رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: شرکت‌های خصوصی موفق به امضای قرارداد خرید ۶ میلیون دوز واکسن شدند و بعد از پشت سر گذاشتن مراحل اداری، عملیاتی می‌شود.

بخش خصوصی ۶ میلیون دوز واکسن کرونا وارد می‌کند

به گزارش قدس آنلاین ، مسعود خوانساری روز سه شنبه در نخستین جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران در سال ۱۴۰۰ که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: با وجود تمام مشکلات اقتصادی فعلی، ویروس کرونا نیز همچنان قربانی می‌گیرد و نگرانی های بسیاری را ایجاد کرده است.

وی افزود: در پیک چهارم شاهد تعطیلی خیلی از بخش‌های اداری و خدماتی هستیم و یا با کارکنان کمتری به کار خود ادامه می دهند اما بخش تولید نمی‌تواند تعطیل شود زیرا این بخش با معیشت و ارزاق مردم ارتباط دارد و باید با قوت به کار خود ادامه دهد.
خوانساری با بیان اینکه بخش تولید جدای از جامعه نیست، خاطرنشان کرد: در این بخش نگرانی از بیماری ابتلا به کرونا بسیار زیاد است و تنها عاملی که می‌تواند این نگرانی را برطرف کند، تزریق واکسن هست.
وی با اشاره به برخی کشورها که واکسیناسیون را انجام داده اند، تصریح کرد: تحریم‌ها در ایران موجب شد نتوانیم به‌اندازه کافی خریداری کنیم و با تأخیر در این زمینه روبه‌رو شدیم.
خوانساری گفت: با توجه به مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی و به تأکید رئیس‌جمهوری در خصوص حضور بخش خصوصی در واردات واکسن و کمبودهایی موجود مقرر شد در زمینه واردات واکسن به دولت کمک کرده و در این خصوص افراد کند.
وی با بیان اینکه از ابتدای سال، بخش خصوصی در این زمینه فعالیت خود را آغاز کرد، اظهار داشت: درخواست کردیم شرکت‌ های معتبری فعال در زمینه واردات دارو در این موضوع اقدام کنند.
رییس اتاق تهران با بیان اینکه شرکت های تولید واکسن محصولات خود را پیش فروش کرده اند، تصریح کرد: با ارتباطاتی که شرکت‌های تخصصی ایرانی داشتند توانستند قراردادهایی را امضا کنند و موفق شدند قرارداد خرید ۶ میلیون دز واکسن را امضا کنند و به‌زودی اگر مراحل اداری آن هرچه سریع‌تر طی شود به‌تدریج و فاز به فاز وارد می‌شود.  

رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه خرید واکسن در بخش خصوصی با هدف واکسیناسیون بخش تولید انجام شده است، خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم بخش تولید و کارگران که آسیب‌ پذیری بالایی دارند، واکسینه کنیم تا اختلالی در بخش تولید به وجود نیاید.
وی افزود: مقرر شده تا برای واردات واکسن کرونا از ارز آزاد استفاده شود و انتظار داریم صاحبان مشاغل، کارخانه‌ها و مدیران در این زمینه هزینه‌ ای برای واکسیناسیون به کارگران تحمیل نکنند و هزینه آن توسط خود صاحبان مشاغل انجام شود.
به گفته خوانساری، سلامت کارخانه و چرخش تولید ایجاب می‌کند که هر مدیری بدون دریافت هزینه از کارگران این اقدام را انجام دهد زیرا هم از نظر اقتصادی و هم از نظر انسانی این کار مهم است.  
وی با بیان اینکه شرکت‌های واردکننده سود و منفعتی از واردات واکسن نخواهند داشت، تاکید کرد: واکسن کرونا به قیمت تمام‌ شده خرید عرضه خواهد شد.
به گفته خوانساری، واکسن کرونا با مجوز وزارت بهداشت وارد خواهد شد و با نظارت ستاد مقابله با کرونا توزیع می شود.  
پیش بینی رشد اقتصادی ۲.۵ درصدی در کشور در سال جاری 
رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به آخرین گزارش صندوق بین‌المللی پول، اظهار داشت: بر اساس آمار ارائه شده به‌ طور میانگین رشد اقتصادی جهان در سال جاری میلادی ۵.۵ درصد پیش‌بینی شده است و چین با رشد اقتصادی هشت درصد در صدر قرار گرفته است.  
وی افزود: چین در بین کشورهای قدرتمند با وجود شیوع ویروس کرونا در سال میلادی گذشته رشد اقتصادی ۲.۳ درصدی را تجربه کرد و این در حالی بود که در همین سال رشد اقتصادی آلمان منفی پنج درصد بود.  
خوانساری تصریح کرد: رشد اقتصادی برای ایران در سال جاری ۲.۵ درصد و با ۳۹ درصد تورم پیش بینی شده است که این میزان رشد اقتصادی به شرط رسیدن برجام به نتایج خوب و برداشتن موانع خواهد بود.
وی با بیان اینکه رشد موجودی سرمایه خالص در سال ۹۹ برای اولین بار در کشور منفی شد، خاطرنشان کرد: این به این معنا بود که سرمایه‌گذاری نسبت به استهلاک، منفی بوده است که یکی از عوامل مهم آن خروج سرمایه بود.  
وی افزود: در سال ۲۰۲۰ آمارهای معتبر نشان دهنده خرید هفت هزار و ۱۸۹ واحد مسکونی در ترکیه توسط ایرانی ها است و در سه‌ ماهه اول ۲۰۲۱ نیز به رقم یک هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی رسید که نشان می دهد ایرانی‌ها اولین خریداران واحدهای مسکونی در ترکیه هستند و روسیه و عراق در جایگاه های بعدی قرار دارند.
رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه این موضوع باید ریشه یابی شود، تاکید کرد: آمارهای مستند از ترکیه، گرجستان، ارمنستان، تاجیکستان، نشان می‌ دهد سرمایه ایرانی‌ ها برای خرید به این کشورها رفته است.
وی با اشاره به نام‌گذاری امسال به تولید، پشتیبانی و مانع زدایی از سوی مقام معظم رهبری گفت: این نام بسیار درست انتخاب شده زیرا تنها علاج اقتصاد کشور در تولید خلاصه شده است که با دو دستور بعدی یعنی پشتیبانی و مانع زدایی می‌تواند به نتیجه برسد.  
خوانساری با اشاره به ستادهای تشکیل شده برای تحقق شعار سال از سوی مجلس و دولت برای شناسایی موانع، تصریح کرد: امیدواریم شعار امسال مانند گذشته تنها به شعار ختم نشود و اقداماتی در جهت فرمایشات رهبری صورت گیرد.
وی تاکید کرد: امیدوارم در سال جدید با توجه به شعاری انتخاب‌ شده بتوانیم موانع را به حداقل برسانیم و امنیت سرمایه‌گذاری را در ایران تأمین کنیم و با کاهش آسیب‌پذیری از ویروس کرونا، سال خوبی را برای تولید و اقتصاد کشور شاهد باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.