سخنگوی دولت با اشاره به اینکه خرابکاری در نطنز برای این بود که به غربی‌ها بگویند توان غنی سازی ایران کاهش یافته و نیازی نیست با آنها مذاکره کنید، گفت: غنی سازی ۶۰ درصد راهبرد درستی بود که این تلاش رژیم صهیونیستی را خنثی کرد.

بخشی از پول‌های ایران در عراق برای خرید واکسن آزاد شد/ اگر آمریکایی‌ها در رفع تحریم‌هاجدی‌تر بودند شاید غنی سازی ۶۰ درصد انجام نمی‌شد

قدس آنلاین: علی ربیعی با بیان اینکه حال حاضر به دادن هیچ امتیازی خارج از چارچوب برجام نیستیم، گفت: امکان رفع تحریم ها در نتیجه مذاکرات جاری وجود دارد و انتظار داریم در روند موجود این امر محقق شود. هم آمریکایی ها می‌توانند به سرعت تحریم ها را بردارند و هم ما می‌توانیم به سرعت این امر را راستی آزمایی کرده و به تعهداتمان برگردیم.

سخنگوی دولت که در نشست خبری برخط به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌داد، اظهار داشت:  شروع غنی سازی ۶۰ درصدی در پاسخ به خرابکاری اخیر و اثبات این واقعیت بود که این اقدامات تروریستی نمی‌تواند توسعه برنامه صلح آمیز هسته ای ما را کند کند.

وی تصریح کرد: غنی سازی ۶۰ درصد می توانست رخ ندهد اگر آمریکا  در مقابل این اقدام شرورانه متحد خود سکوت نمی‌کرد بازگشت به برجام و رفع تحریم ها را تسریع می‌بخشید.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور با یادآوری اینکه مانند ساید گامها این اقدام هم در صورت بازگشت دیگر طرفها به تعهداتشان قابل برگشت است، گفت: این اقدمات خلابکارانه می‌خواست علامت دهد که توانایی ایران محدود شه و نیازی نیست با آنها  مذاکره کنید و ما نشان دادیم توانایی ما چقدر است. رژیم صهیونیستی می‌خواست در میان پرسنل و دانشمندان سازمان انرژی اتمی رعب و وحشت ایجاد کند اما آنها با عتماد به نفس به کارشان ادامه می‌دهند پس این تصمیم یک استراتژی درست بود.

گام به گام مذاکرات وین به اطلاع مسوئلان عالی نظام می‌رسد

وی در پاسخ به سوالی درباره امکان توافق مرحله ای و گام به گام برای بازگشت آ» ریکا به برجام و اینکه دولت در مذاکره برای احیای برجام نکاه انتخاباتی دارد؟ اظهار داشت: دکتر عراقچی صراحتا اعلام کرد که ما علاقه ای به طرح گام به گام نداریم و سیاست ها همان چیزی است که رهبری فرمودند. اینرا رئیس جمهور هم تاکید کردند و در این زمینه نباید تردید ایجاد کرد. گام به گام مذاکرات هم به اطلاع مسئولان عالی می‌رسد.

ربیعی افزود: دو کارگروه هم تشکیل شده برای تدوین لیست تعهدات. مذاکرات فشرده در همین خصوص ادامه دارد.

فضای گفت‌وگوها را در وین مثبت ارزیابی می کنیم

سخنگوی دولت یادآور شد: دوم اینکه، این اقدام ما با استناد به بند ۳۶ برجام و در ادامه گام پنجم مطابق با سیاست گذاری های کاهش تعهدات انجام می گیرد و مانند سایر گام های پیشین در صورت التزام دیگر طرف ها به تعهداتشان به سرعت قابل بازگشت به سطح غنی سازی توافق شده مطابق با برجام است.

وی با بیان اینکه ما همچنان فضای گفت‌وگوها را در وین مثبت ارزیابی می کنیم، اظهار کرد: ما محتاطانه نسبت به تفاهم درباره احیای برجام امیدواریم اما هنوز زود است که به نتیجه نهایی رایزنی ها ابراز خوشبینی یا بدبینی کنیم. ما در این مرحله مصمم هستیم که از اجرا شدن دستورات رهبری در قالب سیاست قطعی یعنی لغو همه تحریم های ناقض برجام، راستی آزمایی آن و سپس اجرای کامل و سریع تعهدات خودمان در برجام اطمینان های لازم را بدست بیاوریم.

هیچ انگیزه انتخاباتی برای احیای برجام نداریم

وی تاکید کرد: دولت در راه احیای برجام هیچ انگیزه انتخاباتی جز رفع تحریم ها و مشاهده اثر آن بر زندگی میرذم که می‌تواند پیش درآمدی برای حل مسائل ما و تحقق مشارکتحداکثری که مورد تاکید رهبری هم هست ندارد.

وی گفت: ما هیچ تعلق خاطی بجر مشارکت حداکثری و حضور همه سلایق در انتخابات نداریم. کسانی که شائبه غیر از اینرا درنیت دولت مطرح می کنند همانهایی هستند که فکر می کردند برجام از بین می‌رود و شاید بتوانند از این نمد کلاه سیاسی نصیب خود کنند.

سخنگوی دولت اظهار داشت: برای حل مشکلات مردم حتی از یک لحظ نباید غفلط کرد. ما نه تنها هیچ امتیاز و حقی را از ملت نخواستیم و در اوج فشارهای ترامپ چنین کاری کردیم بلکه ما همه فشارها را به جان خریدیم در حالی که عده‌ای حاضر نشدند ذره‌ای از اثر تحریم ها بگویند. امروز شکستن تحریم ها مثل شکستن حصر و آزاد سازی آبادان و خرمشهر ضروری است.

برای نخریدن واکسن نه فشاری بوده و نه ما فشار را می‌پذیریم

وی درباره آخرین وضعیت تولید واکسن های ایرانی کرونا و این شایعه ک شرکتهای داخلی برای جلوگیری از واردات واکسن به دولت فشار می‌آوردن هم با تاکید بر اینکه دفاع و حفاضت از جان شهروندان یک اصل بنیادی برای دولت است و خرید واکسن در این قاعده در دستور کار قرار دارد، گفت: اینکه گفته شود شرکتهای ایرانی دولت را تحت فشار گذاشتند که واکسن نخرد درست نیست. ممکن است برخی تمایلی داشتند اما این نبوده که به ما منتقل شود. هیچ تولید کننده داخلی دولت را تحت فشار قرار نداده و دولت هم این فشار را نمی‌پذیرد.

ربیعی خاطرنشن کرد: برای ما جزو اولین کشورهایی بودیم که برای خرید واکسن از کواکس ثبت نام کردیم و منابع ارزی آنرا هم به هر مصیبتی تامین کردیم اما درمرحله انتقال پول بخاطر تحریم ها با مشکل مواجه شدیم و نوبتمان را از دست دادیم و گرنه امروز ۱۶ میلیون دوز واکسن  وارد کشور شده بود.

وی افزود: البته با رایزنی ها مشکل رفع شده و غلی رغم عقب افتادن نوبت ما قرار است واکسن با سرعت بیشتری وارد شود.

سخنگوی دولت اضافه کرد: رئیس جمهور بر این مبنا دستور دادند از همه ظرفیت های ملی برای واردات واکسن استفاده شود. در وزارت خارجه ما بخشی به عنوان دیپلماسی سلامت فعال شده و با کشورهای مختلف تولید کننده واکسن روزانه تماس دارند. ببه خش خصوصی هم گفتیم با از نیمایی می‌تواند واکسن واردک ند و سه شرکت خصوصی هم مجوز واردات گرفتند.

آزاد شدن بخشی از پولهای ایران در عراق برای خرید واکسن

وی اظهار داشت: امروز هم اعلام می‌کنم بخشی ار پولهایمان در عراق را به خرید واکس اختصاص دادیم و دولت عراق اعلام کرد می‌تواند این پول را در اختیارمان قرار دهد و امیدواریم دولت عراق اهتمام بیشتری به  دادن بقیه پولهایمان داشته باشد و اگر اوفک مشکل ایجاد می کند همه کشورها اینرا اعلام کنند تا ما پیگیری کنیم.  

ربیعی خاطرنشان کرد: ما تولید واکسن داخلی را هم مد نظر قرار دادیم و بنا بود در اردیبهشت ماه بخشی از آن  تحویل شود اما موانع زیادی وجود دارد که کار را به تاخیر انداخت.   ولی نمایندگان کشورهای مختلف و نمایندگان بهداشت جهانی تایید می کنند که کارهای پاستور و بنیاد برکت رو به چلو و قابل اعتماد است.

بخاطر اختلافات داخلی نتوانستیم آنگونه که باید از برجام بهره ببریم

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا سرنوشت برجام عبرتی هم برای دولت داشت؟ اظهار داشت: برجام نه تنها برای ما بلکه برای تاریخ ایران و همه جهانیان هم عبرت آموزی زیادی دارد. از همه اتفاقات مهمی که در کشور می افتد همه باید عبرت بگیریم. برجام باعث تقویت اعتماد به نفس ملی و اعتقاد به توانایی داخلی در احقاق حقوق مردم و مشخص شدن این واقعیت شد که هم می توان احقاق حقوق از جامعه جهانی کرد و هم حق خود را برای برخورداری از فعالیت های هسته‌ای صلح آمیز داشته باشیم. 

وی تصریح کرد: سرنوشت برجام به ما یاد داد که هرچند در امنیت زدایی ایران موفق شدیم و افق از امکانات تازه به رویمان گشوده شد اما بخاطر اختلافات داخلی نتوانستیم چنان که شایسته بود از آن استفاده کنیم. برجام به تنهایی برای بهبود چشمگیر اقتصاد ملی کافی نبود چون با وجود رفع کردن یک مانع بزرگ خارجی، نارسایی‌های دیگر از جمله در نظام مالی و بانکی و مقررات دست و پاگیر و مهمتر از اینها اختلاف های سیاسی که مانع از شکل گیری اجماع ملی حول برنامه توسعه کشور بود، سد راه بهره مندی از شرایط مطلوب شد. 

وی افزود: البته ما در دولت هیچ وقت برای احقاق حقوق ملت از هیچ طعنه، فشار، ترور حیثیتی داخلی و ترور فیزیکی خارجی ترسی نداشته و نداریم اما بیشتر از قبل به این باور رسیدیم که برای گرفتن حق مردم نباید تسلیم فشارها و طعنه‌ها شد و نباید به خاطر فشارهای مختلف سیاسی از تلاش برای بازگردان حقوق ملت دست کشید. بله؛ برجام درس های زیادی به ما یاد داد. 

سخنگوی دولت اظهار داشت: مهمترین عبرتی که از سرنوشت برجام گرفتیم این بود که تصور نمی‌کردیم یک جناح خاص، رقابتی سالم را تا مرز عداوتی مسموم پیش ببرد و گاهی همصدا با بدخواهان ایران، دولت را یک روز متهم به نابودکردن دستاوردهای هسته‌ای ، یک روز متهم به عدم توجه به توانمندی داخلی و یک روز هم متهم به وادادگی کردند و علیه کسانی که در راه دفاع از منافع ملی و آسایش مردم، در حال مصاف دیپلماتیک با قدرت های جهانی بودند، تهمت و قلم زدند.

ربیعی گفت: حتی زمانی که دولت زورگو و قانون شکن ترامپ از برجام خارج شد و سخت ترین تحریم های تاریخ را علیه ملت ما وضع کرد، این افراد نه تنها از تخریب و افترا علیه دولت در خط مقدم آن جنگ اقتصادی دست برنداشتند. 

ورود بخش خصوصی به واردات واکسن راهبرد درستی است

سخنگوی دولت درباره انتقاد وزیر بهداشت از ورود غیر متخصص ها به موضوع واردات واکسن و همچنین رایگاه یا پولی بودن آن نیز با تاکید بر اینکه ورود بخش خصوصی یک استراتژی درست بود، گفت:  واکسن به لحاظ کیفیت و سلامت باید توسط مرجع استاندارد دولتی تایید شود مثل دیگر کالاها  و در موارد پزشکی و درمانی این استاندارد مهم تر است.

وی افزود: هزار غیر متخصص هم وارد شوند نهایتا باید در سازمان غذا و دارو تایید شود. آنچه دولت تهیه می کند که حجم زیادی هم خواهد بود با ارز ۴۲۰۰ تومانی مجانی به مردم داده می شود.

برخی دستگاه ها توانستند برای کارکنان خودشان وارد کنند. که ممکن است پولی نباشد.

ممکن است بخش خصوصی هم وکسن وارداتی را در بیمارستانها توزیع کنند.

اختلاف نمکی و روحانی صحت ندارد

ربیعی درباره اختلاف رئیس جمهور و وزیر بهداشت که در هفته های اخیر در فضای رسانه ای محسوس شده هم با اشاره به اینکه جنس بیماری کرونا و همه گیری آن به نوعی است که ابعاد متنوعی دارد و در مقابله با آن نظرات متفاوتی ارائه می‌شود، اظهار داشت: حوزه بهداشت و درمان یکی از این بخشها است.

وی افزود: کرونا یک مشکل کلان در سطح ملی است و ابعاد اجتماعی دارد این ابعاد هنوز مورد بحث و بررسی زیادی قرار نگرفته و آثار و تبعات روانی ان باید بررسی شود، آثار اقتصادی مهم داشته که سبب تغییرات رفتاری در بعد فرهنگی شد.

سخنگوی دولت یادآور شد: خاطر اینکه تصمیمات واحد بگیریم دولت یک ستاد ملی ایجاد کرد و رهبری هم تاکید کردند فرمانده آن باید شخص رئیس جمهور باشند ما در این ستاد رای گیری نداریم و حتی یک نفر هم مخالف باشد  عوضومبه جلسه بعدی ارجاع می شود.

دستیار رئیس جمهور با اشاره به اینکه من هفته گذشته دو ساعت با آقای نمکی دیدار داشتم و ایشان برخی خوانش ها و برداشتها در فضای رسانه ی در مرود ااظهاراتشان را رد کردند و نادرست خواندند گفت:   هیچ موضوعی به صورت غیر کارشناسی و یک دفعه وارد دستور ستاد ملی کرونا نمی‌شود و اگر مساله ای هم در جلسه به صورت آنی بیان شود، رئیس جمهور آن را ارجاع به کمیته‌ها می دهد تا بعد از کار کارشناسی در ستاد ملی کرونا در مورد آن تصمیم گیری شود.بنابراین تاکید می کنم همه دستگاه‌های عضو ستاد ملی کرونا اگر بر مساله ای اصرار دارند باید توان اقناعی کارشناسی خود را در کمیته های تخصصی بالا ببرند و تاکنون اگر هم ستاد ملی کرونا تصمیمی گرفته بدون مجادله و با موافقت همه دستگاهها و اعضای عضو آن بوده است.

وی گفت: در همین جا باید تاکید کنم که سیاستگذاری های دولتی جنبه حمایتی و تکمیلی نسبت به رعایت فردی و اجتماعی دارد و نمی توان وقتی بخش قابل توجهی از جامعه مقررات و پروتکل ها را مراعات نمی کنند، انتظار اثر بخشی و تاثیر بالا از سیاستگذاری های دولتی داشت.

42هزار بیمار کرونایی پروتکل ها را شکسته اند

ربیعی با بیان اینکه ما اعتقاد نداریم استفاده از زور می تواند نتیجه بهتری در رعایت پروتکل ها بدهد، اظهار کرد: باور داریم که پایه موفقیت در مقابله با کرونا اعتماد متقابل دولت به مردم در رعایت و اجرای پروتکل ها و قوانین مصوب از یک طرف و اعتماد مردم به دولت نسبت به سیاستگذاری های عملی و همه جانبه از طرف دیگر است. روز گذشته نیز وزارت بهداشت اعلام کرد ۴۲ هزار و ۵۰۰ نفر از بیماران کرونایی قرنطینه را شکستند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.