حفظ ثبات قیمتی بازار در ماه مبارک رمضان و تأمین اقلام مورد نیاز به‌ویژه کالاهای اساسی همواره یکی از دغدغه‌های مردم در این ماه بوده است.

مردم روزه دار و تورم بی مهار!

بر همین اساس شاهد برنامه‌ریزی‌هایی برای رفع این دغدغه‌ها از سوی مسئولان بوده‌ایم تا مردم برای رفع نیازهای خود کمتر دچار مشکل شوند.

آنچه در طول یک سال اخیر به‌ویژه در حوزه کالاهای اساسی شاهد آن بودیم، بی‌ثباتی و رشد قیمت‌ها آن هم به صورت روزافزون بوده است. این تورم غیرقابل مهار در حالی اتفاق افتاد که مصوبات تنظیم‌بازاری یکی پس از دیگری برای کنترل قیمت‌ها صادر شد اما در کمال تعجب کمترین اثر را بر بازار مرغ ، روغن ، برنج ، شکر و... داشت! گذشته از این حتی با همین شتاب قیمتی که مردم شاهد آن بودند، نبود و کمبود این کالاها در بازار مشکلات آن‌ها را دوچندان کرده و همچنان ادامه دارد!

با این تفاسیر همان گونه که بیان شد، در ماه مبارک رمضان انتظار می‌رفت آشفتگی در بازار موادغذایی سروسامان یابد و از سوی مسئولان چاره‌ای برای آن اندیشیده شود.

بازار روی آرام به خود نگرفت!

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان‌رضوی کمتر از ۱۰ روز پیش (۲۱ فروردین) در گفت‌وگو با قدس‌آنلاین مدعی شده بود بازار آرامی در ماه مبارک رمضان در خراسان‌رضوی خواهیم داشت.

علی غفوری‌مقدم گفته بود: با توزیع ۹هزار و ۷۰۰ تن روغن برای ماه مبارک رمضان، وضعیت این کالا بهبود پیدا کرده و همه‌چیز در بازار این کالای مصرفی سروسامان پیدا خواهد کرد. وی همچنین به توزیع ۲هزار و ۳۰۰ تن برنج با قیمت‌های ۱۸هزار و ۵۰۰ تومان

و ۱۲هزار و ۵۰۰ تومانی، سهمیه ۲هزار تن شکر خانوار با قیمت ۸هزار و ۷۰۰ تومان برای هر کیلو و ۲۱۰تن گوشت منجمد گوساله با قیمت ۸۰هزار تومان اشاره کرده بود که هدفش ثبات قیمت و برآورده کردن میزان تقاضای مردم است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان‌رضوی همچنین به این نکته نیز اشاره کرده بود که به جز همه این‌ها از سهمیه اسفند ۲هزار و ۴۰۰ تن برنج  با قیمت ۱۲هزار و ۵۰۰ تومان را هم در دست توزیع داریم. یک‌هزارو ۳۰۰ تن شکر،۵۰۰ تن قند و ۲هزار تن روغن هم از سهمیه اسفند در حال توزیع داریم و استنباط من این است که وضعیت روغن شرایط مناسبی پیدا خواهد کرد و شاهد بازار آرامی خواهیم بود. علاوه براین، یک‌هزار و ۷۰۰ تن روغن سهمیه صنف هم به استان ما تعلق گرفته که ۵۰۰ تن آن از داخل استان و یک‌هزار و ۲۰۰ تن آن هم از خارج استان تأمین شده است که این‌ها هم در مدت چند روز آینده جذب و بین صنوف توزیع خواهند شد.

همه این‌ها را که کنار هم بگذاریم، اکنون و در حالی که حدود ۱۰ روز از گفته‌های غفوری‌مقدم می‌گذرد و نزدیک به یک هفته از ماه مبارک رمضان سپری شده، باید شاهد ثبات قیمت و نیز برآورده شدن نیاز مردم در بازار می‌بودیم، اما آنچه در حال حاضر شاهد آن هستیم همخوانی با این موضوع ندارد!

دور باطل قیمت ها

شهروندی در مواجهه با پرسش ما در خصوص در دسترس بودن کالاهای اساسی از جمله روغن، گوشت مرغ، شکر و ... با قیمت مصوب می‌گوید: همه چیز در بازار وجود دارد و فروشگاه‌ها مشکلی برای عرضه آن ندارند به جز گوشت مرغ که هنوز نمی‌شود به راحتی در بازار خرید، اما آنچه آزاردهنده بوده این است که قیمت‌هایی که برای کالاها وجود دارد هر روز افزایشی و متغییر است و روندی صعودی دارد.

وی همچنین به این نکته اشاره می‌کند که این همه در اخبار و رسانه‌ها از وجود کالاهای اساسی با قیمت مصوب و به مقدار کافی از سوی مسئولان صحبت می‌شود که اگر کسی خبر نداشته باشد فکر می‌کند به نخستین فروشگاهی که در محل زندگی‌اش مراجعه کند خیلی راحت می‌تواند این کالاها را با نرخ مصوب تهیه کند در حالی که این گونه نیست و باید در شرایط فعلی هم وقت زیادی تلف کنید و هم کرونا را به جان بخرید و در صف‌های طولانی که خرید این اقلام دارند بایستید تا شاید کالایی که نیاز داشتید را بتوانید خرید کنید.

شهروند دیگری با ابراز گلایه از ادامه نابسامانی در بازارگوشت مرغ و توزیع آن در برخی فروشگاه‌ها با صف‌های طولانی و همچنین در مدت محدود می‌گوید: چند ماه است که داستان گوشت مرغ به همین منوال پیش می‌رود و با اینکه هر کیلو گوشت گران شد اما باز هم مردم با مشکلات قبلی روبه‌رو هستند و نیازشان تأمین نمی‌شود و با این شرایط مجبور هستند با قیمت خیلی بالاتر مرغ بخرند.

سهمیه‌ها جوابگوی تقاضا نیست

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان‌رضوی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص آنچه تاکنون برای تأمین نیاز بازار کالاهای اساسی در ماه مبارک رمضان انجام شده است، گفت: سهمیه‌هایی که برای تأمین نیاز کالاهای اساسی در ماه مبارک رمضان در نظر گرفته شده است با رشد روبه‌رو بوده اما این بدان معنا نیست که این افزایش پاسخگوی کامل تقاضا در بازار باشد. به طور مثال در بحث روغن باید عرضه بیش از معمول در بازار صورت بگیرد تا عطش آن کم شود. با شرایط فعلی هرچه روغن توزیع شود، بازار کمبود دارد.

علی غفوری‌مقدم در مورد سرنوشت ۹هزار و ۷۰۰ تن روغنی که برای ماه مبارک رمضان در نظر گرفته شده بود، اظهار کرد: تاکنون ۴ هزار تن از این روغن‌ها به استان اختصاص یافته که ۲ هزار تن آن در شبکه توزیع شهر مشهد و ۲هزار تن دیگر در شهرستان‌ها توزیع می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: تا زمانی که در عرضه و تقاضا به تعادل نرسیم نمی‌توانیم مدعی شویم با این سهمیه‌ها تقاضایی که در استان هست را برآورده می‌کنیم. تلاش می‌کنیم سهمیه‌های مضاعفی برای استان جذب کنیم که سفر فردا(امروز) رئیس سازمان صمت استان به تهران نیز در همین راستا صورت می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.