۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 748646

اندیشکده نشنال اینترست در تازه ترین مقاله خود، به اهمیت راهبردی قطب شمال و به خصوص منطقه گرینلند در رقابت میان آمریکا و چین و روسیه می‌پردازد. می‌توان گفت

آیا بایدن قطب شمال را به روسیه و چین خواهد باخت؟

هم اکنون شاهد جنگ سرد جدیدی میان چین و روسیه در یک طرف و آمریکا و همپیمانانش در طرف دیگر هستیم و یکی از مناطق اصلی کنونی در این جنگ، جایی واقعاً سرد یعنی قطب شمال است! چند وقتی است که پیش‌بینی می‌شود به دلیل آب شدن قسمت مهمی از یخ‌های مناطق شمالی کره زمین، مسیر آبی مهم و  راهبردی در آن منطقه به وجود بیاید و همین امر این دو طرف را به تکاپو انداخته تا بتوانند حضور خود را در این مناطق پر رنگ تر نسبت به رقیب نمایند.

زمانی که ترامپ در سال ۲۰۱۹ صحبت از آینده خرید منطقه گرینلند از دانمارک را به میان آورد، تمامی رسانه‌ها او را به سخره گرفتند، اما راهبرد خاصی در این میان وجود دارد. هم اکنون چین یکی از امیدهای اصلی خود را به استفاده از منابع موجود در این منطقه گذاشته و ترامپ نیز همین قصد را داشت. گرینلند بزرگ‌ترین تمرکز منابعی را در جهان در خود جای داده که نمی توان نمونه آن را در هیچ جای دیگر کره زمین پیدا کرد. چنین منابعی برای ارتش آمریکا بسیار مهم است به خصوص بسیاری از ابزارآلات و تجهیزات نظامی آمریکا بر پایه منابع بسیار نایاب بدست می‌آید که هم اکنون ۸۰ درصد آن از کشور رقیب یعنی چین تأمین می‌شود.

آمریکا از لحاظ دیپلماتیک تلاش کرد شرایط را برای واردات منابع کمیاب زمینی از گرینلند فراهم کند، اما مقامات دانمارک این درخواست را رد کردند. دانمارکی ها

(چه مسئولان و  چه مردم این کشور) چنین نظری را نیز در مورد تلاش‌های چین برای استفاده از منابع این منطقه دارند. در انتخابات اخیر دانمارک حزب چپ‌گرای موافق محیط زیست این کشور پیروز انتخابات شد و از هم اکنون تلاش گسترده خود را برای جلوگیری از دسترسی هر چه بیشتر چین به این مناطق انجام داده و می‌گوید فعالیت‌های چین موجب صدمه زدن به منابع محیط زیستی کشورش می‌شود.

چنین بحث و دعواهایی در مورد کشتیرانی در مناطق تازه باز شده قطب شمال نیز وجود دارد. بسیاری از مقامات دانمارک موافق رژه ناوها و کشتی‌های جنگی آمریکا، روسیه و چین در این قسمت‌ها نیستند اما از طرف دیگر این کشورهای قدرتمند اهمیت کمی به درخواست دانمارکی ها می‌دهند؛ چون می‌دانند بدست آوردن مالکیت آن قسمت از دریا می‌تواند برگ برنده‌ای در مقابل رقیب باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.