همزمان با روز ولایتعهدی امام رضا(ع) آثار بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، مرتبط با موضوع «ولایتعهدی امام رضا(ع)» معرفی می‌شود.

معرفی آثار بنیاد پژوهشهای اسلامی مرتبط با موضوع «ولایتعهدی امام رضا(ع)»

به گزارش قدس آنلاین، ولایتعهدی یکی از وقایع مهم ماه مبارک رمضان است؛ در ششم ماه مبارک رمضان ولایتعهدی امام رضا(ع) از سوی مأمون تفویض و در هفتم رمضان مطابق با ۱۳ فروردین سال ۱۹۶ شمسی بیعت کبری با امام رضا(ع) انجام و حکم ولایت عهدی به ایشان تقدیم شد.

به همین مناسبت برخی از آثار این مرکز به موضوع ولایتعهدی امام رضا(ع) پرداخته شده که در ادامه این گزارش معرفی می‌شود.

کتاب «امام علی بن موسی الرضا(ع) در منابع اهل سنت» با هدف ترویج فرهنگ و معارف رضوی برای دستیابی به تعامل و هم‌گرایی و افزایش وحدت و همدلی میان اهل‌سنت و شیعه، نگاشته شده و تلاش می‌کند ابعاد مختلف حیات نورانی «امام علی بن موسی‌الرضا(ع) در منابع اهل‌سنت» را در حوزه سیره علمی و عملی، فضایل و کرامات، ولایتعهدی، روایات، شهادت، زیارت و مرجعیت مضجع شریف آن حضرت با رویکرد توصیفی و تحلیلی ترسیم کند.

این کتاب دربردارنده مجموعه‌ای از مقالات پژوهشگران است که به موضوعاتی همچون تبیین جایگاه حضرت رضا(ع) در آثار مشاهیر اهل سنت، راهکاری برای همگرایی تشیع و تسنن، فضایل امام رضا(ع) در کتاب «مناقب اهل بیت(ع) از دیدگاه اهل سنت»، دعوت امام رضا(ع) به ایران و ولایتعهدی آن حضرت در منابع اهل سنت، واکاوی شهادت امام رضا(ع) در منابع اهل سنت، سیمای امام علی بن موسی الرضا(ع) در منابع صوفیانه اهل سنت و... اشاره دارد.

کتاب «الامام رضا(ع) بین نصوص الرساله و سلطه الرای و القبیله» نیز از دیگر آثار منتشر شده به زبان عربی است که جایگاه امام رضا(ع) را در احادیث نبوی و در برابر سیاست حکومت عباسی و دیدگاه قبایل و طوایف آن زمان مورد بررسی قرار می دهد. موضوع ولایتعهدی امام رضا(ع) و سیاستی که مامون در این برهه اتخاذ کرده، واکنش این امام همام در برابر این تصمیم خلیفه عباسی و سرانجام شهادت امام رضا(ع) از مهم ترین مطالب این کتاب است.

کتاب «الامام علی بن موسی الرضا(ع) امام الرافه و المعرفه» نیز شامل شرح مختصری از زندگانی امام علی بن موسی الرضا(ع) امامت، شخصیت معنوی، اخلاقی، سیاسی، مناظرات، آگاهی از ادیان و مکاتب مختلف دنیای آن زمان، آگاهی به زبان های مختلف و ولایتعهدی و شهادت آن حضرت است.

نویسنده کوشیده است شعاعی هر چند اندک از پرتو همواره فروزنده آن امام همام را پیش روی خواننده بگذارد و در بخش پایانی کتاب، مباحثی همچون زیارت گامی در طلب، سلامی با معرفت، امام کیست؟ امام از زبان امام و انتظار امام از محبان و زائران ارائه شده است.

کتاب «امام علی بن موسی الرضا (ع) منادی توحید و امامت» نیز شامل‌ شرح‌ اجمالی‌ زندگانی‌ امام‌ علی‌ بن‌ موسی‌ الرضا(ع)، امامت، شخصیت‌ معنوی‌ اخلاقی، علمی، سیاسی‌ و خط‌ مشی‌ آن‌ حضرت‌ دربرابر حکومت‌ است. سفر تاریخی‌ امام‌ به‌ مرو، عهد نامه‌ ولایتعهدی، شهادت‌ وگذری‌ بر ساحل‌ معارف‌ رضوی‌ از دیگر مطالب‌ این‌ کتاب‌ است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.