کردستان- تنوع اقلیمی و آب‌وهوای معتدل کوهستانی زاگرس موجب شده که این منطقه زادگاهی برای رویش بیش از دو هزار گونه گیاهی باشد و اکثر مردم این دیار نیازهای غذایی خود را از گیاهان بهاری تأمین می‌کنند اما متأسفانه در طی سال‌های گذشته شرایط برداشت از این گیاهان با مشکلاتی روبروست.

گیاهان دارویی معیشت روستائیان را مرهم می‌گذارد

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: همه‌ساله با فرارسیدن بهار بسیاری از افراد محلی پا به کوه و صحرا می‌گذارند تا از این پهنه خدادادی دارویی برای بهبود و التیام زخم‌های خود برداشت  و از این طریق امرارمعاش کنند.

اگرچه کرونا بر حضور و نحوه برداشت این گیاهان تأثیر داشته است اما بسیاری از افراد بومی و محلی از ممانعت نیروهای منابع طبیعی گلایه داشته و اظهار می‌کنند که ممانعت از آن‌ها به امرارمعاش خانواده  آن‌ها آسیب وارد کرده است.

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین؛  شیرین‌بیان، ثعلب، بومادران، رازیانه، گل ختمی، کاسنی، موسیر، شنگ، آویشن، تره کوهی، کنیوال و ...از جمله گیاهان بومی منطقه کردستان هستند که مردم بومی از آن‌ها استفاده می‌کنند.

 تعداد و تنوع گیاهان بومی در منطقه بکر چهل چشمه بیشتر است و این تنوع در شهرهایی همچون دهگلان که شرایط کوهستانی کمتر شده و بیشتر به‌صورت دشت است، کمتر می‌شود.

به‌طور مثال شهرستان بیجار ازلحاظ پتانسیل و استعداد گیاهان دارویی رنگین تراز سایر مناطق کشور است که داری ۸۰۰ گونه گیاهان دارویی است که ۲۲۰ نوع آن شناخته‌شده است که ۷ نوع آن تاکنون در هیچ کجای دنیا شناخته‌شده نیست.

گلایه افراد بومی

مردم بر اساس عادات سنتی، گیاه اول فصل را به باهدف تغذیه‌ای و استفاده دارویی شناسایی کرده و اقدام به برداشت می‌کنند و آن را در سبد غذایی خود قرار می‌دهند که این برداشت‌ها در برخی مناطق بیشتر و در برخی شهرهای استان کمتر است.

البته برخی از مردم استان نیز با اهداف اقتصادی و تجاری اقدام به برداشت گیاهان طبیعی در منطقه کرده و آن را برای ارتزاق روزانه و امرارمعاش خود به فروش می‌رسانند.

این موضوع در طی سال‌های گذشته البته مورد مناقشه بین بهره‌برداران و حافظان منابع طبیعی بوده است زیرا کارشناسان اذعان می‌کنند : عده‌ای که فقط جنبه اقتصادی برداشت گیاهان را در نظر می‌گیرند، به دلیل عدم آموزش و ناآگاهی، با برداشت نادرست گیاه از ریشه، نابودی بذر و عدم تکثیر گیاه، موجب تخریب گونه گیاهی و ایجاد تغییر در اکسیستم آن منطقه می‌شوند که درنتیجه حذف گونه‌های گیاهی طی سال‌های متمادی را به دنبال دارد.

برداشت غیراصولی بلای جان طبیعت

در این راستا معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان می‌گوید: برخی از مصرف‌کنندگان و بهره‌برداران به خاطر عدم آگاهی و کم‌اطلاعی، نسبت به برداشت بی‌رویه و غیراصولی این گیاهان اقدام می‌کنند درحالی‌که ممکن است گیاه مراحل تکامل خود را طی نکرده باشد.

طاهر کرمی اظهار می‌کند: برداشت گیاهان بهاره باید با توجه به نحوه رویش و تکثیر آن در طبیعت انجام و با استفاده از روش‌های نوین از برداشتی قدیمی و بی‌رویه خودداری شود و خانواده‌ها نیز باید به‌اندازه نیاز مصرف خانواده خود و با مقادیر بسیار کم برداشت کنند تا به رویشگاه‌ها و ریشه یا بذر گیاهان آسیب وارد نشود.

وی با اشاره ب اینکه در صورت مشاهده برداشت انبوه گیاهان دارویی و خوراکی خودرو به‌قصد فروش و عرضه در بازارهای مصرف با فرد خاطی و متخلف برخورد می‌شود می‌افزاید: بهره‌برداری تجاری و برداشت پیاز گیاهان مرتعی ممنوع و ناآگاهی در چگونگی برداشت، زوال تدریجی و تخریب مراتع را به دنبال دارد.

وی بیان می‌کند: امسال با توجه به تغییرات آب و هوایی و کمبود بارش ‌مناسب، وضعیت مراتع به‌گونه‌ای است که باید در بهره‌برداری از این نعمت‌های الهی نهایت دقت و در برداشت اصولی و صحیح انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.