۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 748057

دوگانه‌سازی در انتخابات ممنوع!

اقبال شاکری، استاد دانشگاه امیرکبیر و نماینده تهران در مجلس

عدم کارایی قوه مجریه و بی‌عمل ماندن وعده‌هایی که دولت به مردم داده نوعی دلسردی از عملکرد دولت را به وجود آورده و این مسئله موجب شده عده‌ای از مردم اعتقادی به اثرگذاری رأی خود نداشته باشند. تجمیع این ناکارآمدی با ضربه‌هایی که مسئله کرونا به فضای کسب و کار زده، این احساس را در مردم به وجود آورده که نامزدها به قرارهایشان وفادار نیستند. اما نباید از این نکته غافل شد که هر چه مشارکت مردم در انتخابات بیشتر باشد، امنیت و جایگاه بین‌المللی ما و قدرت ما برای دستیابی به منافع خود بیشتر خواهد شد. قطعاً اقتدار و ضریب نفوذی که امروز کشورمان در دنیا پیدا کرده و برخی از کشورها در تکاپو برای حضور در مذاکرات برجامی با ایران افتاده‌اند، برخاسته از پشتوانه مردمی است. امروز همه فهمیده‌اند جمهوری اسلامی یک نظام تأثیرگذار و قدرتمند است و ما برای حفظ این جایگاه نیازمند مشارکت و پشتوانه مردمی هستیم.

از سوی دیگر یکی از مواردی که برای افزایش انگیزه مردم به منظور مشارکت حداکثری در انتخابات لازم است، برخورد صادقانه مسئولان دولتی با مردم است. شرکت‌کنندگان در انتخابات نباید سعی کنند کوتاهی‌ها و ناکارآمدی‌های موجود را با دوگانه‌سازی‌های کاذب و فرافکنی پوشش دهند. هر گونه آدرس غلط به مردم، اشتباه بوده و گفت‌وگوی صادقانه بهترین گزینه برای تشویق مردم برای مشارکت در انتخابات است و هر قدمی خلاف این امر، سبب ایجاد فضای حاشیه‌ای در انتخابات می‌شود. فعالان و جریان‌های اثرگذار سیاسی نباید اجازه دهند فضای دوقطبی شکل بگیرد.

یکی دیگر از الزامات این مشارکت حضور چهره‌های جدید است. مردم نسبت به حضور گزینه‌های جدید در انتخابات دیدگاه مثبت‌تری دارند که علت آن گمنام بودن افراد است. در واقع عموم مردم از مسیر فعلی خسته شده‌اند و می‌خواهند با افراد جدید، فضای متفاوتی را تجربه کنند. به همین علت در نظرسنجی‌ها چهره‌های جدیدتر سرعت رشد رأی بهتری دارند. همچنین برخی نامزدهای قدیمی‌تر هم وجود دارند که به دلیل کارنامه سال‌های اخیر خود، از نظر مردم نمره قبولی دریافت کرده‌اند. چنانچه نامزدهای خاصی که مردم به آن‌ها دل بسته‌اند در انتخابات حضور یابند، فضای فعلی شکسته شده و رقابت پرشورتری دیده خواهد شد.

البته بخشی از بار مشارکت هم به نامزدها بازمی‌گردد؛ افرادی که قصد داوطلب شدن دارند، همان طوری که رهبر معظم انقلاب تصریح کردند باید ببینند آیا توانایی و کارآمدی لازم برای برداشتن این بار بزرگ و سنگین را دارند؟ نامزدها باید کاملاً شفاف برنامه و عملکرد خود را بیان کنند؛ به‌ویژه ملاک‌های تبیین شده توسط رهبر معظم انقلاب را مورد اشاره قرار داده و نسبت خود را با این ملاک‌ها تشریح کنند؛ همچنین برای افزایش انگیزه مردم به منظور حضور حداکثری در صحنه انتخابات باید رقابت برنامه‌ای و کارآمدی با یکدیگر داشته باشند. کاندیداها به جای بداخلاقی و درگیر کردن مردم با سوابق یکدیگر، باید رقابت برنامه‌ای با هم داشته و به دنبال راهکار برای مشکلات باشند. در این صورت مردم احساس می‌کنند افرادی نامزد شده‌اند که مشکلات زندگی آن‌ها را می‌شناسند و برای حل آن برنامه دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.