خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان، سومین استان پهناور ایران محسوب می‌شود؛ ۱۱ هزار و ۳۸۰ کیلومتر راه آسفالت و غیرآسفالت در حوزه روستایی این استان قرار دارد که ۵.۲ درصد راه‌های روستایی کشور را تشکیل می‌دهد. نزدیک به ۴۰ درصد جمعیت خراسان جنوبی نیز در مناطق روستایی ساکن هستند.

جاده ناهموار توسعه روستایی در خراسان جنوبی

مسیر مرگبار

علاوه بر اینکه شاخص برخورداری از راه آسفالت در این استان ۵۰ درصد یعنی ۳درصد پایین‌تر از میانگین کشوری است اما خراسان جنوبی حتی یک متر راه‌آهن و آزادراه ندارد و به گفته یک نماینده مجلس، جاده‌های پرمشکل فعلی این استان هم به قتلگاه مسافران و مردم نجیب آن تبدیل شده و ۷۸ درصد امدادرسانی هلال احمر خراسان جنوبی در سال گذشته مربوط به حوادث جاده‌ای بوده است.از سوی دیگر در حالی که جاده‌ها و شریان‌های ارتباطی، از شاخص‌های اصلی توسعه یک استان به شمار می‌آید، محرومیت خراسان جنوبی از زیرساخت‌های لازم و جاده‌های مناسب برای حمل و نقل، سبب عقب‌ماندگی این استان مرزی کویری شده است و این مشکل به ویژه در حوزه راه‌های روستایی استان بیشتر خودنمایی می‌کند.با وجود آنکه روستاها کانون مهم تولید و اشتغال هستند و بهبود وضعیت زیرساختی از جمله راه‌های روستایی یکی از اصلی‌ترین راه‌های رسیدن به توسعه پایدار و همه‌جانبه است اما به گفته برخی روستاییان خراسان جنوبی، درصد زیادی از راه‌های روستایی این استان هنوز آسفالت نشده و همان راه‌های آسفالته نیز عموماً پر از دست‌انداز، چاله و فرورفتگی‌هایی است که علاوه بر وارد کردن خسارت‌های فراوان به خودروها، سبب بروز سوانح رانندگی بسیاری شده است.

جیب خالی راه‌های روستایی

آن‌ها می‌گویند: وضعیت راه‌های ارتباطی به خصوص پس از بارندگی‌های دو سال گذشته وخیم‌تر شده و روند بهسازی و ترمیم خرابی این جاده‌ها نیز از روند مطلوبی برخوردار نبوده است. علاوه بر این، تعدد روستاها، فاصله زیاد بین روستاها و تراکم کم جمعیت در خراسان جنوبی سبب شده راه‌های روستایی در این استان وضعیت مطلوبی نداشته باشند.

همچنین مسئولان راهداری با اشاره به اینکه نگهداری و بهسازی راه‌های روستایی از سال گذشته به راهداری واگذار شده است، می‌گویند در سال ۹۹ برای روکش و ترمیم آسفالت محورهای روستایی هیچ اعتباری اختصاص نیافته و با توجه به اینکه ردیف بودجه ساخت راه‌های روستایی از ملی به استانی تغییر کرده است، به نظر می‌رسد با اعتبارات قطره‌چکانی استانی هم سال‌ها باید در انتظار ماند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی نیز اواخر سال گذشته در گفت‌وگویی در همین ارتباط توضیح داد: با توجه به وسعت استان و راه‌های روستایی ایجاد شده، هزینه روکش آسفالت این جاده‌ها اعتبار زیادی را می‌طلبد و این موضوع محدودیت‌هایی را برای اجرایی کردن عملیات ترمیم ایجاد کرده است.

هزینه‌های بالای راهسازی

اسدالله جلال‌زاده افزود: توسعه راه‌های روستایی برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار در اولویت قرار گرفته است اما به دلیل محدودیت اعتبار دست و بال ما برای تسهیل اجرای پروژه‌ها بسته است؛ چراکه روکش هر کیلومتر آسفالت ۶۰۰ میلیون تومان هزینه دارد و از ۹۰۰ روستای این استان ۸۴۰ روستا دارای جاده آسفالته هستند که اگر بخواهیم تمامی این محورها را روکش آسفالت کنیم، هزینه هنگفتی را باید بپردازیم.

در همین حال هر چند با اجرای طرح ملی ابرار(اقدام ملی برای احداث راه‌های روستایی اولویتدار) که از سال ۹۸ در کشور شروع شده است هزینه ساخت راه روستایی ۲۵ تا ۵۰ درصد کاهش می‌یابد اما انتظار می‌رود کار بهسازی و آسفالت راه‌های روستایی سرعت بیشتری بگیرد؛ اما در همین طرح سهمیه خراسان جنوبی برای سال گذشته ۱۳۸ کیلومتر تعیین شده بود که به فرض تحقق، با توجه به اظهارات مسئولان این حوزه هنوز صدها کیلومتر دیگر از راه‌های روستایی استان نیازمند بهسازی و آسفالت باقی خواهند ماند.

پایین‌تر از میانگین کشوری

این در حالی است که به گفته استاندار خراسان جنوبی، گستردگی این استان، قرار گرفتن در مسیر کریدورهای اصلی کشور و گذر مسافران استان‌های غربی و جنوبی و تردد بار از اقصی نقاط کشور، شرایط خراسان جنوبی را خاص‌تر کرده بنابراین باید به موضوع محورهای مواصلاتی آن توجه ویژه‌ای شود.

حمید ملانوری خاطرنشان کرد: در حالی خراسان جنوبی به لحاظ کیفیت راه‌های ارتباطی از میانگین کشوری عقب‌تر است که ظرفیت‌های منحصر به فردی دارد و این فرصت‌ها و ظرفیت‌ها می‌تواند خراسان جنوبی را به استانی پرظرفیت برای ایجاد واحدهای مختلف تولیدی تبدیل کند که به اقتصاد منطقه و توسعه کشور کمک شایانی خواهد کرد.

با وجود این انتظار این است که مسئولان محلی و نمایندگان مردم این خطه در مجلس شورای اسلامی با پیگیری‌های مستمر خود برای افزایش بودجه‌های استانی و ملی و تخصیص به موقع اعتبارات، تن زخمی جاده‌های روستایی خراسان جنوبی را مرهم نهاده و گام مثبتی در راستای پیشرفت و توسعه منطقه و افزایش رفاه مردمانش بردارند. چه اینکه با توجه به عمر استاندارد پنج ساله راه‌های روستایی اگر کم‌کاری و تعللی در این راه صورت بگیرد، به طور حتم وضعیت کنونی، بدتر نیز خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.