کمیسیون مشترک برجام امروز بار دیگر در سطح روئسای هیئت ها برای بررسی نتایج مذاکرات گروه های کارشناسی تشکیل جلسه می‌دهد.

ماراتن دیدارهای دیپلماتیک در وین/ فرصت کوتاه برای شکستن بن بست

قدس آنلاین: اعضای کمیسیون مشترک برجام امروز عصر برای بررسی روند پیشرفت گفتگوهای فنی  و کارشناسی، در سطح معاونین وزرای گروه  ۱+۴ و  ایران بار دیگر در وین گرد هم می‌آیند که در آن تلاش می‌شود تا راهکارهای ممکن برای حصول یک توافق به منظور لغو تحریم های آمریکا و بازگشت همه طرفها به تعهدات برجامی در پی آن، ارائه شود.

ماراتن دیدارهای دیپلماتیک در وین

این چهارمین دور از مذراکرات کمیسیون مشترک در این سطح طی دو هفته اخیر است و امروز بعد از ظهر به وقت وین در حالی برگزار می‌شود که دیروز جمعه مذاکرات و دیدارهای فشرده و مهمی میان روئسای هیئت های گروه ۱+۴ با سید عباس عراقچی به صورت دوجانبه و چند جانبه برگزار شد.

در همین راستا شب گذشته روسای هیات‌های مذاکره‌کننده روسیه و چین با حضور در محل اقامت سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه و رییس هیأت مذاکره‌کننده کشورمان، در نشستی سه‌جانبه به بحث و رایزنی پرداختند.

صبح همان روز نیز رؤسای سه هیأت اروپایی (آلمان، انگلیس و فرانسه) در جلسه‌ای مشترک با سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت مذاکره‌کننده کشورمان، دیدار و گفت و گو کردند.

انریکه مورا، معاون جوزف بورل دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده این دور از مذاکرات هم ظهر دیروز به دیدار مذاکره کننده ارشد هسته ای کشورمان رفت تا آخرین هماهنگی‌ها را با وی انجام دهد.

فشردگی رایزنی‌ها و دیدارهای دیپلماتیک در وین طی روزهای اخیر زیر سایه اقدام طلافی جویانه تهران در آغاز غنی سازی ۶۰ درصدی پس از خرابکاری و حمله تروریستی اخیر رژیم صویونیستی در تاسیسات اتمی نطنز کاملا محسوس و نمایان شده است.

ایران به گفته علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ظرف ۴۸ ساعت از زمان شروع غنی سازی، روز جمعه اولین محصول اورانیوم ۶۰ درصد را استحصال کرد که یک شوک و تکانه بزرگ و غیر قابل باور برای دیپلماتها و دولتهای غربی بود که تصور نمی کردند ایران توانایی و دانش فنی و ماشین آلات تولید این سطح از اورانیوم با غنای بالا را به این سرعت داشته باشد.

از سوی دیگر ایران به وضوح برای تروئیکای اروپایی و هیئت آ»ریکایی که خود را به وین رسانده و در حاشیه مذاکرات کمیسیون مشترک به صورت ب واسطه و در حاشیه مشغول رایزنی و چانه زنی است روشن کرد که مذاکرات فرسایشی و طولانی مدت را به هیچ عنوان بر نمی‌تابد و اگر احساس کند این گفتگوها بدون ارائه راهکار و طرحی مشخص و عملیاتی طی می‌شود، بلافاصله وین را ترک خواهد کرد.

عراقچی: امروز درباره نحوه ادامه کار و سرعت آن تصمیم می‌گیریم

معاون وزیر خارجه کشورمان امروز گفت: امروز یک جلسه دیگر کمیسیون مشترک را برگزار می کنیم که بتوانیم آخرین وضعیت را مرور کرده و گزارش کار کارگروه ها را بشنویم و درباره نحوه ادامه کار و سرعت آن و مسائلی که باید حل و فصل شود، تصمیم بگیریم.

سید عباس عراقچی پیش از این هم تاکید کرده بود  که در این دور از مذاکرات باید وارد یک کار جدی و عملی بشویم و مجموعه اقداماتی که آمریکا باید انجام بدهد و مجموع تحریم‌هایی که باید بردارد باید لیست شود و مجموعه اقداماتی هم که ایران در مقابل انجام خواهد داد لیست بشود و دقیق بشود و توافق در مورد آنها صورت بگیرد و بتواند هر چه سریع‌تر اجرایی شود.

وی خاطرنشان کرد:  ما فرصت برای مذاکرات فرسایشی نداریم و مایل به مذاکرات فرسایشی نیستیم و باید سریع‌تر به جمع بندی برسیم و این را باید در عمل ببینیم که حرکت و شتاب به سمت رسیدن به توافق در حد معقول و مقبولی وجود دارد در غیر این صورت ما دلیلی برای ادامه مذاکره نمی‌بینیم.

وی با بیان اینکه لیست‌های رفع تحریم‌ها در حال آماده شدن است و موضع ما این است که همه تحریم‌ها باید برداشته شود و فهرستی که تهیه می‌شود باید کامل باشد، اضافه کرد: همه اعضای برجام از جمله ۳ کشور اروپایی این توافق را دارند که ما در مرحله‌ای هستیم که دیگر نیازی به بحث‌های کلی وجود ندارد و باید وارد کار شد و لیست‌ها را تهیه و بعد در مورد اختلافات صحبت کرد و لیست نهایی تهیه شود.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمانهای بین الملی و رئیس هیئت مسکو در این مذاکرات هم صبح امروز در پیامی توئیتری با اشاره به توافق برای دیدار مجدد نمایندگان ارشد ۶ کشور، پیشرفت در گفت‌وگوها برای احیای برجام کُند اما مداوم توصیف کردو نوشت: امروز علاوه بر فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده قبلی در سطح کارشناسی، مشارکت‌کنندگان تصمیم گرفتند به صورت رسمی نشست کمیسیون مشترک برجام را برگزار کنند. 

تا این لحظه از مذاکرات بجز همین واژگانی همچون روند مثبت، قرار داشتن در مسیر درست و ...نشانه ای از نزدیک شدن به یک توافق عملی و ممکن مشاهده نشده و دو طرف کماکان در حال رو کردن برگ های فشار خود هستند.

یکی به نعل و یکی به میخ واشنگتن و تروئیکای متحدش

دولت بایدن نیز تا این لحظه تنها در موضع‌گیری های دیپلماتیک از نظر مثبتش به لغو تحریم ها در مقابل بازگشت ایران به برجام سخن گفته اما سخنگوی وزارت خارجه آمریکا کماکان تاکید دارد که واشتنگتن مایل نیست برخی از تحریم ها را بردارد و مایل به معامله پلکانی است.

آنها به همراه متحدان اروپایی شان حالا به اقدام تلافی جویانه ایران و غنی سازی ۶۰ درصد هم واکنش نشان داده اند و بطور قطع در مذاکرات از این منظز نیز تلاش دارند تیم ایران را زیر فشار بگذارند.

جو بایدن غنی سازی ۶۰ درصد توسط ایران را خلاف توافق هسته‌ای عنوان کرده و در مصاحبه شب گذشته خود گفت: فکر نمی‌کنیم که حرکت به سوی غنی سازی ۶۰ درصد مفید باشد  اما خرسند هستیم که ایران به توافق در مورد مذاکرات ادامه داده است.

وی در موضع‌گیری محتاطانه افزود که غنی سازی ۶۰ درصد توسط ایران، به مذاکرات وین کمک نمی‌کند گفت که هنوز زود است درباره ای این مذاکرات قضاوت کرد. این رویکرد محافظه کارانه نشان می‌دهد واشنگتن در عین حالی که بدش نمیید ایران را بخاطر این گام اخر زیر فشار بگذارد، اما مایل هم نیست که مذاکرات با تهران به هم بخورد و وضعیت بحرانی شود.

رسانه های سرائیلی هم امروز گزارش دادند که کاخ سفید دولت رژیم صهیونیستی را زیر فشار گذاشته تا برای سنگ اندازی و تخریب مذاکرات وین تلاش نکنند. اتفاقی که نکرانی آمریکا را از شکست این مذاکرات در پی خط و نشانها و هشدارهای تهران تایید می‌کند.

سخنگوی اتحادیه اروپا هم امروز غنی سازی ۶۰ درصدی در ایران را تحولی بسیار نگران کننده خواند.

توپ در زمین اروپا و آمریکاست

با این حال نوذر شفیعی کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاست خارجی معتقد است که علی رغم این موضع‌گیری محافظه کارانه بایدن، اروپایی ها و آمریکایی ها بجای اینکه با یک نگرش مثبت به موضع و اقدامات ایران نگاه کنند، برعکس در جهت دیدگاه های اسرائیل حرکت می‌کنند و هدف اصلی آنها زیر فشار گذاشتن تهران و گرفتن امتیاز است.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین می‌گوید: پیام آنچه در نطنز اتفاق افتاد مخاطبش اروپا آمریکا و ایران به صورت توامان بود و اسرائیل تلاش دارد روی رفتار هر سه طرف مذاکرات وین تاثیر بگذارد  و کدر روند این مذاکرات کارشکنی کند.

عضو اسبق کمیته هسته‌ای مجلس با یادآوریز اینکه حادثه تروریستی اخیر در نطنز بر مذاکرات وین سایه انداخته، خاطرنشان می‌کند: اگر اروپا و آمریکا بر خلاف آچه اسرائیل انجام داد موضع گیری قاطعی علیه حمله تروریستی در نطنز صورت می‌دادند و از ایران دلجویی می‌کردند که این کار را نکردند مشخص می‌شد متعهد به اصلاح مسیر هستند.  هنوز هم اگر حداقل در روند مذاکرات و ارائه راهکاری عملی تسریع کنند مشخص می‌شود نیت آنها پیشبرد مذاکرات است. در غیر این صورت با اسرائیل در یک راستا حرکت می‌کنند که کشتن زمان، اعمال فشار بیشتر و در نهایت دادن امتیاز کمتر و گرفتن امتیاز بیشتر از ایران است.

نوذر شفیعی با تاکید بر اینکه مذاکرات ای کمیسیون مشترک و هیئت های ۶ کشور بسیار تعیین کننده خواهد بود می‌افزاید: اتفاق اخیر در نطنز و تبعات آن قطعا  وقت یکی دو جلسه از مذاکرات را می گیرد چون سوء ظن ها افزایش یافته  اما توپ در زمین اروپا و آمریکا است که پاسخ اسرائیل را از طریق تسریع در مذاکرات می توانند جبران کنند. در غیر این صورت به مشخص می‌شود که نوعی تقسیم کار بین آنها واسرائیل وجود داردمذاکرات را به سمت فرسایشی شدن ببرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.