براساس جدیدترین گزارش منتشر شده توسط یک مرکز مطالعاتی، «محمد بن زاید»، ولی عهد ابو ظبی تلاش دارد، با کنار زدن برادر خود زمینه جانشینی پسرش را فراهم کند.

 جنگ قدرت در خاندان امارات/«طحنون» برادر بن زاید یا «خالد»؛ چه کسی ولیعهد می‌شود؟

قدس آنلاین؛ جدیدترین پژوهش منتشر شده توسط مرکز «مطالعات خلیج [فارس] در واشنگتن» از تلاش «محمد بن زاید»، ولیعهد ابو ظبی جهت به حاشیه راندن برادرانش و  تحکیم پایه‌های قدرت «خالد»، پسر بزرگش پرده بر می‌دارد.

مرکز «مطالعات خلیج [فارس] در واشنگتن» با انتشار مقاله‌ای از «کریستین اسمیت»، پژوهشگر ارشد این مرکز نوشت: «محمد بن زاید در تلاش است با انتصاب پسرش خالد در سمت‌های مهم شیخ نشین ابوظبی، موجبات تقویت و افزایش قدرت وی در این امارت شده و او را به عنوان گزینه اول جانشینی خود معرفی کند».

این مرکز خاطر نشان کرد: «سازماندهی مجدد مؤسسات و نهادهای حکومتی امیرنشین ابوظبی طی چند ماه گذشته، قدرت‌گیری بیش از پیش و مستمر خالد بن محمد بن زاید، پسر ارشد حاکم فعلی کشور امارات در مناصب حکومتی را مورد تأکید قرار داده است.

به نوشته وبگاه اماراتی «امارات لیکس»، خالد بن محمد بن زاید ماه اکتبر سال ۲۰۱۹ به عنوان یکی از اعضای «شورای اجرایی ابوظبی» به این شورا ملحق شد که قدرتمندترین نهاد حکومتی ابوظبی در کشور امارات محسوب می شود.

در ادامه، در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۰، خالد به هیئت مدیره «شورای عالی امور مالی و اقتصادی» پیوست، هیئت جدید التأسیسی که وظیفه آن نظارت بر اقتصاد امیرنشین ابوظبی از جمله بخش حیاتی نفت و گاز است.

در ماه مارس گذشته، وی به شورای تازه تاسیس «شرکت ملی نفت ابوظبی» در این امیرنشین ملحق شد که شرکتی حکومتی و منبع اصلی ثروت این مارت محسوب می‌شود.

علاوه بر این، خالد ریاست دفاتر اجرایی، دو بخش سیاست و نفت امیرنشین ابوظبی را نیز برعهده دارد که به وی اجازه به دست آوردن تجربه رهبری و تأثیر گسترده بر جوانب سیاسی و اقتصادی اداره حکومت را می دهد.

مرکز «مطالعات خلیج [فارس] در واشنگتن» تأکید می‌کند: «افزایش نفوذ و قدرت خالد بن محمد بن زاید به زیان برادران ولیعهد ابوظبی و رویکرد قبلی کشور امارات مبنی بر تقسیم قدرت و تصمیم گیری توافقی صورت می‌گیرد.

جانشینی منصب ولیعهد

با رو به وخامت گذاشتن وضعیت جسمانی و سلامتی شیخ «خلیفه بن زاید»، حاکم امارات، هر لحظه انتظار می رود، محمد بن زاید به عنوان رئیس امارات اعلام شود.

اینجاست که نزاع بر سر جانشینی محمد بن زاید در خواهد گرفت و اینکه چه کسی مناسب تصدی این منصب خواهد بود، «طحنون» برادر محمد بن زاید یا «خالد» پسر ارشدش.

درباره این دو شخصیت حرف بسیار است، طحنون نفر دوم در امارات، رئیس دستگاه اطلاعاتی این کشور، رئیس کمیته امور راهبردی ابوظبی، رئیس شرکت و مؤسسات تجاری مانند شرکت «القابضه» مهمترین شرکت تجاری کشور وغیره است.

اما خالد بن محمد بن زاید، وی علاوه براینکه ریاست دستگاه امنیت حکومت و معاونت شورای امنیت ملی، معاونت رئیس دفتر دفتر اجرایی ابوظبی را نیز بر عهده دارد و محمد بن زاید از سال ها قبل تلاش می‌کند، زمینه جانشینی وی را فراهم کند.

هم اکنون، در محافل تصمیم گیری امارات صحبت از تلاش محمد بن زاید جهت انتصاب پسرش به عنوان مشاور امنیت ملی امارات به جای طحنون است که از دید برادرش کودتا علیه وی محسوب می‌شود.

این درحالی است که اطلاعاتی وجود دارد که از تلاش های مداوم محمد بن زاید و نزدیکانش جهت تضعیف موقعیت طحنون حکایت دارد که خطری جدی برای وی به شمار می آید.

رقابت اقتصادی و مالی

علاوه بر نزاع برای دستیابی به قدرت، رقابت شدیدی بین طحنون بن زاید و خالد بن محمد بن زاید بر سر کسب امتیازات اقتصادی جریان دارد، در این خصوص، وبگاه «اینتلیجنس اونلاین» نوشت: «رقابت و نزاع در خاندان حاکم ابوظبی به بزرگ‌ترین شرکت‌های تسلیحات دفاعی امارات (ایدج) ضربه زده و باعث تجدید نظر در ساختار و تغییر ریاست آن شده است».

به نوشته این وبگاه، جنگ قدرت داخل خاندان بن زاید باعث توقف شماری از مهمترین طرح‌های ایدج و تغییر در کادرهای آن شده است؛ به نحوی که خالد بن زاید و طحنون برای نظارت بر اجرای مهمترین و سری‌ترین طرح‌های امارات در زمینه اینترنت، اطلاعات و ارتباطات با یکدیگر رقابت می‌کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.