بازار رمز ارزها که در یک سال گذشته ۵۰۰ درصد رشد را تجربه کرده بود حالا در مدار افت قرار گرفته است هر چند این افت در مقایسه با رشد افسانه ای یک سال اخیر ناچیز به نظر می رسد.

دولت و بانک مرکزی؛ خطراتی بزرگ برای سرمایه های مردم و  پول ملی

به گزارش قدس آنلاین، بازار رمز ارزها در سالهای اخیر و به ویژه با افت ناگهانی بازار بورس که تا نیمه های سال ۹۹ سودهایی طلایی به سهامداران رسانده بود، مشتریان و بازیگران پر و پا قرصی در ایران برای خود دست و پا کرده  و همچنان ماوایی امن برای گردش مالی بسیاری از ایرانیان است.

در شرایطی که هنوز دولت و بانک  مرکزی به رمز ارزها روی خوش نشان نداده اند و آن را به رسمیت نمی شناسند، برخی تحلیل های مستقل و شاید دولتی، سقوط بورس در ماه های اخیر را به هجوم مردم به بازار رمزارزها نسبت دادند اما برخی دیگر قاطعانه معتقدند مقصر اصلی سقوط بورس، دولت و سیاستهای غلط پولی و مالی کشور است که افت شدید ارزش پول ملی را هم رقم زده است بر همین اساس مردم که به فکر حفظ ارزش دارایی خود و معیشت در شرایط سخت تورمی هستند، به بازاری مانند رمز ارز اعتماد کرده اند.

برای رمز ارز، خانه و خودرو نفروشید

به گفته رییس انجمن بلاک‌ چین ایران شکی نیست که از نظر علمی و فنی بازار رمز ارزها نسبت به بورس پرخطرتر است چرا که نظارتی بر این بازار  صورت نمی گیرد و دامنه  ای برای رشد و نزول روزانه قیمت در آن وجود ندارد ضمن اینکه امکان درز اخبار داخلی به آن وجود دارد.

سپهر محمدی به قدس آنلاین گفت: این امکان وجود دارد که یک ارز دیجیتال در یک ساعت ۱۰ برابر رشد قیمت داشته باشد و یا ارزشش به یک دهم افت کند. علیرغم رشد قابل توجه رمز ارزها در یک سال اخیر مردم باید هوشیار باشند که از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ این بازار با افت ارزش مواجه بود و از ۲۰۲۱ وارد فاز رشد شده لذا ممکن است باز هم نزولی شود.

به باور وی در سال ۲۰۱۷ بیت کوین از ۲۰ هزار دلار به ۳ هزار دلار افت ارزش پیدا کرد و مردم باید با مشورت کارشناسان به این بازار ورود کنند.

محمدی ادامه داد: یکی از اصول این بازارها که صراحتا در امیدنامه ذکر شده این است که مردم با پولی وارد این بازار شوند که اگر همه اش را از دست بدهند متضرر نشوند نه این که خودرو و ملک بفروشند و حتی سبک زندگی خود را تغییر دهند. این بازار نوین و آزمایشی است و ریسکی بالا  در آن وجود دارد.

رفتار بانک مرکزی خطرناک است نه بازار رمزارز

در حالی که برخی رسانه ها ارزهای دیجیتال را عامل افت شدید بورس در این ماهها می دانند و حالا از سقوط بازار ارزهای دیجیتال خبر می دهند، برخی کارشناسان حوزه پولی و ارزی بر این باورند که افت بازار ارزهای دیجیتال نسبت به سود چند صد درصدی آن ناچیز است.

منتقدان می گویند بازار ریال به شدت تحت کنترل دولت و بانک مرکزی است و این کنترل و دستکاری، ارزش پول ملی را در برابر ارزهای خارجی به ناچیزترین میزان رسانده و از سویی دیگر در سقوط بورس هم نشانه های زیادی از دستکاری قیمت ها، حباب سازی، ترکیدن حباب و حالا زیان بیش از پیش مردم دیده می شود لذا آن چه خطرناک باید توصیف شود نه بازار ارزهای دیجیتال بلکه رفتار دولت و بانک مرکزی است که ارزشی برای سرمایه های مردم قائل نیستند.

به باور منتقدان هر بازاری درصدی ریسک در خود نهفته دارد و هجوم مردم به بازار رمز ارز برای حفظ ارزش دارایی است و لاغیر؛ اما نباید فراموش کرد بانک مرکزی صراحتا چاپ پول برای جبران کسری بودجه و تامین مالی را تایید کرده تا بدین وسیله حقوق کارمندان و دیگر هزینه ها را پوشش دهد اما دولت همچنان اجازه بهبود فضای کسب و کار و بازگشت آسان ارز به کشور و نهایتا کوچک کردن بدنه فربه اش را نمی دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.