به نظر می‌رسد در شرایط کنونی و با توجه به باقی ماندن برخی ابهامات به ویژه در خصوص سرنوشت احیای برجام و نرخ دلار و البته میزان اثرگذاری این اسکناس آمریکایی بر عملکرد صنایع و گروه‌های مختلف بورسی، تنها راه بازگشت به تعادل به گردونه معاملات سهام، حذف محدودیت‌ها به ویژه اصلاح دامنه نوسان و حذف نامتقارن بودن آن است.

فاصله بورس تا پایان ریزش

قدس آنلاین؛ بیش از دو ماه از نامتقارن شدن دامنه نوسان در بورس تهران می‌گذرد و سیاستگذار در تصمیمی جدید خبر از افزایش یک درصدی کف مجاز روزانه داده است. به این ترتیب دامنه نوسانی که از ۲۵ بهمن سال گذشته به مثبت ۶ و منفی ۲ تغییر کرده بود قرار است از ابتدای اردیبهشت ماه مثبت ۶ و منفی ۳ درصد شود. 

محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در این خصوص به سنا گفت: هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مصوب کرد تا دامنه نوسان قیمت‌ها از ابتدای اردیبهشت ماه به مثبت ۶ و منفی ۳ افزایش یابد.

وی تصریح کرد: پیشتر و بر اساس مصوبه شورای عالی بورس، به هیات مدیره سازمان بورس اجازه داده شد تا دامنه نوسان به صورت تدریجی افزایش یابد. از آنجا که این موضوع بعد از سه روز کاری قابل اعمال است، از ابتدای اردیبهشت دامنه نوسان جدید اعمال می‌شود و تا پایان اردیبهشت برقرار است. سپس سازمان بورس نسبت به افزایش تدریجی و مجدد تصمیم‌گیری می‌کند.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به بازنگری دستورالعمل گره معاملاتی، ابراز داشت: مقرر شد بازنگری به نحوی باشد که امکان نقدشوندگی افزایش یابد. در تغییراتی که صورت گرفت مجموع حجم معاملات در ۵ روز از ۵ درصد به ۲۰۰ درصد افزایش یافت. البته دامنه نوسان در گره معاملاتی همان دو برابر باقی ماند، اما حجم مبنا در روز گره معادل یک سهم در نظر گرفته می‌شود. همچنین هیات مدیره سازمان بورس تصویب کرد که برای فروش اوراق تبعی استفاده از رتبه بندی مجاز باشد.

دهقان دهنوی در پایان خاطرنشان کرد: سازمان بورس برنامه‌های خود را برای تقویت تقاضا پیگیری کرده و ادامه می‌دهد.

این تصمیم به نظر می‌رسد برای راضی کردن معترضانی که عموما در زمره کارشناسان و تحلیلگران بورسی قرار می‌گیرند، اتخاذ شده است. معترضانی که از اساس دامنه نوسان را محدودیتی خودساخته و مخصوص کشور ما دانسته و آن را عامل دستکاری قیمت‌ها و کاهش محسوس نقدشوندگی بازار سهام می‌دانند. حال نامتقارن شدن این محدودیت شرایط را بغرنج‌تر کرده است. 

تداوم رکوردشکنی‌های معکوس

به دنبال اعمال این نوع از دامنه نوسان که شاید در کمتر کشوری بتوان نشانی حتی در کوتاه‌مدت از آن یافت، این روزها بازار را کم‌رمق‌تر از آنچه بود کرده است. ارزش دادوستد سهام در این مدت ارقام پایینی را نشان می‌دهد. از این رو دامنه نامتقارن نوسان قیمت‌ها یخبندان معاملات را افزایش داده است و با توجه به تداوم قفل شدن سرمایه‌ها در صف‌های فروش مجالی برای دادوستد باقی نمانده است.

آمارها نشان می‌دهد این متغیر مهم بازار سهام هر روز رکوردهای معکوس جابه‌جا می‌کند و دو بار طی روزهای اخیر رکورد رکودی‌ترین روز در ۱۵ ماه اخیر را جابه‌جا کرده است. ارقامی که کمتر از ۲۰ درصد از معاملات ثبت شده در دوره رونق بازار است. از این رو به نظر می‌رسد در شرایط کنونی و با توجه به باقی ماندن برخی ابهامات به ویژه در خصوص سرنوشت احیای برجام و نرخ دلار و البته میزان اثرگذاری این اسکناس آمریکایی بر عملکرد صنایع و گروه‌های مختلف بورسی، تنها راه بازگشت به تعادل به گردونه معاملات سهام حذف محدودیت‌ها به ویژه اصلاح دامنه نوسان و حذف نامتقارن بودن آن است. موضوعی که البته با وجود اقرار رئیس سازمان بورس بر ناکارا کردن بازار سهام تا کنون چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

انجماد پولی در بورس نامتقارن

بررسی‌های آماری «قدس آنلاین» نشان می‌دهد در حالی از ابتدای سال ۹۹ تا ۱۹ مردادماه یعنی درست زمانی که شاخص کل بورس تهران سطوح بالاتر از ۲ میلیون واحد را در کارنامه خود ثبت کرده‌بود، نسبت گردش پولی یا همان (turnover ratio) بیش از ۶۳ درصد بود. 

با آغاز اصلاح قیمت‌ها هر چند این نسبت نیز کاهشی شد و به ۴۰ درصد در بازه زمانی ۲۰ مرداد تا ۲۵ بهمن‌ماه سقوط کرد اما باز هم شرایط بهتر از زمانی بود که سیاستگذار تصمیم گرفت تا دامنه نوسان قیمت‌ها در بازارهای بورس و فرابورس را نامتقارن کند. به طوری که با اعمال این قانون نسبت گردش پولی بازار سهام از ۲۰ درصد نیز کمتر شد و دیگر سهامداران حتی برای خروج از بازار نیز امیدی نداشتند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.