۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷
کد خبر: 748664

بررسی‌های خبرنگار قدس حاکی از آن است که کشتار دام مولد در استان خراسان به شدت در حال افزایش است که اگر مسئولان مربوط فکری برای این ماجرا نکنند، در چند ماه آینده باید شاهد افزایش شدید قیمت هر کیلو گوشت قرمز و کمیاب شدن آن باشیم.

گوشت قرمز در مسیر گرانی!

کشتار، چاره مقابله با گرانی!

امسال بارش باران و نزولات آسمانی به شدت کاهش داشته و همین امر در کنار برخی کوتاهی‌های مسئولان متولی، زنگ خطر عدم‌استقبال عده‌ای از دامداران به پرورش و نگهداری دام سبک و سنگین را به صدا درآورده است.

چند ماه پیش، از خروجی برخی اقدام‌ها مانند کشتار مرغ تخم‌گذار و ...، گزارش‌هایی را منتشر کردیم و درآن زمان هشدار دادیم که کمبود نهاده و حتی سودجویی برخی افراد موجب ایجاد نوسان قیمتی در بازار این محصول می‌شود که همین گونه هم شد.

حال بررسی‌های میدانی روزنامه قدس در مورد گوشت قرمز(گوسفند، گاو) حاکی از آن است که آسمان تیره‌ای در ماه‌های اخیر پیش‌روی بازار و مصرف‌کننده خواهد بود.

اگر بخواهیم ماجرا را به صورت دقیق‌تر بررسی کنیم می‌توانیم بیان کنیم که کشتار دام مولد به شدت افزایش یافته و این امر خود  یک سیگنال هشداردهنده است و می‌تواند این احتمال را افزایش دهد که در چند ماه اخیر اگر کار به همین صورت پیش برود با کمبود گوشت قرمز روبه‌رو خواهیم شد و باید مانند دو سال پیش دست به دامان واردات شویم که خود حاشیه‌های فراوانی دارد.

برخی از دامدارها که دام مولد خود را در مسیر کشتار قرار داده یا نیت این کار را دارند، معتقد هستند خشکسالی پیش‌رو و از سوی دیگر افزایش قیمت جو و همچنین حمایت نکردن کافی دولت در تأمین خوراک دام، کار را به اینجا رسانده که با وجود ممنوعیت کشتار دام مولد؛ آن‌ها دام را به دلال و یا کشتارکن می‌فروشند. شاید اگر کمی منطقی به ماجرا نگاه کنیم حق با دامدارباشد؛ چرا که اگر هزینه‌کرد آن‌ها برای پروار کردن دام با قیمت نهایی برابر و یا از آن بیشتر شود، رغبتی برای پرورش دام وجود نخواهد داشت. حتی شنیده می‌شود برخی از دامداران سرمایه خود را در دیگر حوزه‌ها به کار گرفته‌اند که این رفتار هم می‌تواند عواقب خوشایندی در پی نداشته باشد و تولید را کاهش دهد.در حال حاضر اگر مقایسه قیمت در هر کیلو گوشت قرمز گوسفندی اواخر سال گذشته را با چند ماه ابتدایی سال داشته باشیم، متوجه افزایش قیمت محسوس هر کیلو گوشت خواهیم شد.

«کشت فراسرزمینی» روی هوا!

از سوی دیگر پیگیری‌های ما نشان داد متأسفانه وزارت جهاد کشاورزی و زیر شاخه‌های آن در شهرستان‌ها در اجرای آیین‌نامه «کشت فراسرزمینی» مصوب ۵/۲/۹۵ مجلس شورای اسلامی که به امضای معاون اول رئیس‌جمهور هم رسیده است، کوتاهی کرده‌اند.

در متن این آیین‌نامه آمده است: کشت فراسرزمینی به معنی بهره برداری از منابع، عوامل، ظرفیت ها و امکانات سایر کشورها برای تولید محصولات کشاورزی مورد نیاز در راستای حفظ منابع پایه تولید و ارتقای امنیت‌غذایی و سایر نیازهای صنعتی کشور است.

از سوی دیگر در ماده ۲ این آیین‌نامه اشاره شده که وزارت جهاد کشاورزی مکلف است با همکاری وزارتخانه ‌های امورخارجه و امور اقتصادی و دارایی و سایر دستگاه های ذی ربط و با رعایت قوانین و مقررات مربوط، نسبت به تنظیم و ارائه مشوق ها و حمایت ها به متقاضیان کشت فراسرزمینی، از جمله موارد زیر اقدام نماید:الف ـ انجام پشتیبانی، ارائه اطلاعات و مشاوره ‌های لازم به متقاضی،ب ـ تعهد خرید محصولات و یا تولید قراردادی در شرایط رقابتی در مورد محصولات مورد نیازی که اولویت آن‌ها توسط وزارت جهاد کشاورزی اعلام و در چارچوب مقادیر مصوب انجام می شود.

همچنین از دیگر راهکارهای برون‌رفت از ماجرا این است که پشتیبانی امور دام به ماجرا ورود کرده و خوراک دام و نهاده مورد نیاز دامدار را تأمین کند و در پایان دوره هم دام‌ پرواری را خریده و راهی بازار کند.

انتقاد دامپزشکی هم از گرانی نهاده

برای پیگیری بیشتر ماجرا با مدیرکل دامپزشکی خراسان‌رضوی هم تماس می‌گیریم که اعلمی در واکنش به این موضوع  گفت: کشتار دام مولد طبق بخشنامه‌های موجود ممنوع است، در چند روز گذشته هم یک محموله از دام مولد کشتار شده را در یکی از کشتارگاه‌ها شناسایی و توقیف کرده‌ایم.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌رضوی در ادامه بیان کرد: یکی از دلایل کشتار دام مولد، گرانی نهاده‌هاست  که توانایی دامدار را در پروار کردن پایین می‌آورد. برخی‌ها به دنبال کشتار بره‌های مولدی هستند که سال آینده تولید خواهند داشت.

اینکه سودجویان به دنبال کسب منفعت هستند، شکی نیست اما تهیه نهاده برای دامدارهم با مشکلاتی روبه‌رو است که باید برای آن فکری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.