سخنگوی وزارت امور خارجه از تلاش دولت بایدن برای تفکیک تحریم‌های دوران ترامپ به هسته‌ای و غیر هسته‌ای خبر داد. موضوعی که با واکنش هیئت مذاکره کننده ایران در وین روبرو شده است

روایت خطیب‌زاده از تلاش هیئت آمریکایی‌ در وین برای تفکیک تحریم‌ها

سعید خطیب زاده در پاسخ به قدس آنلاین درباره اینکه با وجود تاکید مقامات آمریکایی بر اینکه ابتدا باید از تعهد ایران به برجام اطمینان حاصل کنند، و اظهارات سید عباس عراقچی در مورد پیشرفت مذاکرات و تدوین  پیشنهادهای عملیاتی، آیا نشانه ای از تغییر موضع و آمادگی دولت بایدن برای لغو تحریم ها در مذاکرات وین مشاهده می‌شود؟ با بیان اینکه نشست فصلی کمیسیون مشترک برجام برای اینکه راه‌های بازگشت کشور ناقض اصلی برجام یعنی آمریکا به برجام را بررسی و درباره آن گفتگو کند تشکیل جلسه داده، گفت: هیئت آمریکای‌ها در وین حاضر است و این اقدام مهمی بوده که نشان می‌دهد پذیرش این اصل مبنایی که آمریکا باید به اجرای کامل تعهدات خودش در برجام برگردد در واشنگتن به جای خوبی رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه ما درباره آمادگی آمریکا برای بازگشت به برجام و نتیجه مذاکرات جاری در حال حاضر قضاوت نمی‌کنیم، تصریح کرد: به همه طرفها  گفته‌ایم که این آمریکاست که باید اقدام کند و تمامی تحریم ها را بردارد و بعد این موضوع راستی آزمایی شود، آنگاه ایران هم اقدامات جبرانی خود را متوقف و به تعهد کامل به برجام باز خواهد گشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت:  آمریکایی‌ها فعلا پشت درهای کمیسیون مشترک و برجام هستند و این مذاکرات هم در مرود برجام نیست بلکه در مورد راههای رفع تحریم‌ها و بازگشت آمریکا به تعهدات برجامی این کشور است که البته موضوع پیچیده‌ای است چون این بار ما باید مطمئن شویم که آمریکا به همه تعهداتش عمل خواهد کرد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ ای وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه متنی که ما گفتیم باید تدوین شود،  اقداماتی است که آمریکا باید انجام دهد نه توافقی جدید، افزود: این بدان معنا نیست که ما خسارتهایی که ایالات متحده به مردم ایران وارد کرده را فراموش کرده ایم. اما فعلا تمرکز ما بر اینست که بدون هیگونه خدشه ای باید اقدامات لازم  مشخص و اجرا شود.

خطیب زاده خاطرنشان کرد: نقاط اختلافی هم وجود دارند که مسیر و موضوع پنهانی نیست. آمریکایی‌ها صحبت‌هایی کرده‌اند درباره اینکه که برخی از تحریم‌های دوران ترامپ را برجامی نمی‌داند ولی ما تاکید داریم که تمامی تحریم های دوران ترامپ برای این بوده که بازگشت به برجام سخت شود.

وی گفت: این موضوع پنهانی  نیوده و مقامات دولت ترام\ ترامپ هم  ابایی نداشتند که بگویند این تحریم ها را برای چه اعمال و یا تغییر عنوان می‌دهند 

خطیب زاده تصریح کرد: یک مسیر شفافی وجود دارد. دولت بایدن باید تصمیمی بگیررد که می خواهد  همچنان روی میراث ترامپ یعنی سیاست فشار حداکثری قمار کند یا اینکه می‌خواهد به تعهداتی که همین دولت  در زمان امضای برجام  عضوی از آن بوده برگردد. این تصمیم سختی نیست اگر دولت آمریکا بخواهد به تعهداتش برگردد.

وی افزود: ایران به عنوان یک دولت مسئول نشان داد در طول اجرای برجام تا چه حد صادقانه و بر پایه امضایش پای برجام این توافق را اجرا کرده و بعد از رفع تحریم ها باز هم به تعهداتش بر می گردد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.