مازندران- تصاویر منتشرشده در فضای مجازی مبنی بر درگیری پلیس با جانبازی که سعی دارد تا در مقابل منزلش معبری برای تسهیل ویلچر ایجاد کند و با شکایت همسایه‌ها و برخورد پلیس مواجه می‌شود خود گواه معابر نامناسب برای معلولان و جانبازان است.

درگیری با جانباز بابلسری منجر به دلجویی از وی شد؛ معابر شهری مناسب معلولان نیست

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: این‌که مناسب‌سازی معابر و فضاهای عمومی شهری در کنار اشتغال یکی از مفاد قانون جامع حمایت از معلولان است ، ولی برخی مسئولان و مدیران شهری به آن عمل‌نکرده‌اند و همچنان فضاهای عمومی و معابر شهری برای تردد معلولان نامناسب است.

طبق آمار رسمی دست‌کم شش هزار نفر نابینا و یا کم‌بینا در این مازندران زندگی می‌کنند که از این شمار چهار هزار نفرشان مرد و بقیه زن هستند بنابراین سزاوار نیست که این دسته از افراد نسبت به سایر شهروندان از امکانات برابر برای حضور در جامعه بهره نبرند.

چند روزی است که در فضای مجازی کلیپی دست‌به‌دست می‌شود که درگیری فیزیکی مأمور انتظامی را با یک فرد جانباز نشان می‌دهد.

ماجرا از کجا آغاز شد؟

جانباز بابلسری درخواست ساده‌ای داشت؛ ایجاد پلی برای تردد او با ویلچر. اما جانمایی این پل که مقابل خانه او باشد یا همسایه مجاور؛ موضوع اختلاف چندین ساله بود.

این جانباز نخاعی عصر روز دوشنبه ۲۳ فروردین قصد داشت جهت تردد با ویلچرش در مقابل خانه همسایه کناری‌اش پلی ایجاد کند که همسایه او نیز مطابق روزهای گذشته به مخالفت با او می‌پردازد و در تماس با مرکز فوریت‌های ۱۱۰ جهت ممانعت از این کار او، از مأموران پلیس تقاضای کمک می‌کند. مأموران پلیس پس از حضور در محل وقتی با بی‌توجهی فرد جانباز روبه‌رو شدند با زدن دستبند بر دستان او قصد ممانعت از ادامه کار او داشتند که کار به خشونت مأموران پلیس با او کشیده  و فرد جانباز بر زمین خوابانده ‌شد.

در همین زمان شاهدان در محل حادثه اقدام به تصویربرداری از این اقدام مأموران انتظامی می‌کنند که انتشار آن در فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای داشت. تا بدان جا که باعث شد همان روز مقامات محلی  به همراه فرماندار، امام جماعت، رئیس شورای شهر و فرمانده انتظامی بابلسر با حضور در خانه فرد جانباز از او دلجویی کنند. همچنین مأمور انتظامی و سرباز خاطی نیز دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند.

مشکلی چندساله

متأسفانه سالیان درازی است که جانبازان و معلولان کشور با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند. اختلاف‌نظر بر سر جانمایی رمپ بین فرد جانباز و همسایه کناری‌اش و برخورد مأمور انتظامی با او تنها حادثه‌ای نیست که شاهد آن هستیم، بلکه روزانه ده‌ها جانباز و معلول جسمی و حرکتی در شهرهای مختلف هستند که هنگام عبور و مرور از خیابان  یا معابر محل سکونت خود با مشکل روبه‌رو هستند، به‌طوری‌که حتی بسیاری از این هم‌وطنان برای اینکه نمی‌توانند به‌راحتی از فضاهای اطرافشان جهت خرید  یا انجام کارهای روزمره‌شان استفاده کنند به‌ناچار خانه‌نشین شده و برای آن‌ها و خانواده‌شان مشکلات دیگر ایجادشده است.

دلجویی از جانباز بابلسری

گفتنی است این برخورد موجب شد تا فرمانده نیروی انتظامی طی تماس تلفنی از جانباز بابلسری دلجویی کند.در همین راستا طی روزهای گذشته بسیاری از مسئولان ازجمله فرماندار، فرمانده نیروی انتظامی و هم‌چنین فرمانده سپاه با حضور در خانه این جانباز و دیدار با این جانباز به دلیل این حادثه از وی دل‌جویی کردند.

در همین رابطه سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به یادداشت علی اصغرباقرزاده نماینده مردم بابلسر و فریدون کنار در مجلس در خصوص برخورد نادرست یک مامور نیروی انتظامی با جانباز قطع نخاعی، گفت: طبق یادداشت آقای باقرزاده و برداشت صورت گرفته نیروی انتظامی بلافاصله با مامور خاطی برخورد کرده و از جانباز عزیز کشورمان دلجویی کرده لذا امیدواریم دیگر شاهد چنین برخوردهایی نباشیم.

سرانجام کار

این موضوع حال موجب شده تا منصور رمضان نژاد رئیس شورای شهر بابلسر اعلام کند: برای اینکه به این اختلاف پایان دهیم به همراه شهردار  منطقه تصمیم گرفتیم بدون آنکه در زیباسازی محل خللی ایجاد شود و برای رفاه حال همه اهالی محل رمپی سرتاسری ایجاد شود که طی یکی، دو روز آینده این اقدام صورت خواهد گرفت.

جنجال اختلاف جانباز بابلسری با همسایه‌اش بر سر ایجاد یک پل برای تردد با ویلچر و برخورد نامناسب مأمور نیروی انتظامی با این جانباز هر چند با عذر خواهی پلیس و دلجویی مسئولان شهری بابلسر از این جانباز و قول احداث رمپ سراسری ختم به خیر شد اما بار دیگر پرونده نامناسب بودن معابر شهری را برای عبور معلولان و جانبازان باز کرد.

معاون سیاسی و امنیتی استان مازندران در تشریح آنچه مابین مأمور انتظامی و شخص جانباز صورت گرفته در گفت‌وگو با خبرنگار «ایران» می‌گوید: «آنطور که به من گزارش شد اصل ماجرا اختلاف نظر بین شخص جانباز و همسایه کناری‌اش جهت جانمایی رمپ بود. در واقع با وجود اینکه شهردار منطقه و حتی رئیس شورای شهر بابلسر چندین بار در محل حضور یافته بودند اما اختلاف بین دو همسایه باعث خلل در کار شهرداری برای احداث رمپ شد تا اینکه عصر دوشنبه فرد جانباز شخصاً اقدام به جانمایی رمپ کرد.

در همین زمان زن همسایه که مخالف جانمایی رمپ در مقابل خانه‌اش بود با مرکز فوریت‌های پلیس ۱۱۰ تماس می‌گیرد و از مأموران انتظامی برای ممانعت از این کار فرد جانباز و اقدام آن از سوی شهرداری به‌عنوان متولی درخواست حضور در محل می‌کند، اما متأسفانه مأمور انتظامی پس‌از حضور در محل با رفتار خارج از عرف و قانون اقدام به برخورد فیزیکی با فرد جانباز کرد. البته پس از این حادثه با هماهنگی‌های صورت گرفته و تدابیر فرماندهی انتظامی استان، مأمور متخلف بازداشت شد و در اختیار مقامات قضایی قرار گرفت تا حسب قانون با وی برخورد شود».

حسین حسن‌نژاد با ابراز تأسف از این حادثه‌ای که رخ داده، می‌افزاید: «پس از این درگیری فرماندار بابلسر از سوی استانداری مأموریت یافته بود به همراه فرمانده انتظامی شهرستان و مقامات محلی با حضور در خانه فرد جانباز از او دلجویی کنند».

حسن‌نژاد در ادامه با اشاره به این موضوع که نیروی انتظامی به هیچ وجه مرجع تشخیص جانمایی رمپ نیست و علت حضورش در محل تنها به درخواست همسایه فرد جانباز جهت حل اختلافات بوده است، می‌گوید: «احداث و جانمایی رمپ با شهرداری بوده و به‌عنوان مسئول امور شهر باید این اقدام را انجام دهد. متأسفانه برخورد مأمور انتظامی با فرد جانباز با شتابزدگی  یا از روی عصبانیت صورت گرفته  که با وی نیز برخورد قانونی شده است».
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.