زابل- سیستان و بلوچستان در طی دو دهه گذشته با خشک‌سالی پنجه در پنجه بوده است و متأسفانه این عطش برای آب و ادامه حیات در این استان هرروز و بیش از گذشته بیشتر می‌شود.

تامین آب سیستان از عمق ۳ هزار متری با حمایت رهبری از تکنولوژی چاه های ژرف

قدس آنلاین-گروه استان‌ها-بابک رحیمیان: طبق اعلام سازمان هواشناسی، تمام بارش‌های زمستان ۹۹ در سیستان و بلوچستان در حالی به 4 دهم  میلی‌متر رسید که هیچ‌گاه در ۵۰ سال اخیر وضعیت بارش‌های استان این‌قدر بغرنج نشده است.

از طرفی حادثه اخیر مبنی بر سدسازی بر روی هیرمند و موضع رئیس‌جمهور افغانستان مبنی بر تحویل آب در قبال سوخت هرروز بر موانع تأمین آب در منطقه سیستان می‌افزاید.

از همین رو به‌منظور مواجهه با بحران کم‌آبی تاکنون تکنیک‌های مختلفی برای حل این بحران از انتقال آب، سدسازی، استفاده از آب‌شیرین‌کن‌ها استفاده‌شده اما روش منحصربه‌فردی دیگری به نام حفر چاه ژرف نیز در دنیا وجود دارد که پس ازآمریکا و استرالیا حالا در  ایران برای رفع عطش سیستان تا عمق ۳ هزار متری زمین پیاده سازی و آب را به سطح آورده است.

آب‌های پنهان

مطالعات شناسایی آب‌های ژرف در ایران قدمت زیادی دارد و به قبل از انقلاب بازمی‌گردد. برآوردی که«گلیسون» یک دانشمند متخصص در این حوزه در سال ۲۰۱۵ از سفره‌های آب ژرف در کل زمین انجام داده است نشان می‌دهد حدود  یک هزار میلیارد مترمکعب آب ژرف که منشاء آن از کوه‌های هندوکش و از افغانستان سرچشمه می‌گیرد می‌توان تأمین کرد این در حالی است که استخراج این آب از هر لحاظ به نفع کشور است.

هزینه استخراج آب ژرف از تصفیه آب دریا کمتر است و هزینه انتقال آب و پمپاژ هم نخواهد داشت هرچند که کشورهای دیگر هم می‌توانند این حفاری را انجام دهند چراکه منشأ آن به شرق افغانستان و مرز هند و تبت بازمی‌گردد.

خوشبختانه اولین چاه آب ژرف دنیا به نام جمهوری اسلامی ایران در سیستان و با عمق ۳ هزار متری احداث و به آب‌رسیده است که رتبه جهانی ایران بعد از آمریکا و استرالیا است. 

اگرچه در این میان شایعاتی نیز مانند اینکه آب دارای آلودگی رادیواکتیو است برای جلوگیری از این موضوع در فضای مجازی پیچیده است اما بنا بر اظهارات نماینده مردم سیستان این موضوع حقیقت ندارد.

البته در دیگر نقاط دنیا این چاه را به نام آب ژرف نمی‌شناسند به‌طوری‌که در آمریکا و استرالیا از واژه‌هایی به نام «آب پنهان» نام‌گذاری کرده‌اند.

آغاز تا پایان

در تیر سال ۹۵ حبیب‌الله دهمرده، نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد طرح آب‌های ژرف را به معاون رئیس‌جمهور ارائه کرد و لذا با موافقت سازمان برنامه‌وبودجه ۲۵ میلیارد تومان به‌عنوان رقم اولیه برای حفاری نخستین چاه استخراج آب ژرف در ایران اختصاص یافت  و در کمال ناباوری حفاری اولین چاه آب ژرف در منطقه سیستان در فروردین ۹۷ اجرایی شد.

گفتنی است وزیر کشور در سفری که در تیرماه سال ۹۷ به سیستان و بلوچستان داشت در نشست شورای اداری منطقه سیستان در فرمانداری زابل با اشاره به آب رسیدن چاه ژرف در سیستان گفت: در حال حاضر ۳۵ لیتر آب بدون پمپ از عمق ۲ هزار و ۵۰۰ متری از طریق این چاه به سطح زمین می‌آید.

اما کار همچنان ادامه پیدا کرد تا اینکه حبیب‌الله دهمرده نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی در اسفندماه سال گذشته از به آب رسیدن دومین چاه آب ژرف در منطقه سیستان خبر داد و حال قرار است که سومین چاه آب های ژرف نیز به کابوس خشک‌سالی پایان دهد.

وی میزان آب دهی دومین چاه آب ژرف در منطقه سیستان را تا عمق ۱۹۴۰ تا روز ۱۶ اسفند ۹۹ بسیار عالی خواند و ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک شاهد اعلام نتایج مهم این پروژه آبی در شمال استان سیستان و بلوچستان باشیم‌.

از همین رو خوشبختانه پس به آب رسیدن دو چاه ژرف در منطقه سیستان، محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور در ۱۷ فروردین امسال و در جریان بازدید از حاشیه شهر زاهدان گفت: برای استفاده از آب‌های ژرف اعتبارات قابل‌توجهی تاکنون در سیستان و بلوچستان سرمایه‌گذاری شده و برای تکمیل آن هر میزان اعتبار در صورت ضرورت توسط دولت تخصیص داده می‌شود.

خوشحالی رهبر معظم انقلاب

در همین راستا نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: با توجه به ارتفاع بالای کوه‌های هندوکش افغانستان و اختلاف پایین‌تر از سطح دریای ایران احتمال جریان داشتن حجم زیادی از آب در اعماق زمین را زیاد دانسته که می‌توانیم از این نعمت خدادادی استفاده کنیم. 

حبیب‌الله دهمرده اذعان می‌کند: آب ژرف عمق زمین سالم بوده و باآنکه از انرژی هسته‌ای برای احداث این چاه به‌منظور کسب نتایج مطالعاتی استفاده‌شده است اما به‌هیچ‌وجه در آب آن رادیواکتیو نبوده و نتایج علمی صورت گرفته از این آب در آزمایشگاه‌ها بسیار درخشان است؛ این آب جریان داشته و به‌هیچ‌وجه راکد نیست.

وی اظهار می‌کند: در این چاه، آب باید از ۵ لایه عمق زمین عبور کند که ضخامت آبی که از چشمه این چاه بیرون می‌آید ۱۲۰ مترمکعب است و از این عمق ۳ هزار متری آب جوشی به سطح زمین فوران می‌کند که نزدیک ۹۵ درجه دمای آب در عمق است که وقتی به سطح زمین می‌رسد دمای آن به ۸۰ درجه کاهش پیدا می‌کند و نمی‌توان به این آب‌دست زد.

وی اذعان می‌کند: احداث چاه آب ژرف سیستان تودهنی بزرگی برای آمریکا و استکبار جهانی محسوب می‌شود به‌طوری‌که احداث این چاه در شرایط تحریم صورت گرفته است و نشان داد که هیچ خللی دررسیدن به پیشرفت و توسعه در جمهوری اسلامی وجود ندارد.

وی می‌گوید: بارها مقام معظم رهبری در فرمایشاتشان تأکید کردند که باید از علم و دانش و فناوری برای پیشرفت و توسعه کشور استفاده کرده و خود ایشان بزرگ‌ترین حامی این موضوع هستند.

دهمرده بیان می کند: بعدازاینکه چاه آب ژرف سیستان به آب رسید اطلاع دارم که مقام معظم رهبری بسیار از این قضیه خوشحال شدند که نشان‌دهنده توجه فوق‌العاده ایشان به موضوع علم و دانش روز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.