نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: سرمایه گذاری روی طلا و سکه به شدت در بازار کاهش پیدا کرده است و تقاضا برای طلای آب شده و یا سکه در بازار نیز رو به کاهش بوده است که نشان می‌دهد که سرمایه‌ها از بازار طلا و سکه به سمت بازارهای دیگری مانند بورس و یا حتی ارزهای دیجیتال می‌رود.

سرمایه‌ها از بازار طلا و سکه به سمت بورس و ارزهای دیجیتال می‌رود

«محمد کشتی‌آرای»، نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران  در گفت و گو با قدس آنلاین گفت: قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، امروز دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ به ۱۰ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان رسید.

همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی دو میلیون و ۱۵۰ هزار تومان شد.هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۷۸۹ دلار و ۷ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۱ میلیون و ۲۹ هزار و ۵۹۰ تومان است.

به گفته کشتی آرای قیمت جهانی طلا روند صعودی داشته است؛ این در حالی است که ارزش دلار در بازارهای جهانی کاهش پیدا کرده است ولی برخلاف افزایش قیمت جهانی، در چند هفته اخیر در داخل کشور ما شاهد کاهش قیمت ارز هستیم و با توجه به اینکه یکی از شاخص‌های اصلی قیمت طلا و سکه قیمت ارز است همین امر باعث کاهش قیمت طلا و سکه در ایران شده است.

وی با اشاره به اینکه حباب سکه طی هفته‌های اخیر کاهش داشته است گفت: تعطیلی واحدهای صنفی در دو هفته اخیر و همچنین کاهش تقاضا و داد و ستدها عاملی شده است که حباب سکه مخصوصاً حباب قطعات کوچک‌تر مثل ربع سکه، نیم سکه و سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی کاهش پیدا کند و حتی سکه‌های طرح جدید و قدیم که دارای حباب بالای ۵۰۰ و ۶۰۰ هزار تومان بودند کاهش قیمت پیدا کرده‌ند و قیمت‌ها بیشتر به سمت واقعی شدن در حرکت است.

به گفته کشتی آرای بازار طلا و سکه بعد از عید و حتی قبل از تعطیلات عید با توجه به افزایش قیمت‌ها و همچنین کاهش قدرت خرید مردم به شدت در رکود به سر می‌برد و این تعطیلی‌های اخیر هم مزید بر علت شده و باعث یک رکود کاملاً جدی در بازار طلا و سکه شده است.

نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به تاثیر مثبت بودن ادامه روند مذاکرات در رابطه با برجام بر بازار سکه و طلا تصریح کرد: این مسئله موجب شده است که همچنان کاهش قیمت ارز  را در داخل کشور داشته باشیم و اگر روند به همین شکل ادامه داشته باشد، شاهد کاهش بیشتر قیمت طلا و ارز خواهیم بود. از سوی دیگر برای بازگردانی بسیاری از مطالبات ارزی ایران از کشورهای مختلف صحبت و رایزنی در حال انجام است و اگر این ارزها به چرخه اقتصادی کشور بازگردد قیمت ارز بسیار پایین می‌آید و همین موضوع هم می‌تواند روی قیمت طلا و سکه تأثیر بگذارد.

وی ادامه داد: با توجه به این اخبار میل به سرمایه گذاری روی طلا و سکه به شدت در بازار کاهش پیدا کرده است و تقاضا برای طلای آب شده و یا سکه در بازار نیز رو به کاهش بوده است که نشان می‌دهد که سرمایه‌ها از بازار طلا و سکه به سمت بازارهای دیگری مانند بورس و یا حتی ارزهای دیجیتال می‌رود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.