امیر قطر در دیدار با حسان دیاب بر حمایت کشورش جهت خروج لبنان از بحران تاکید کرد.

 اعلام حمایت امیر قطر از لبنان برای خروج از بحران/ تلاش حزب‌الله برای غلبه بر موانع تشکیل دولت

قدس آنلاین؛ به نقل از الجزیره، «حسان دیاب» نخست وزیر دولت پیشبرد امور در لبنان در جریان سفر به قطر ، در سفارت لبنان در دوحه اعلام کرد که در حال حاضر کشور ما از یک تونل تاریک عبور می‌کند و این تاریکی تنها منحصر به بحران برق نیست؛ بلکه بر معیشت و زندگی روزمره لبنانی‌ها نیز سایه انداخته و شرایط اجتماعی دشواری برای آنها رقم زده است.

دیاب افزود، لبنان اکنون در آستانه سقوط کامل قرار گرفته است و متاسفانه هنوز حدود ۹ ماه پس از استعفای دولت ما دولتی تشکیل نشده؛ آن هم در حالی که فجایع لبنان روز به روز عمیق تر می‌شود.

وزیر دولت پیشبرد امور لبنان در ادامه سخنان خود تأکید کرد که قطر به عنوان کشور برادر لبنان همواره در کنار ما ایستاده است. بعد از تجاوزات وحشیانه و مخرب اسرائیل به لبنان در سال ۲۰۰۶ برادران قطری ما سهم زیادی در بازسازی روستاها و خانه‌های لبنان داشتند. همچنین لبنانی ها هرگز تلاش‌های قطر برای ایجاد تفاهم میان لبنانی‌ها و توافق دوحه را که در سال ۲۰۰۸ به بحران ملی پایان داد فراموش نمی‌کنند. برادران قطری همچنین بعد از انفجار مهیب بندر بیروت در آگوست سال گذشته میلادی در صف اول کمک به لبنان ایستادند.

وی همچنین گفت، لبنانی‌ها فراموش نمی‌کنند که برادران قطری همچنان در کنار ما ایستادند و به روشهای مختلف به لبنان کمک می‌کنند بدون اینکه روی درد و رنج مردم لبنان سرمایه‌گذاری کنند و یا محاسبات سیاسی را درگیر این مسائل کند.

نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان تصریح کرد، ما امروز به سوی کشور برادر خود قطر آمده‌ایم و از آن کمک می خواهیم. همچنین از سایر کشورهای برادر عربی که لبنان را رها نکردند کمک می‌خواهیم و منتظریم که درهای آنها به روی ما باز شود. قطر این کار را برای ما انجام داد و از همه برادران عرب می‌خواهیم و به آنها می‌گوییم که لبنان در معرض خطر است و دیگر نمی‌تواند بیش از این تحمل کند. ما از شما می خواهیم در کنار این کشور که هرگز در راستای دفاع از مسائل عربی از هیچ کاری دریغ نکرده است بایستید و یک شبکه امن برای محافظت از برادران لبنانی خود باشید.

حسان دیاب تاکید کرد، لبنان مشتاق است که همبستگی میان اعراب را بازگرداند و هرگز در صف دشمنی و جدایی میان آنها قرار نگرفته است. ثبات و استقلال اعراب تنها با همبستگی عربی ممکن می‌شود و بنابراین درد ما درد شماست و امیدواریم این روزها به زودی تمام شود.

اعلام حمایت قطر از لبنان برای خروج از بحران

در مقابل «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر نیز در خلال نشستی که روز گذشته با حسان دیاب داشت از همه طرف‌های لبنانی خواست تا منافع ملی خود را در اولویت قرار داده و برای ثبات لبنان هر چه سریعتر پرونده تشکیل دولت را کامل کنند.

همچنین «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر نیز در جریان سفر حسان دیاب به دوحه نشستی با وی برگزار کرد. در جریان این نشست همکاری‌های دوجانبه و آخرین تحولات لبنان و منطقه مورد بررسی قرار گرفت.

تلاش‌های حزب‌الله برای تکمیل پرونده تشکیل دولت

از سوی دیگر «حسن عزالدین» عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان اعلام کرد که حزب الله همچنان به گفتگو با مقامات مربوطه برای تشکیل سریع دولت ادامه می‌دهد و تلاش می‌کند با غلبه بر موانع باقی‌مانده، دولتی را که قادر به مقابله با چالش‌های شدید اجتماعی و اقتصادی و مالی کشور باشد روی کار بیاید.

وی در جلسات سیاسی که در مرکز فرهنگی امام خمینی (ره) در شهر صور برگزار شد در حضور شماری از فعالان و شخصیت‌های لبنانی بر لزوم دوری از تسویه حساب‌های سیاسی جهت نجات لبنان تاکید و اعلام کرد به دولتی نیاز دارد که نگرانی‌های مردم را رفع کرده و همچنین با اجرای دقیق برنامه اصلاحات، روند مبارزه با فساد و انجام حسابرسی‌های کیفری مالی را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

وی همچنین از دولت پیشبرد امور خواست در این شرایط که روند تشکیل دولت همچنان متزلزل است مسئولیت‌های خود را بر عهده گرفته و امور کشور را اداره کند.

نماینده حزب الله در پایان تاکید کرد که مقاومت همچنان یک دریچه امن برای حمایت از استقلال و ثروت کشور و یک چشم مراقب برای دفاع از لبنان و ملت آن در برابر تجاوزات دشمن است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.