حجت‌الاسلام والمسلمین باقی با شرح چرایی تعبیر از ماه مبارک رمضان به ضیافت‌الله، گفت: ولایت به عنوان عالی‌ترین رزق در ماه مبارک رمضان به ویژه در شب‌ قدر به آنها که اذن دخول گرفته‌اند عطا می‌شود.

چه کسانی اذن دخول به ضیافت الله را می‌گیرند؟

به گزارش قدس آنلاین، به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و به منظور بررسی چرایی تعبیر از این ماه به ضیافت الهی و نیز راه‌های بهره‌مندی حداکثری از این مهمانی، با حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌محمد باقی، مدرس حوزه علمیه و استاد مرکز تخصصی مهدویت و مرکز تخصصی نماز گفتگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می‌شود:

 

حجت‌الاسلام باقی با بیان اینکه برخی امور به قدری عظیم هستند که برای تعریف آنها باید سراغ حواشی و اوصاف‌شان برویم، اظهار کرد: مثل خورشید که در تعریف آن از گرما و نور سخن می‌گوییم؛ در توصیف ماه مبارک رمضان هم سراغ خود ماه نمی‌رویم بلکه به اوصاف، خواص و برکات و اتفاقات آن می‌پردازیم چراکه وصف ذات آن همچون وصف خدای متعال ناممکن است.

 

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه در تعریف ماه رمضان آمده که قرآن در آن نازل و لیله‌القدر در آن واقع شده است، گفت: در این ماه عالی‌ترین فیوضات الهی بر بندگان جاری می‌شود و به تعبیر روایات، حائلی بین زمین و زمان نیست و بندگان مستقیم از این فیوضات بهره می‌گیرند برای همین هم نفس‌های روزه‌دار تسبیح و خواب او عبادت است، یعنی برخلاف دیگر ماه‌ها، حجابی برای دریافت فیض نیست.

 

اذن دخول ورود به رمضان المبارک!

وی ادامه داد: نکته مهم دیگر آنکه باید در ماه مبارک رمضان وارد شویم تا از این ضیافت بهره ببریم، ما معتقدیم همه وارد ماه مبارک رمضان نمی‌شوند گرچه به ظاهر در عمر همه ما لحاظ می شود اما حقیقت ورود چیزی دیگر است. اگر بخواهیم مثال بزنیم به زیارت امام رضا(ع) اشاره می‌کنم که در اذن دخول مضجع شریف ایشان می‌گوییم به من اجازه بده وارد حرمت شوم همانطور که به بهترین اولیای خود این اجازه را دادی؛ این یعنی بسیاری از زائران فقط جسم‌شان وارد حرم می‌شود اما روح‌شان پشت درها باقی مانده است! البته برخی نیز همه جان‌شان را وارد حرم می‌کنند و برخی نیمی از وجودشان را با خود می‌آورند.

حجت‌الاسلام باقی تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان و ضیافت الهی نیز این طور است که غالب انسان‌ها وارد این ماه نمی‌شوند گرچه جسم‌شان وارد شده است، این ضیافت برای آنها که اذن دخول عملی داشته‌اند یک مهمانی واقعی است همچنین است درباره قرآن خواندن‌ها و دیگر عبادات و اعمال ما؛ کسی که کورکورانه وارد این ضیافت شود از فیوضات آن بهره نمی‌برد.

 

راه آراستگی به اوصاف الهی در شهرالله

این مدرس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم درباره راه‌های بهره‌مندی حداکثری از ضیافت الهی، بیان کرد: مقدمه ماه مبارک رمضان، ماه‌های رجب و شعبان است چون رجب ماه تخلیه از صفات زشت و ناپاکی‌ها و خالص شدن و ماه شعبان ماه تحلیه یعنی زینت کردن و پوشیدن لباس تقوا و ایمان است. اگر کسی خود را از آلودگی‌های روح پاک و مزین به اوصاف زیبای الهی کرد می‌تواند از رمضان بهره ببرد.

 

وی در ادامه تاکید کرد: اگر کسی این فرصت‌ها را از دست داده در رمضان به تخلیه و تحلیه بپردازد یعنی اولا سعی کند از رذایل اخلاقی خود را بری کند که این پاکی اذن دخول به شهرالله است و سپس به صفات مطلوب و محبوب خدا خود را مزین کند. برای مثال مواسات و کمک مومنانه ما را به صفت وهابیت و بخشندگی خدا مزین می‌کند. البته این پالایش و آراستگی هم نسبی است و به هر میزان ما خود را بیشتر به اوصاف الهی مزین کنیم بیشتر از این ضیافت بهره می‌بریم.

 

مهمترین رزق رمضان

حجت‌الاسلام باقی با بیان اینکه این اذن دخول برای هر روز از ماه مبارک رمضان است، گفت: برای مثال اینطور نیست که بگوییم قبل از رمضان کمکی مومنانه داشته‌ایم و دیگر در رمضان نیازی به انجام آن نداریم بلکه باید مرتب در ذکر و توجه باشیم. اگر کسی در این ماه به ضیافت الهی راه پیدا کرد مهمترین رزق معنوی یعنی حقیقت ولایت به او اعطا می‌شود؛ اگرچه ولایت الهی در همه ایام وجود دارد اما این ولایت به عنوان عالی‌ترین رزق در ماه مبارک رمضان به ویژه در شب‌ قدر به آنها که اذن دخول گرفته‌اند عطا می‌شود.

 

وی تاکید کرد: شب قدر، شب ولایت است حقیقت این شب در احادیث به حضرت زهرا(س) تعبیر شده چون حقیقت اهل بیت(ع) و ارتباط با ولایت است اگر کسی با اذن دخول وارد شود از سلامی که خدا به امام زمان(عج) در این شب نازل کرده، بهره می‌برد.

 

این استاد مرکز تخصصی نماز با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان چند عمل و دعا بیشتر توصیه شده است، ابراز کرد: نخست استغفار است تا با زدودن زنگار از دل، نور الهی بر دل‌هامان بتابد، دوم دعای سلامتی برای امام زمان(عج) که اوج این دعا در شب‌های قدر است تا پیوندی عمیق بین ما با امام زمان(عج) برقرار شود و این تکرار بیعت است با امام عصر(عج) و در پرتوی این ارتباط و بیعت انسان به اوصاف الهی مزین می‌شود.

 

وی اضافه کرد: سوم دعا برای درک دولت موعود است با دعای «اَللّهُمَّ اَغْنِ کُلَّ فَقیرٍ اَللّهُمَّ اَشْبِعْ کُلَّ جایِعٍ اَللّهُمَّ اکْسُ کُلَّ عُرْیانٍ ...» بعد از هر فریضه که در واقع دعایی برای تعجیل در فرج است چراکه در عصر ظهور فرق ریشه‌کن شده، مریضان شفا می‌یابند و هیچ غم و اندوهی باقی نمی‌ماند برای همین در ضیافت الهی در هر روز و بعد از هر نماز از خدا دولت موعود و درک زیبایی‌هایش را درخواست می‌کنیم.

 

حجت‌الاسلام باقی در ادامه بیان کرد: دعای «اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی حَجَّ بَیْتِکَ الْحَرَامِ فِی عَامِی هَذَا وَ فِی کُلِّ عَامٍ... » نیز در این ماه بسیار سفارش شده و شاید دلیل اصلی آن باشد که حقیقت حج به ولایت است «تَمَامُ الْحَجِّ لِقَاءُ الْإِمَام»؛ حج اگرچه در ظاهر طواف به دور خانه خدا است اما حجاج در باطن، بر مدار ولایت جمع شده و اعمال را به جا می‌آورند. با این دعا در ضیافت الهی از خدا می‌خواهیم به حج واقعی که همان لقای امام(ع) است، نائل شویم.

 

شاهراه انس با امام زمان(عج) در ماه رمضان

وی درباره راه‌های انس و ارتباط با امام زمان(عج) در ماه مبارک رمضان، تاکید کرد: باید بدانیم این ارتباط اقرار به انتظار است یا تقویت بیعت در عمل؛ نقل است امام صادق(ع) در واپسین ساعات حیات بابرکت‌شان اهل بیت خود را جمع کرده و وصایایی داشتند، ایشان فرمودند: شفاعت ما هرگز به کسی که نماز را کوچک بشمارد، نمی رسد...! باید توجه داشت شفع یعنی جفت شدن و همراهی و وصل شدن چیزی به چیز دیگر.

 

این کارشناس مذهبی ابراز کرد: این شفاعت و رسیدن باطنی است نه ظاهری؛ اگر کسی بخواهد به ولایت امام عصر(عج) به عنوان صاحب ماه رمضان دست یابد باید نماز را بزرگ بشمارد، برای شب‌های ماه مبارک رمضان نمازهای متعدد و بافضیلتی توصیه شده است. اگر می‌خواهیم با صاحب این ماه ارتباط برقرار کنیم باید اهل نماز باشیم. شفاعت در همین دنیا شروع می‌شود و در قیامت بروز و ظهور می‌یابد چون دنیا ظرف حدوث و قیامت ظرف بروز است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این دنیا باید با نماز به امام زمان(عج) وصل شویم که بهترین فرصت این اتصال، استفاده از نماز در ماه مبارک رمضان است. حقیقت نماز، بیعت با امام(ع) است نماز با توحید و الله اکبر آغاز می‌شود اما با سلام بر پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) به اتمام می‌رسد این یعنی قرار است در نهایت نماز به بیعت با امام زمان(عج) برسیم. از این‌رو، اصلاح و ارتقای کیفیت نماز در ماه رمضان ضرورتی اساسی در بهره‌مندی از فیوضات ضیافت الهی است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.