شماری از قانون گذاران آمریکایی به دنبال ارائه پیش‌نویس قانونی هستند که مانع ازدست‌یابی عربستان سعودی به تسلیحات کشتار جمعی از جمله سلاح هسته‌ای است.

تدوین پیش‌نویس قانون جلوگیری از دسترسی عربستان به سلاح‌های کشتار جمعی توسط قانون‌گذاران آمریکایی

قدس آنلاین: گروهی از قانون‌گذاران آمریکایی پیش‌نویس قانونی را آماده کرده‌اند که به دنبال ممانعت از امکان دست‌یابی رژیم سعودی به سلاح هسته‌ای است.

روزنامه انگلیسی «میدل ایست آی» نوشت که پیش نویس قانون مذکور که عنوان «قانون سلاح‌های کشتار جمعی سعودی» نام دارد، درصدد است راه را برای دستیابی ریاض به تکنولوژی‌های حساسی که زمینه را برای رسیدن به سلاح هسته‌ای تسهیل می‌کنند، بندد.

«ادوارد مارکی» و «جفری میرکلی» دو نفر از اعضای مجلس سنای آمریکا این پیش نویس را به این مجلس ارائه کرده و در مجلس نمایندگان نیز دو نماینده به نام‌های «تد لیو» و «خواکین کاسترو» نیز این پیش نویس را به مجلس نمایندگان ارائه کرده‌اند.

میرکلی در بیانیه‌ای که قرائت کرده، گفت:‌ «وجود سلاح های هسته‌ای در دستان تروریست‌ها و رژیم‌های سرکش از خطرناک‌ترین تهدیدها برای امنیت مردم آمریکا و متحدان ما در همه دنیاست».

او همچنین گفت که «اگر عربستان سعودی به دنبال برهم زدن نظم جهانی در منع اشاعه تسلیحات و دست یابی به آن‌ها به کمک چین یا هر شخص دیگری است، ایالات متحده آمریکا باید به آن پاسخ دهد».

پیش نویس قانون مذکور از عربستان سعودی می‌خواهد در تلاش برای ساخت موشک بالستیک و برنامه هسته‌ای غیر نظامی خود شفاف‌تر باشد و در صورت در پیش گرفتن چنین برنامه‌ای دولت بایدن باید بررسی و مشخص کند که چه شخص یا کشور این فناوری را به ریاض منتقل خواهد کرد.

تابستان سال گذشته روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال فاش کرد که سایت دیگری در شمال غرب عربستان وجود دارد که از آن برای استخراج کیک زرد هسته‌ای از اورانیوم خام استفاده می‌شود که گامی دیگر از سوی ریاض برای تولید سوخت هسته‌ای است که می‌تواند سعودی‌ها را در مسیر توسعه سلاح هسته‌ای قرار دهد.

یک ماه بعد روزنامه گاردین انگلیس در گزارشی محرمانه از فعالیت دانشمندان زمین‌شناسی چین در عربستان سعودی پرده برداشت که بر اساس آن، عربستان سعودی احتمالاً دارای ذخایر سنگ معدنی کافی برای هموار کردن مسیر تولید داخلی سوخت هسته ای است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.