با اقدام ویژه جهاد کشاورزی مشهد تعداد زیادی از باغ ویلاهای غیرمجاز و تغییرکاربری داده شده در محدوده روستاهای عارفی(بخش احمدآباد شهرستان مشهد) و روستای نجم (بخش تبادکان شهرستان مشهد) تبدیل به تلی از خاک شد.

تخریب ۱۷۰ باغ ویلای غیرمجاز در دو روستای اطراف مشهد

«عارفی» ناامن برای سودجویان

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد در تشریح این ماجرا گفت: پس از انجام عملیات گشت و مراقبت از اراضی کشاورزی واقع در حریم شهر مشهد متوجه برخی اقدام‌های اولیه جهت تغییرکاربری در سطح وسیعی از اراضی شدیم و در همان مراحل ابتدایی اخطار مبنی بر توقف عملیات اجرایی به صورت الصاقی و دیوارنویسی نیز صورت پذیرفت. همچنین پس از هماهنگی با ریاست کمیته صیانت از حریم مشهد و حضور مقام قضایی در منطقه به عنوان نماینده دادسرای عمومی و انقلاب اسلامی شهرستان مشهد، عملیات گسترده و اقدام به قلع و قمع ابنیه و  مستحدثاتی که غیرقانونی بنا شده بود، صورت گرفت.

طهماسبی‌زاده افزود: با وجود اینکه سال‌هاست از تصویب قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها مصوب ۱۳۷۴و اصلاحیه آن در سال ۱۳۸۵ می‌گذرد و  ویلاهای ساخته شده بدون مجوز بارها به تیغ لودرها سپرده شده و با خاک یکسان شده‌اند و اخبار آن نیز به دفعات از طریق رسانه‌های مختلف به سمع و نظر مردم رسیده، متأسفانه برخی با ساده‌اندیشی، سرمایه و اندوخته سال‌ها زحمت و تلاش خود را فدای زیاده‌خواهی عده‌ای از فروشندگان قطعات باغی و کشاورزی می‌کنند و در پایان مغبون و ناراحت نظاره‌گر اتلاف سرمایه خود می‌شوند و در هنگام برخورد قانونی و قلع و قمع چنین وانمود یا اظهار می‌دارند که از قانون اطلاعی نداشته‌اند.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد در پاسخ به این شهروندان عنوان کرد: نخست، جهل به قانون رافع مسئولیت نبوده و اصل بر این است که پس از انتشار قانون همه از آن مطلع هستند.

 دوم؛ همه آحاد جامعه باید به قانون احترام گذاشته و از انجام خلاف آن بپرهیزند و این موضوع که برخی عنوان می‌کنند چرا همان موقع که در شروع ساخت بودیم مانع کار ما نشدید باید گفت عدم‌تذکر یا اخطار مجوزی برای تداوم این کار خلاف و مانعی برای قلع و قمع نیست و سوم اینکه مگر یک موضوع چند بار باید از طرق مختلف اطلاع‌رسانی شود. امید طهماسبی‌زاده بیان کرد: در عملیات وسیع اول چهار مورد بنا و ۳۲ مورد دیوارکشی که تحت ساخت و سازهای غیرمجاز قرار گرفته بود، در اراضی روستای عارفی بخش احمدآباد شهرستان مشهد تخریب  شد .

همین موضوع کافی بود که از یک تغییرکاربری وسیع جلوگیری شود و نسبت به قلع و قمع آثار ایجاد شده پس از هماهنگی و همراهی دادستانی مرکز استان و شورای حفظ حقوق بیت‌المال اقدام نماییم .

تخریب‌ها به روستای «نجم» هم رسید

معاون رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در بیان چگونگی دیگر عملیات صورت گرفته هم گفت: در دومین اقدام صورت گرفته  ۱۲مورد بنا، ۵۸ مورد قطعه دور دیوار، ۲۱ مورد محوطه‌سازی ، ۴۰ مورد پی‌کنی و هشت مورد استخر تخریب و در ادامه هم ۳۰ مورد مصالح از زمین‌های کشاورزی در روستای نجم بخش تبادکان شهرستان مشهد که تحت ساخت و سازهای غیرمجاز قرار گرفته بود، جمع‌آوری شد.

این مقام مسئول ادامه داد: در پایان عملیات قلع و قمع، از آن همه دیوار و بنا که می‌خواست ویلاهایی باشد تا جیب مردم ناآگاه و بعضاً طماع را به این امید که ویلا را بخرند و به چند برابر قیمت بفروشند، فقط تلی از خاک و سیمان و تعداد زیادی تانکرهای مچاله شده و درب‌های فلزی در هم پیچیده بر زمین باقی مانده است.

امید طهماسبی‌زاده  بیان کرد: پایش مزارع و باغ‌ها و حفاظت از اراضی کشاورزی، در تعطیلات سال جدید در غالب کشیک‌های نوروزی در این مدیریت انجام شد .

مدیر جهاد کشاورزی مشهد با بیان این مطلب که مشارکت و نظارت همگانی بهترین و مؤثرترین راه برای حفاظت از سرمایه‌های ملی کشور است، تصریح کرد: گشت‌های حفاظت اراضی کشاورزی با گشت‌زنی و مراقبت مستمر و حضور فعال در عرصه‌های کشاورزی و نیز گزارش‌های دریافتی، مزارع و باغ‌ها را رصد و با هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز و اقدام به تغییرکاربری و تخریب برخورد کردند.وی متذکر شد: شهروندان در خرید اراضی به خصوص در حاشیه شهر مشهد دقت کافی را به خرج دهند و از مراجع ذی‌صلاح استعلامات لازم را اخذ کنند و با حرف یک بنگاهدار یا افراد محلی که مدعی می‌شوند در محل تغییرکاربری مشکلی ندارد، اقدام به خرید نکنند که سرمایه آن‌ها به باد خواهد رفت.

رئیس جهادکشاورزی مشهد همچنین از خریداران ملک‌های دارای تغییرکاربری خواست پیش  از هر گونه معامله این گونه زمین‌ها، از امور اراضی شهرستان در خصوص دارا بودن مجوزهای لازم برای تغییرکاربری آن اراضی استعلام نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.