«روز ارتش» از ابتکارات امام خمینی(ره) بود. آن هم در شرایطی که ارتش جمهوری اسلامی با کارشکنی‌های مختلف داخلی و خارجی روبه‌رو بود.

از مرزبانی تا پایش سلامت

پس از پیروزی انقلاب، در شرایطی که دشمنان کمین کرده بودند و بحث انحلال ارتش مطرح می‌شد و ارتش در حساس‌ترین شرایط حیات خود قرار گرفته بود، امام خمینی(ره) به عنوان بزرگ‌ترین حامی ارتش پای در میدان نهادند و نقشه دشمنان انقلاب را نقش بر آب کردند و در پیامی با قاطعیت هرچه تمام‌تر، ضرورت حفظ ارتش را اعلام و درجهت انسجام، یکپارچگی و وحدت ارتش، فرمان تاریخی و مهمی صادر و روز ۲۹ فروردین را روز ارتش نام‌گذاری کردند. این روز، روز حیات دوباره ارتش بود که امام خمینی(ره) از ارتش پشتیبانی کردند.

۵۰ هزار شهید، ۲۶ هزار آزاده و ۳۰۰ هزار جانباز در ارتش سندی است که ارتش به عنوان یک نیروی پا در رکاب ولایت و مردمی در خدمت کشور است.

پایه‌گذاری لشکر در دوران صفویه

به مناسبت روز ارتش با فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر۷۷، سرتیپ‌دوم محمدحسین مستشاری نگاهی اجمالی به عملکرد، دستاوردها و نقش لشکر۷۷ در دوران دفاع مقدس و پس از آن، داشتیم که ماحصل آن پیش روی شماست.

امیر مستشاری درابتدا درباره نام‌گذاری لشکر۷۷ می‌گوید: لشکر۷۷ از سال ۴۷ به‌ این نام نام‌گذاری شد و از دوران صفوی، خراسان دارای لشکر برای حفظ حدود حرم رضوی بوده و در ادامه تا پس از انقلاب همچنان برپا بوده است و در خصوص همکاری و تحکیم انقلاب نیز لشکر تاریخچه درخشانی دارد.

وی با اشاره به این نکته که در خراسان رضوی کسی به یاد ندارد لشکر در دوران انقلاب در مقابل مردم ایستاده و مشکلی را ایجاد کرده باشد، بیان می‌کند: همراهی لشکر۷۷ با انقلاب همیشه زبانزد است. در تحکیم انقلاب نخستین قائله‌ای که علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به‌وجود آمد قائله جدایی طلب ترکمن‌صحرا بود که به قائله گنبد نیز معروف است. لشکر۷۷ که منسجم‌ترین لشکر بود، یگان‌های خودش را برای مدیریت این شورش اعزام کرد.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر۷۷ می‌افزاید: همزمان با قائله گنبد، قائله کردستان پیش آمد که با ۲هزار کیلومتر فاصله، لشکر۷۷ برای مأموریت در غرب کشور حضور و شهدایی را نیز تقدیم انقلاب کرد.

حضور در ۳۴ عملیات

وی درباه دوران دفاع مقدس خاطرنشان می‌کند: پس از آن، دفاع مقدس آغاز شد و ۳۴ عملیاتی که لشکر۷۷ در آنجا نقش‌آفرینی کرد. شهید صیاد شیرازی قراری گذاشته بود که هیچ عملیاتی انجام نشود، مگر آنکه یک تیپ، یک گروهان یا حداقل یک رسته از لشکر۷۷ در آن عملیات شرکت کند، زیرا این لشکر به عنوان لشکر ثامن‌الائمه بود و تقدسی که این نام به همراه داشت، حضورش در عملیات موجب آرامش‌خاطر همه بود.

وی در ادامه تصریح می‌کند: در بیشترعملیات‌های دفاع مقدس نقش بسیار خوبی داشتیم، از این رو با پیشنهاد شورای امنیت ملی آن زمان، با توجه به نقش‌آفرینی مهم لشکر۷۷ در دفاع مقدس، حضرت امام خمینی(ره) نامه‌ای دادند که براساس آن، این لشکر، لشکر۷۷ پیروز ثامن‌الائمه نام گرفت.

وی با اشاره به عملیات‌های دوران دفاع مقدس در این روزها، اظهار می‌کند: عملیات‌های زبیدا، کربلای۲ و ۳ در فروردین و اردیبهشت جزو عملیات‌های لشکر۷۷ بود که یاد و خاطره همه رزمندگان لشکر۷۷، سپاه پاسداران و بسیجی‌ها را در همه عرصه نبرد گرامی می‌داریم و درود می‌فرستیم به روح پرفتوح همه شهدایی که در عملیات‌ها افتخاراتی را برای ما و آیندگان برجا گذاشتند.

حضور لشکر۷۷ پس از جنگ

امیر مستشاری درباره اقدام‌های لشکر در بعد از دفاع مقدس می‌گوید: پس از آتش‌بس، لشکر۷۷ همچنان در مرزها باقی ماند و رجعت به پادگان‌ها را نداشت. خیلی از نیروهای دیگر به محض آتش‌بس برگشتند اما لشکر۷۷ تا پنج سال پس از جنگ همواره در مناطق عملیاتی باقی ماند و حضور خودش را در سنگرها و مرزها ادامه داد. علاوه برآن، مهندسی لشکر۷۷ تا سال ۹۰ مشغول پاک‌سازی مین‌های برجامانده از هشت سال دفاع مقدس بود و در این‌ زمینه شهدا و جانبازهایی را نیز تقدیم انقلاب و اسلام کرد که جا دارد از جانبازان گروهان و گردان‌های مهندسی لشکر نیز قدردانی داشته باشیم که شاید جنگ برای ما تمام شد اما برای مهندسی رزمی لشکر، نبرد تا سال ۹۰ ادامه داشت و برکات آن را می‌بینیم؛ در جنوب، غرب و شمال غرب کشور در مناطقی که زیر باران گلوله‌ها و بمب‌های دشمن بود، باقیمانده مین‌ها را پاک سازی کردند و مردم به‌راحتی کشت و کار می‌کنند و زندگی عادی را می‌گذرانند.

حضور در بحران‌ها

سرتیپ‌دوم محمدحسین مستشاری همچنین از حضور لشکر۷۷ در هنگام بحران می‌گوید: در سیل شمال، حضور جدی داشتیم که مورد رضایت رهبرمعظم انقلاب قرار گرفت و فرمودند: «ارتش قبل از ستاد بحران وارد عمل شد و خیلی خوب درخشید». همچنین در سال ۹۸ سیل نهبندان و سربیشه را داشتیم که نقش‌آفرینی و خدمت خوب سربازان مردم در لشکر۷۷ در این منطقه مورد قدردانی مردم و مسئولان خراسان جنوبی  قرار گرفت.

امنیت مرز تا پایش سلامت

وی در ادامه تأکید می‌کند: در بحث کرونا نیز با توجه به اینکه لشکر۷۷ دارای سه تیپ در شهرهای قوچان، مشهد و تربت‌جام است، ازاین رو با آنچه در توان داشتیم وارد عمل شدیم و در ورودی شهرها ایستگاه‌های پایش سلامت گذاشتیم و خدا را شاکریم که مورد رضایت مسئولان و مقام عظمای ولایت قرار گرفت.فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر۷۷ در ادامه درباره امنیت مرزها نیز می‌گوید: در مرز افغانستان لشکر۷۷ با صلابت در حال پایش و دفاع از مرز است و کمترین آسیب را در این قسمت دیده‌ایم و موجب شده در مرزهای شرقی مهاجرت رشد منفی داشته باشد و کشت و کار رونق بگیرد زیرا در گذشته نبود امنیت، سبب خالی شدن آبادی‌ها از سکنه می‌شد. خوشبختانه اکنون به خاطر امنیت پایدار و مستمر دارای سکنه شده است و امیدواریم به همین صورت در خدمت انقلاب باشیم. وی تأکید می‌کند: لشکر۷۷ در سال‌های ۷۷ تا ۷۹ در مرزهای شرقی حضور داشت و زمانی که طالبان نفوذ خودش را به سمت مرزهای ما گسترش داده بود با حضور لشکر توانستیم امنیت را برقرار کنیم و دفاع همچنان باقی است.

سخن آخر

امیر سرتیپ‌دوم مستشاری در پایان یادآوری می‌کند: مردم بدانند فرزندان آن‌ها در لشکر۷۷ در نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران تا آخرین نفس و قطره خون به میثاق خودشان که ارتش فدای ملت است و برعهدی که با امام بستند، پایبندند و به آن افتخار می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید داود موسوی ۰۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    0 0
    امیر مستشاری یکی از با تدبیرترین فرماندهان کشور هستن که با مدیریت و هماهنگ کردن و نظم دادن به سیستم خود باعث موفقیت و توفیق روزافزون ارتش شده اند،این فرمانده دلیر در کردستان و در درجه سرگردی فرمانده گردان ۷۹۵تکاور بعد از ورود خود به گردان و نظم دادن باعث شدن پرچم گردان نمونه تیپ۲۵تکاوران آج پسوه را تحویل بگیرند و تا پایان خدمت بنده و فرماندهی ایشان پرچم بالای سر گردان درصبحگاه می درخشید،... با آرزوی توفیق روز افزون برای ایشان و دیگر همرزمانشان و سر بلندی ایران اسلامی بلند بگو الله اکبر