بیست‌وششم فروردین ۱۳۵۸، امام خمینی(ره) پیام مهمی خطاب به مردم انقلابی و ارتش صادر نمودند.

ارتش، منظومه خودباوری

این پیام پنج بند اصلی داشت. سرفصل و شروع آن که مهم‌ترین نکته نیز در آن مستتر بود به این شکل به گوش ملت انقلابی رسید.

 «با اهدای سلام و سپاس از مجاهدات خستگی‌ناپذیر شما ملت شجاع که اهداف مقدس اسلام را تا آستانه پیروزی رساندید و دست خیانتگران داخلی و خارجی را با خواست خدای بزرگ قطع کردید، لازم است به تذکرات زیر توجه نمایید: روز چهارشنبه ۲۹ فروردین روز ارتش اعلام می‌شود. ارتش محترم در این روز در شهرستان‌های بزرگ با ساز و برگ به رژه بپردازند و پشتیبانی خود را از جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران و حضور خود را برای فداکاری در راه استقلال و حفظ مرزهای کشور اعلام نمایند».

این گوشه‌ای از پیام جاودانه رهبر کبیر انقلاب در حمایت از ارتش بود که سرآغازی برای پاسداشت رشادت‌ها، دلیرمردی‌ها و از خودگذشتگی‌های این نیروی پاکباخته انقلاب شد. نیرویی که حفظ آن، در تداوم انقلاب و دستاوردهای آن، نقش مهمی داشت.

شناسنامه تقویمی ارتش

هر سال که بیست‌ونهم فروردین فرامی‌رسد یاد و خاطره تمام آنچه ارتش جمهوری اسلامی در پا گرفتن حرکت انقلاب مردمی ایران و پیروی از فرامین امام خمینی(ره) به انجام رسانده و نیز رشادت‌های سلحشوران ارتشی در سال‌های دفاع مقدس، برای همگان زنده شده و از آن با افتخار یاد می‌کنند.

سرشار از غرور می‌شویم وقتی، عزت روزافزون ارتش را می‌بینیم و به خود می‌بالیم از داشتن غیورمردان ارتشی که با ایثار جان، امنیت و اقتدار را به کشور عزیزمان هدیه می‌کنند.

دیروز و به پاس قدردانی از ایثارگری‌ها و رشادت‌های دلیرمردان ارتش، مدیرعامل و جمعی از مدیران مؤسسه فرهنگی قدس با حضور در دفتر کار امیر آذریان، فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌ شرق نزاجا و امیر مستشاری، فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۷۷، این روز بزرگ را به جان‌برکفان ارتشی تبریک گفتند.

پشتیبانان رسانه‌ای ارتش

امیر آذریان در آغاز این دیدار گفت: این روز و حماسه‌آفرینی نیروی زمینی را به شما حامیان رسانه‌ای ارتش جمهوری اسلامی، تبریک ‌گفته و از زحمات شما در به تصویر کشیدن سلحشوری فرزندان میهن اسلامی قدردانی می‌کنم.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌ شرق نزاجا در ادامه بیان کرد: اگر به گذشته بازگردیم امام خمینی(ره) در نخستین پیام خود خطاب به ارتش در سال ۱۳۴۲ فرمودند، مگر شما نمی‌خواهید مستقل باشید. از آن زمان بود که رژیم پهلوی، ارتش را رصد می‌کرد اما با این وجود برخی از ارتشی‌ها نقش مؤثری در پیروزی انقلاب داشتند. پس از پیروزی انقلاب، تیمسار قرنی -با وجودی که بازنشسته شده بود- پس از اینکه رئیس ستاد مشترک شد، اقدام‌های مؤثری انجام داد تا ارتش برای مردم و انقلاب بماند. به همین دلیل  منافقین این حضور را برنتافته  و او نخستین شهید ترور شد.

امیر رضا آذریان تأکید کرد: روز ارتش، عید ارتش است، زیرا پس از ۱۲ فروردین که مردم به جمهوری اسلامی رأی دادند در کمتر از ۲۰ روز امام خمینی (ره) ۲۹ فروردین را روز ارتش نامیدند و به کسانی که می‌گفتند این ارتش نباید باشد، تودهنی زدند. اگر ارتش نبود با قائله‌هایی که از ابتدای پیروزی انقلاب به وجود آمد نمی‌توانستیم اقتدار داشته باشیم.

وی گفت: ارتش جمهوری اسلامی ارتشی مقتدر است و عامل بازدارندگی دارد. هر اقدامش، با اقتداری مثال زدنی، تأثیر زیادی در جریان‌های سیاسی دنیا دارد. در حال حاضر در ۷۰۰ کیلومتر از مرزهای شرق کشور، چند تیپ از ارتش مستقر است. در جنوب و جنوب غرب کشور نیز ارتش همین حضور پر رنگ را در مرزها دارد. در سال‌های اخیر نیز اگر ارتش در مناطقی از جمله نفت‌شهر مستقر نبود از طرف داعش از استان دیاله عراق ضربه می‌خوردیم.

همه مرزها در تیررس ارتش

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌ شرق نزاجا همچنین بیان کرد: در مباحث راهبردی دفاعی و تجهیزات نظامی، ارتش امروز شرایط بسیار خوبی دارد. نمونه آن در چهار رزمایش برگزار شده در سال گذشته به نمایش گذاشته شد. ارتش در کوتاه‌ترین زمان ممکن، توانمندی‌هایی را به نمایش گذاشت که دشمن حتی تصورش را نیز نمی‌کرد. ما بزرگ‌ترین رزمایش پهپادی را به نمایش گذاشتیم. اکنون نیز بیشتر فعالیت‌های مرزی ما، الکترونیکی و پهپادی است. ما در فرودگاه گناباد پیشرفته‌ترین پهپادها را داریم که ۱۵ ساعت پرواز می‌کنند، تمام معابر در کنترل ماست. ۱۰پایگاه بزرگ در منطقه ساخته‌ایم که هر کدام از آن‌ها به اندازه یک پادگان است. امکاناتی نیز که در آنجا وجود دارد، حتی در پادگان مشهد نیست.

امیر آذریان به قدردانی شورای امنیت ملی از ارتش در پاسداری از مرزها به‌ویژه در مرزهای شرقی کشور اشاره کرد و افزود: همه می‌دانیم کشور افغانستان از نظر امنیتی شرایط پایداری ندارد و این شاید موجب شده مردم نگرانی‌هایی در این مورد داشته باشند. باید بگویم از روزی که ارتش در مرزها مستقر شده، بیش از ۵۰ هزار نفری که می‌خواستند به صورت غیرقانونی وارد کشور شوند بازداشت شدند. قدرتی که ارتش در کنار مرزبانان ایجاد کرده، به قدردانی شورای امنیت ملی از ارتش منجر شد که این جای شکر دارد.

درایت امام خمینی(ره) و احیای ارتش

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قدس نیز در این دیدار ضمن تبریک فرا رسیدن روز ارتش گفت: ۲۹ فروردین، نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی بود که به اندازه اهمیتش بدان نپرداخته‌ایم. پس از قائله طرح انحلال ارتش از سوی منافقین -که در پی ایجاد ارتشی جدید تحت عناوین ارتش خلق یا ارتش بی‌طبقه توحیدی بودند- پیام هوشمندانه امام خمینی (ره) در ۲۸ فروردین ۱۳۵۸که در آن ۲۹ فروردین را روز ارتش اعلام کردند و از ارتشیان خواستند که با رژه سراسری در شهرهای بزرگ حمایت خود را از جمهوری اسلامی اعلام کنند این امر سبب ختم این قائله و  احیای ارتش شد.

علی یعقوبی در ادامه گفت: اگر آن زمان ارتش منحل می‌شد و قرار بود ارتش جدیدی ایجاد و سازماندهی شود، چند ماه بعد که ناآرامی‌های غرب کشور و جنگ تحمیلی آغاز شد بی‌تردید کشور و نظام نوپای اسلامی با مشکل جدی روبه‌رو می‌شدند، اما دوراندیشی امام خمینی(ره) در کنار لطف خدا اجازه نداد این اتفاق بیفتد و امروز ارتشی مقتدر و باصلابت داریم که زبانزد دنیاست.

وی با اشاره به سخنی از امیر موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: این جمله دقیقی است که اقتدار و قدرت بازدارندگی ارتش، اهرم راهبردی در حوزه دیپلماسی است.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قدس با ابراز خرسندی از دستاوردها و به‌کارگیری فناوری‌های نوین در منظومه ارتش، گفت: توجه به عنصر انسانی و استفاده از فناوری روز، باعث افتخار است و وظیفه ماست که این دستاوردها را در رسانه‌ها منتشر نماییم تا مردم بدانند امنیت امروزشان را مدیون چه کسانی هستند.

فعالیت‌های لشکر۷۷ در قاب لشکر در یک نگاه

پس از این دیدار مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قدس در محل قرارگاه لشکر۷۷ حاضر و روز ارتش را به امیر مستشاری، فرمانده لشکر همیشه پیروز خراسان تبریک گفت.

امیر محمدحسین مستشاری در این دیدار ضمن قدردانی از حضور مدیرعامل و مدیران مؤسسه فرهنگی قدس در قرارگاه لشکر۷۷ گفت: ما در این مجموعه چند جلد کتاب نوشته‌ایم که عنوان یکی از آن‌ها جنگ نرم است. به اعتقاد من شما سربازان جنگ نرم در حوزه رسانه و اطلاع‌رسانی هستید. اصحاب رسانه مثل سربازان گمنام در این میدان هستند، بنابر این دیدگاه، من نیز این روز را به شما تبریک می‌گویم.

فرمانده قرارگاه لشکر۷۷ به اقدامی ارزشمند در حوزه ثبت وقایع مربوط به لشکر۷۷ با عنوان لشکر در یک نگاه، اشاره و اظهار کرد: از زمان صفویه که برای حفاظت از حرم مطهر لشکر داشتیم تا امروز که حضوری ۱۰۰ ساله در پادگان فعلی داریم، این وقایع با سند موجود است. در بخش‌های مختلفی از این اسناد، مواردی همچون همراهی ارتش با انقلاب، تحکیم انقلاب در قائله گنبدکاووس-و تقدیم نخستین شهید در آن منطقه- مشارکت در ساماندهی اوضاع کردستان و مسئله طبس و پس از آن حضور فعال و مؤثر در هشت سال دفاع مقدس، مورد توجه واقع شده که ثمره آن تقدیم ۵ هزارو۳۶۷ شهید، ۲هزار و۸۶۵ آزاده و بیش از ۱۵ هزار جانباز به انقلاب اسلامی بوده است.

وی ادامه داد: فعالیت‌های گوناگون ارتش در زمینه‌های مختلف، همچون حضور چهار ساله مداوم در مناطق جنگی پس از اتمام نبرد هشت ساله، مقابله با نفوذ طالبان در مرز افغانستان در سال‌های ۱۳۷۸ و ۱۳۷۹، مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر از طریق حضور در مرزهای افغانستان از شهریور ۱۳۹۷ تاکنون و یاری رساندن به مردم در وقایع سیل شمال و نهبندان و نیز اقدام‌هایی که در بحث مبارزه با کرونا انجام شده، از مواردی است که در موضوع لشکر در یک نگاه، به آن پرداخته شده است. البته حضور نیروهای مستشاری و مدافعان حرم در سال‌های اخیر نیز از جمله افتخارات ارتش است که تقدیم شهید جودی‌ثانی، سندی بر این مدعاست.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قدس نیز در این دیدار گفت: در این سال‌ها هرگاه کلمه پیروز را در ادامه نام لشکر۷۷ دیدیم حس اطمینان و عزت به همه ما دست داده است که ریشه در سابقه خوب و درخشان حضور لشکر۷۷ در عرصه‌های مختلف از ابتدای پیروزی انقلاب تا به امروز دارد.

علی یعقوبی افزود: عملکرد درخشان لشکر۷۷ در عملیات ثامن‌الائمه (علیه‌السلام) که منتج به شکست حصر آبادان شد همچنین حضور مقتدر در عملیات مرصاد که باعث افتخار ما خراسانی‌ها و به طور خاص مشهدی‌هاست.

اینکه خاستگاه بسیاری از فرماندهان ارشد ارتش، نظیر امیر کهتری، امیر صالحی، امیر پوردستان، امیر جهانشاهی و ... لشکر۷۷ بوده، نشان‌دهنده بنیه قوی این لشکر در منابع انسانی مستعد به عنوان کانون استعدادهای رزمی و نظامی است.

وی بیان کرد: در سال‌های اخیر حضور ارتش در کنار مردم، پایگاه مردمی و سرمایه اجتماعی ارتش را غنی‌تر کرده است، حضور پر رنگ و فعال در مناطق سیل‌زده و زلزله‌زده و نیز یاری مردم و مدافعان سلامت در مواجهه با بیماری منحوس کرونا، شاهدی بر این مدعاست. 

لازم به ذکر است مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قدس در هر دو دیدار دیروز بر همکاری همه‌جانبه با ارتش در بازتاب فعالیت‌های آن‌ها در رسانه تأکید و برای اجرای برنامه‌های مد نظر دو طرف در حوزه رسانه اعلام آمادگی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.