رئیس انجمن صنفی کارخانجات آرد خراسان گفت: بخش زیادی از ظرفیت ۳۹ کارخانه آرد در استان‌ خراسان رضوی به دلیل چندنرخی بودن گندم خالی مانده است.

بازارهای چندنرخی گندم، عامل خالی ماندن کارخانه‌های آرد خراسان

به گزارش قدس آنلاین، حسن حسینی رئیس انجمن صنفی کارخانجات آرد استان‌های خراسان در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان  گفت: هم اکنون گندم با سه نرخ در بین کارخانه‌های آرد توزیع می‌شود، دولت گندمی را با قیمت ۶۶۵ تومان برای برخی از نانوایی‌ها ارائه می‌دهد.

او افزود: گندم دیگری با نرخ ۹۰۰ تومان برای نانوایی‌های آزادپز، بربری و تافتون استفاده می‌شود و در نهایت برای صنف و صنعت نیز گندم با قیمت هر کیلوگرم ۲۷۰۰ تومان عرضه می‌شود که همین مقوله خود باعث متضرر شدن دولت و ایجاد فساد در این بخش می‌گردد؛ به طوری که امروز در یکی از مناطق شهر مشهد می‌توان آرد تهران را زیر قیمت آرد کارخانجات مشهد خریداری کرد.

رئیس انجمن صنفی کارخانجات آرد استان‌های خراسان ادامه داد: یکی از مشکلات حوزه آرد و نان این است که استان‌ها در این زمینه نمی‌توانند تصمیم گیری چندانی داشته باشند و بسیاری از مسائلی که اتفاق می‌افتد، ناشی از تصمیمات ملی است. تقاضای ما این است که در بحث گندم به سمت تک نرخی شدن برویم، اتفاقی که به نفع دولت نیز هست.

حسینی بیان کرد: در حال حاضر ۳۹ کارخانه آرد در استان‌های خراسان فعالند. این کارخانه‌ها مدرن بوده و با امکانات مطلوبی برای ذخیره سازی گندم در اختیار دارند؛ اما مسئله این است که بخش زیادی از ظرفیت همین کارخانه‌ها خالی مانده است و این چالش نیز از بازار چندنرخی و رویکردهای اشتباه در این بخش نشات می‌گیرد.

او تصریح کرد: در حال حاضر خدمات برای واحدهای شهرستانی به مراتب گران‌تر از تهران تمام می‌شود، به خصوص در حوزه ماشین آلات که دسترسی نیز دشوارتر است و با این وجود قیمت آرد در مشهد با تهران یکسان می‌باشد. هر کالایی به طور مستمر در حال تغییر قیمت است، اما طی چهار سال اخیر قیمت آرد ثابت باقی مانده است.

رئیس انجمن صنفی کارخانجات آرد استان‌های خراسان با تاکید بر لزوم اتخاذ تدابیر لازم در موضوع خرید گندم، تاکید کرد: با توجه به اینکه سال خشک زراعی را در پیش داریم، نمی‌توان انتظار داشت که به اندازه پارسال تولید گندم داشته باشیم؛ اما بحث مهم، نان مردم است و اینکه در ذخایر استراتژیک استان گندم را به صورت صحیح از کشاورز خریداری کنیم. از یکماه دیگر برداشت گندم در جنوب خراسان انجام می‌شود و باید پیش از اینکه دیر شود، برای تامین این محصول اقدام کنیم. برای این منظور بهتر است دولت هر چه سریع‌تر نرخ خرید تضمینی گندم را اعلام نماید.

حسینی اظهار کرد: هر کیلوگرم گندمی که از قزاقستان وارد می‌کنیم، بیش از شش هزار تومان قیمت دارد و اگر به جای این کار، گندم کشاورزان داخلی را با رقمی حدود معقولی خریداری کنیم، به نفع هر دو طرف است.
انتهای پیام/

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.