیر کرد.  وی همچنین خواستار راه اندازی کتابخانه تخصصی درحوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و نشر ارزش های دفاع مقدس  دراین شهرستان شد.  فرماندار بردسکن از شهردار بردسکن در بحث پرداخت نیم درصد تقدیر کرد و گفت: می طلبد شهرداری های انابد و شهرآباد نیز دراین رابطه  اهتمام جدی داشته باشند.  وی با اشاره به اینکه فعالیت کتابخانه های عمومی بردسکن و انابد به خاطر کمبود نیرو یک شیفته اداره می شود از مدیرکل کتابخانه های عمومی استان خواست در تامین نیرو  به این شهرستان  عنایت ویژه ای داشته باشد. شاکری افزود: سال گذشته  8 جلسه انجمن کتابخانه های عمومی برگزار شد که این جلسات 30 مصوبه داشته است که خوشبختانه اکثر این مصوبات اجرایی شده است. در ادامه این جلسه مهدی زارعی به عنوان رئیس اداره کتابخانه های عمومی بردسکن معرفی شد. شایان ذکر است مهدی زارعی، قبل از این سرپرستی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان کاشمر را نیز به عهده داشته است.
بازدید از پروژه کتابخانه عمومی روستای شفیع آباد بردسکن
مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در سفر به شهرستان بردسکن از پروژه آماده افتتاح کتابخانه روستای شفیع آباد نیز بازدید کرد. حجت الاسلام علی اکبر سبزیان مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در سفر به شهرستان بردسکن از پروژه آماده افتتاح کتابخانه  روستای شفیع آباد بازدید کرد. مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در این  بازدید از تمامی کسانی که در احداث این کتابخانه تلاش کردند تقدیر و تشکر کرد. وی این کتابخانه را حاصل همراهی و همکاری خیران و نیک اندیشان و مسئولان شهرستان دانست و ادامه داد: زمین این کتابخانه و اراضی اطراف آن و اجرای 20 درصد ساختمان  توسط حسن طیفوری خیر شهرستان و  در ادامه  احداث بنا توسط محمد حسین داودی انجام شده است. حجت الاسلام سبزیان ابراز امیدواری کرد به زودی شاهد افتتاح این کتابخانه عمومی باشیم. شایان ذکر است عملیات تجهیز کتابخانه عمومی شفیع آباد نیز توسط اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی انجام شده ودر حال حاضر عملیات ثبت منابع کتابخانه در حال انجام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.