حجت الاسلام تقوی گفت: امام رضا(ع) در بیانی سفارش می‌کنند که شیعیان اگر در ماه مبارک رمضان و در حال روزه ده کار را انجام دهند از ثواب و ارزش واقعی این ماه بهره مند خواهند شد.

۱۰ توصیه مهم امام رضا(ع) که در ماه رمضان باید رعایت کنیم/روزه‌دار، چه جایگاهی نزد پروردگار دارد؟

حجت الاسلام علی اصغر تقوی رییس مرکز فقهی جواد الائمه(ع) و استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین به بیان فضیلت های بزرگ ماه مبارک رمضان پرداخت و تصریح کرد: در عظمت ماه رمضان ذره‌ای تردید و ابهام وجود ندارد. ماه مبارک رمضان یکی از ماه‌هایی است که در نزد همه مذاهب، فرق و ادیان مورد احترم و عزت و تجلیل است روزه‌داری مختص دین اسلام نیست از آغاز آفرینش انسان و در تمام ادیان مختلف به شکلی روزه داری مرسوم بوده و مرسوم هست و طرفداران و پیروان مکاتب و مذاهب مختلف در عرصه تاریخ به این امر تمسک می‌جسته‌اند و می‌جویند.

حجت الاسلام تقوی افزود: خداوند در قرآن کریم در ارتباط با این ماه بزرگ می فرماید: «شَهْرُ رَمَضانَ‏ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ هُدیً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدی‏ وَ الْفُرْقانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَ مَنْ کانَ مَریضاً أَوْ عَلی‏ سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُریدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُریدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَ لِتُکْمِلُوا الْعِدَّهَ وَ لِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلی‏ ما هَداکُمْ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ». ماه رمضان برای مسلمانان از ویژگی خاصی برخوردار است که باز در بین مسلمانان هم دو مذهب بزرگ تشیع و تسنن و فرقی که در درون مذاهب شیعه و تسنن قرار دارند برای روزه احترام، عزت و فضیلت خاصی قائلند. خداوند این ماه را ماه برکت، رحمت و مغفرت برمی شمرد و می فرماید: «أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْکُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ».

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه  خداوند از ماه رمضان به عنوان ماه مهمانی بندگان در نزد خود یاد کرده، توضیح داد: خداوند متعال قرآن را در ماه مبارک رمضان بر پیامبرش نازل کرد که قرآن بزرگترین و عالی ترین کتاب مقدسی است که در جامعه بشری و انسانی از آن به نیکی یاد می‌شود. یکی از ویژگی‌های مورد توجه ماه رمضان برای ما آن است که پذیرش ولایتعهدی حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در این ماه اتفاق افتاده است، همچنین معراج پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، وفات حضرت خدیجه سلام الله علیها که عام الحزن نامیده شد، غزوه تبوک، غزوه حنین و قسمتی از جنگ بدر وقایع حساس و مورد توجهی است که در ماه رمضان رخ داده اند.

وی در توضیح روزه های واجب، مستحب و مکروه و حرام گفت: روزه‌های واجب مثل روزه ماه رمضان و روزه‌های مستحب مثل روزه ماه رجب و شعبان و روزه‌های مکروه مثل روز عاشورا و روزه‌های حرام مثل روز عید فطر و عید قربان که اینها مجموعه روزه‌هایی است که باید مسلمانان و پیروان مکتب توحید به آن توجه کنند.  آن قدر ارزش روزه بالا است که در بیان معصومین علیهم السلام دارد که خداوند می فرماید: «الصوم لی و انا اجزی به» مقام روزه‌دار آنقدر بالا است که جزای روزه را من می‌دهم.

حجت الاسلام تقوی تصریح کرد: در مورد خود روزها و شبهای ماه مبارک رمضان بیانات بسیار شیوا و مهمی از اولیای الهی به ما رسیده است. تمام اعمالی که به عنوان اعمال مستحب و واجب شمرده می شود از اولویت بسیار بالایی در میان اعمال برخوردار است. یک آیه قران را تلاوت کردن برابر با یک ختم قرآن برای آن ثواب در نظر گرفته شده است در حدیثی آمده است: "أَنْفَاسُکمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ وَ نَوْمُکمْ فِیهِ عِبَادَةٌ وَ عَمَلُکمْ فِیهِ مَقْبُولٌ وَ دُعَاؤُکمْ فِیهِ مُسْتَجَابٌ".

رییس مرکز فقهی جواد الائمه(ع) ادامه داد: معمولا در میان اعمال، ریا یکی از مواردی است که عمل را دچار اشکال می‌کند، اما در ماه مبارک رمضان یکی از ویژگی‌های مهم آن این است که طرف می تواند ریاکارانه بگوید روزه دارم ولی روزه نداشته باشد و همین عمل سبب شده است که از اعمال مهم عبادی بندگان در عالم خلقت، روزه ارجحیت و ویژگی خاص خودش را داشته باشد. امام رضا علیه السلام در بیانی سفارش می‌کنند که شیعیان اگر در ماه مبارک رمضان و در حال روزه ده کار را انجام دهند از ثواب و ارزش ماه مبارک رمضان بهره مند خواهند شد:

وی تشریح کرد: یکی از سفارشات دعا است، دعا هم برای خود و هم برای دیگران، قطعاً دعا در ماه مبارک رمضان که ماه رحمت و مغفرت است و درهای رحمت الهی گشوده است از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است. استغفار در ماه مبارک رمضان جزء سفارشات امام رضا علیه السلام است. امام رضا علیه السلام می فرمایند در ماه مبارک رمضان استغفار و طلب مغفرت کردن از درگاه حضرت حق را فراموش نکنید. تلاوت قرآن از سفارشات امام رضا علیه السلام است.

حجت الاسلام تقوی اضافه کرد: توبه از گناهان از تاکیدات و فرمایشات حضرت به حساب می آید، ادای امانت جزء توصیه های این بزرگوار است، برطرف کردن و زدودن کینه از دل و ترک گناه در این ماه جزء مؤکدات سفارشاتشان است؛ تقوا و پرهیزکاری، پرهیز از همه آن چیزی که در ارزش و اهمیت روزه خلل ایجاد می کند، توکل بر ذات اقدس اله جزو برنامه هایی است که امام به آن اشاره می کنند و خواندن دعاهایی که معمولا در ماه مبارک رمضان سفارش شده و خصوصاً در ماه شعبان نیز از جمله مؤکدات است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به سخنان دیگری از اهل بیت علیهم السلام گفت: در دیگر بیانات اهلبیت برای ماه رمضان ثواب‌هایی برای بعضی از اعمال در نظر گرفته شده است؛ برای خود رؤیت هلال و دیدن ماه شب اول ثواب قائل شدند و نفس رؤیت هلال دارای فضیلت و ثواب است. دعاهایی که در وقت رؤیت باید خوانده شود مورد توجه اولیای الهی بوده است. در آغازین روزهای ماه مبارک رمضان دعا برای عافیت از بیماری در ماه مبارک رمضان و توان ادامه دادن به روزه داری سفارش شده است. دعا برای اینکه روزی حلال در اختیارمان قرار بگیرد و با روزی حلال روزه بگیریم جزو تاکیدات اولیای الهی است.

وی ادامه داد: امیدواری دادن در ماه مبارک رمضان به فضل الهی برای خود و دیگران، هم خودمان امیدوار به فضل پروردگار باشیم و هم دیگران را امیدوار به فضل پروردگار قرار دهیم و توصیه کنیم. یکی از برکات ماه مبارک رمضان این است که انسان امیدوار به فضل و رحمت پروردگار می شود خداوند توان روزه را به انسان عنایت می کند یعنی اراده انسان قوی شود که هر کاری را می تواند با اراده انجام دهد. «اذْکُرُوا بِجُوعِکُمْ وَ عَطَشِکُمْ فِیهِ جُوعَ یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَ عَطَشَهُ». از دیگر  برکات ماه مبارک رمضان در فرمایشات امام رضا علیه السلام این است که انسان به یاد فقرا، گرسنگان و تشنگان می افتد و برای فردای قیامت فقر و گرسنگی و تشنگی خودش را به یاد می‌آورد و به آن توجه می‌کند. "أَیُّهَا النَّاسُ مَنْ فَطَّرَ مِنْکُمْ صَائِماً مُؤْمِناً فِی هَذَا الشَّهْرِ کَانَ لَهُ بِذَلِکَ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عِتْقُ رَقَبَةٍ وَ مَغْفِرَةٌ لِمَا مَضَی".
 

حجت الاسلام تقوی با تاکید براینکه کتب آسمانی مثل قرآن، انجیل، صحف و زبور در ماه رمضان نازل شده است تصریح کرد: سپری مانند روزه برای مقابله با آتش جهنم در بیانات معصومین معرفی نشده است، بهترین سپر روزه است. روزه سد راه شیطان است یعنی راه شیطان را مسدود می کند تا قدرت نفوذ و تسلط بر ما را نداشته باشد. "هو شهر اوله رحمة و اوسطه مغفرة و آخره عتق من النار". به خاطر همین موارد است که توصیه ها و سفارشاتی شده است که بعضی از امور را روزه داران ترک کنند و از آن فاصله بگیرند.

رییس مرکز فقهی جواد الائمه(ع) گفت: اگر لقمه حرام در ماه مبارک رمضان در زندگی انسان وارد شود قطعا طعم لذیذ و معنوی روزه را استشمام نمی‌کند و نمی تواند لذت و مزه روزه معنوی را بفهمد. روزه داری حتی با غذای مشکوک در لسان اولیای الهی منع شده است. در ماه مبارک رمضان باید انسان بر نفسش مسلط باشد. نفس، انسان را وادار به گناه و معصیت می کند بگوید ما مهمان خدا هستیم ما در محضر پروردگاریم، ما در محضر خداوند در ماه مبارک رمضانی قرار داریم که نفس کشیدن در این ماه عبادت است، خوابیدن در این ماه عبادت است، قران خواندن در این ماه عبادت است و چرا ما خدای نکرده آلوده به بعضی از معاصی و گناهان شویم و در اختیار نفس و هوای نفس قرار بگیریم.

وی افزود: از هر آنچه که ممکن است ما را از ثواب روزه محروم کند و از ثواب روزه ماه بکاهد باید دوری کنیم. ترک رذائل اخلاقی جزو سفارشات است ترک رذائلی مثل غیبت، تهمت، دروغ، افتراء به دیگران بستن، بدبینی، ظن بد،گمان بد، اینها از مواردی است که توصیه شده است در این ماه مبارک رمضان از آن فاصله گرفته شود. در صورتی که انسان دارای عذر شرعی که نمی تواند روزه بگیرد و باید روزه را افطار کند توصیه شده که در مقابل روزه داران اقدام به افطار نکند یعنی در برابر روزه داران روزه نخورد ولو این اینکه عذر شرعی دارد. کنترل چشم جزو سفارشات اولیای الهی است ماه مبارک رمضان چشم ما باید آن چیزی را ببیند که خدا می‌خواهد و از آن چه که خدا نمی‌خواهد پرهیز کند. گوش ما باید مراقبت کند تا هر آن چیزی را بشنود که از لحاظ مبانی شرعی و اعتقادی اشکالی بر آن وارد نیست.

حجت الاسلام تفوی در پایان گفت: زبان ما باید آن چیزی را جاری کند که خدا می خواهد و رضای خدا در آن است و از آن چیزهایی که رضای حضرت حق در آن نیست پرهیز کند و آنها را بر زبان جاری نکند."العمل الصالح فیها من الصلاة والزکاة و انواع الخیر خیر من العمل فی الف شهر لیس فیها لیلة القدر . و لولا ما یضاعف الله تبارک و تعالی للمؤمنین ما بلغوا، ولکن الله یضاعف لهم الحسنات". مجموعه‌ای از بایدها و نبایدهای ماه مبارک رمضان در فرمایشات ائمه هدات مهدیین به ما سفارش شده که خلاصه و لب کلام این است که انجام واجبات، ترک محرمات و در ماه مبارک رمضان توجه به مستحبات و ادعیه و قرائت قرآن و تلاوت کلام الله مجید وجود داشته باشد.

«التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّ‌اکِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُ‌ونَ بِالْمَعْرُ‌وفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنکَرِ‌ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّـهِ ۗ وَبَشِّرِ‌ الْمُؤْمِنِینَ* صدق الله العلی العظیم».

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خواننده ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    0 0
    اینکه همش شد عربی روان سازی و بروز بودنم هیچ
  • خواننده ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    0 0
    اینکه همش شد عربی روان و بروز نویسی از مد افتاده یا قلمبه سخن گفتن مد شده