مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: با توجه به کاهش شدید حجم بارندگی‌ در نخستین ماه بهار ۱۴۰۰، کلانشهر مشهد امسال تابستان سختی را از لحاظ تامین آب پیش روی خود دارد.

مشهد از نظر تامین آب تابستان سختی در پیش دارد

به گزارش قدس آنلاین، حسین اسماعیلیان  افزود: هم‌اینک ۵۰ درصد از کل حجم آب آشامیدنی شهروندان مشهدی از دریاچه‌های پشت چهار سد "طرق، ارداک، دوستی و کارده" تامین می‌شود.

وی محل تامین نیمی دیگر از آب مورد نیاز کلانشهر مشهد را چندین حلقه چاه و ۲ رشته قنات ذکر و بیان کرد: کاهش حجم بارش نزولات آسمانی که ظرف چند ماه اخیر با آن مواجه بوده‌ایم تاثیر مستقیم بر افت میزان ذخیره آب در همه این منابع اعم از سدها، چاهها و قناتها داشته است.  
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد کاهش بارندگی فروردین ماه جاری را بی‌سابقه توصیف و بیان کرد: چنین وضعیتی در طول ۲۵ سال اخیر تجربه نشده است، بنابراین در نتیجه آن بطور قطع با شرایطی خاصی مواجه هستیم.  
وی ادامه داد: متوسط بارندگی مشهد در فروردین امسال ۶۵ درصد کمتر از سال گذشته است و با این کاهش بارندگی و با توجه به ناپایداری منابع تامین آب روستاها، تعداد روستاهای مشهد که به صورت تانکری آبرسانی می‌شوند ممکن است به ۶۰ روستا در تابستان امسال برسد.
اسماعیلیان گفت: از پارسال با طرح موضوع ادغام شرکتهای آب و فاضلاب شهری و روستایی، اقدامات خوب و قابل توجهی در خصوص برطرف کردن مشکلات آب ۷۹ روستای دارای شرایط حاد نظیر حفر ۱۹ حلقه چاه صورت گرفت و اگر این اقدامات انجام نمی‌شد با شرایط حادتری مواجه می‌شدیم.
افزایش ۱۵ درصدی مصرب آب 

وی  اظهار داشت: علاوه بر کاهش بارندگی در فروردین ماه جاری، میانگین دما نیز در این کلانشهر هشت درجه افزایش یافته و از ۱۵ درجه در فرودین پارسال به ۲۳ درجه رسیده‌ است که این افزایش دما نیز روی مصرف آب تاثیر دارد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد افزود: شیوع ویروس کرونا نیز تاثیر قابل ملاحظه‌ای در افزایش میزان مصرف آب دارد و در مجموع در فرودین امسال نسبت به مدت مشابه پارسال میزان مصرف آب در بخش خانگی ۱۵ درصد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: مدیریت مصرف باید در دستور باشد و امیدواریم با همراهی شهروندان و مصرف بهینه آب از تابستان امسال بدون جیره‌بندی عبور کنیم.

انتهای پیام/

منبع:ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.