کمبود نزولات آسمانی و کم‌آبی، داد اهالی صالح‌آباد به‌ویژه دامداران و کشاورزان این شهرستان محروم و مرزی را درآورده و به‌شدت آن‌ها را نگران کرده است.

تشنگی در همسایگی سد دوستی!

از سویی ساخت سد دوستی موجب تخریب و تخلیه چندین روستا و زیر آب رفتن حدود هزار هکتار از اراضی کشاورزی صالح‌آباد شد و این اراضی زراعی را از چرخه تولید خارج کرد و تاکنون هم توجهی به حقابه کشاورزان این شهرستان نشده است. بی‌تردید با تخصیص سهمیه آب از سد دوستی، شاهد شکوفایی و رشد اقتصادی این شهرستان به‌ویژه زمین‌های کشاورزان محروم و خسارت‌دیده در حاشیه رودخانه هریرود می‌شویم.

اهالی صالح‌آباد هنگام شروع ساخت سد دوستی در سال ۱۳۷۹، امیدوار بودند با پایان یافتن این عملیات، کمبود آب آشامیدنی روستاها و مصارف کشاورزی رفع خواهد شد اما با افتتاح این پروژه در سال ۱۳۸۴، تاکنون هیچ‌گونه سهمی از این سد بزرگ بین‌المللی نصیب مردم این دیار نشده، در حالی که برخی مسئولان سال‌های گذشته بارها از تصویب حقابه سد دوستی به این منطقه، خبر و قول مساعد داده بودند اما این مهم هنوز عملی نشده است. 

رؤیای برباد رفته

یک شهروند صالح‌آبادی می‌گوید: در طول پنج سالی که سد دوستی ساخته می‌شد کامیون‌های بزرگ و فراوان حمل مصالح ساختمانی از محور صالح‌آباد تردد می‌کردند و مردم هر روز شاهد نابودی آسفالت سرد و نیمه‌جان جاده شهرستان بودند اما با امید به اینکه در آینده‌ای نزدیک از آب سد دوستی بهره‌مند خواهند شد نه تنها صدایشان درنیامد بلکه با شوق و ذوقی وصف‌ناشدنی روند احداث سد دوستی را دنبال می‌کردند.

محمودی می‌افزاید: با وجود قرار گرفتن مخزن سد دوستی در اراضی صالح‌آباد و سال‌ها بهره‌برداری از این سد، متأسفانه مسئولان از حقابه سد دوستی به این شهرستان غافل شده و به کلی صالح‌آباد را فراموش کرده‌اند و تاکنون هیچ اعتنایی به این گلایه‌ها نشده، جالب است بدانید پس از تکمیل و افتتاح این سد، جهت نمای تابلو سد دوستی درکنار جاده را از سوی صالح‌آباد به سوی سرخس گردانده‌اند به عبارتی از یک تابلو خشک و خالی هم دریغ کرده‌اند.

وی تأکید می‌کند: کشاورزی صالح‌آباد با تأمین آب از سد دوستی جان تازه‌ای می‌گیرد و کشاورزان حاشیه این سد با توجه به زمین‌های مساعد و حاصلخیز آن، با امید و روحیه بهتری کار خواهند کرد و افزون بر اشتغال‌زایی جوانان بیکار، از مهاجرت بی‌رویه آن‌ها به شهرهای دوردست و روآوردن به شغل‌های کاذب جلوگیری می‌شود.

سراب در نزدیکی دریاچه

یک کشاورز هم می‌گوید: جای تأسف دارد که مخزن و دریاچه سد دوستی در محدوده صالح‌آباد واقع شده اما بسیاری از روستاهای این شهرستان از کمبود آب شرب رنج می‌برند و هر روز با تانکر به آن‌ها آبرسانی می‌شود که این مهم به شدت بهداشت و سلامتی آن‌ها را تهدید می‌کند. ضرورت دارد مسئولان در این خصوص چاره‌اندیشی کنند.

قربانی می‌افزاید: تاکنون سهمی که از احداث سد دوستی نصیب مردم صالح‌آباد شده علاوه بر خرابی جاده سبب تخریب و به زیر آب رفتن روستاهای گرماب علیا و سفلی و کلاته غوث‌الدین شده و تعدادی از جوانان نیز طی چند سال اخیر در دریاچه سد دوستی غرق شده‌اند.

یکی از اهالی روستای درازآب هم می‌گوید: روستای درازآب منبع تأمین‌کننده آب آشامیدنی سالم ندارد، خیلی از مردم روستا به دلیل استفاده از آب‌های آلوده دچار بیماری‌های زیادی از جمله امراض کلیوی شدند، چرا کسی به فریاد مردم محروم درازآب نمی‌رسد، مردم این دیار کجا باید درد دلشان را بگویند؟!

یکی از اهالی روستای شهوه علیا (خرم‌آبادعلیا) هم با اظهار تأسف می‌گوید: روستای ما نیز مشکل بی‌آبی دارد و مردم باید از سرکاریز(قنات) که در ۳ کیلومتری روستاست، با دست و یا فرغون آب بیاورند که این امر برای زنان بسیار مشکل و طاقت‌فرساست و خانواده‌ای که وسیله حمل آب (فرغون، الاغ، موتور و...) نداشته باشد مشکلش چند برابر می‌شود.

زمانی می‌گوید: همان آب کمی هم که بود توسط کسانی که کنار چاه آب شرب روستا و در بستر رودخانه به صورت غیرمجاز اقدام به حفاری چاه کرده‌اند خشک شده، درحال حاضر آب روستا به طور کامل قطع شده و مردم مستأصل مانده‌اند که از بی‌آبی چه کنند. حال که مسئولان مشکل کم آبی درازآب را حل نکرده‌اند دست‌کم جلو چاه‌های غیرمجاز را بگیرند که یکی از علت‌های خشک شدن آب روستا همین است.

در سال ۱۳۸۸ نماینده تربت جام اعلام کرد در سد دوستی آب اضافی داریم و در حالی که بسیاری از روستاهای صالح‌آباد مشکل آب آشامیدنی دارند و با تانکر آبرسانی می‌شوند، موضوع استفاده اهالی این شهرستان از آب سد دوستی در مکاتباتی با سازمان آب منطقه‌ای استان مطرح شده که در پاسخ مبنی بر تأمین آب شرب روستاهای صالح‌آباد قول مساعد داده‌اند. متأسفانه از آن روز تاکنون، هرگز خبر جدیدی نشنیدیم و اقدام کارگشایی ندیدیم.

پاسخ آب منطقه‌ای

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در پاسخ به گلایه‌های مردم صالح‌آباد می‌گوید: بیشتر تردد ماشین‌آلات سنگین سد دوستی از مسیر روستای قره‌سنگی سرخس بود و جاده صالح‌آباد به خاطر سد دوستی خراب نشده، اگر جاده صالح‌آباد به خاطر این سد مشکلدار می‌شد هزینه آن را آب منطقه‌ای استان پرداخت می‌کرد.

محمدعلایی در خصوص اراضی کشاورزی و روستاهای زیرآب رفته سد دوستی هم می‌گوید: سازمان آب منطقه‌ای قسمتی از هزینه‌ها و قیمت این املاک را به مالکان صالح‌آبادی پرداخت کرده و براساس قانون تملک شورای انقلاب برخی دستگاه‌ها و نهادها موظف شدند بقیه را محاسبه و پرداخت کنند.

وی در خصوص حقابه صالح‌آبادی‌ها از سد دوستی خاطرنشان می‌کند: گرچه به صالح‌آباد حقابه‌ای تعلق نمی‌گیرد! اما مطالعاتی صورت گرفته و مقرر شده مناطقی که به آن‌ها حقابه تعلق می‌گیرد بررسی و پیگیری شود، ولی باید گفت اجرای این طرح فاقد هرگونه توجیه فنی و اقتصادی و هزینه آن خیلی بالاست.

وی تصریح می‌کند: تقویت مجتمع آبرسانی «سراب» که در تابستان مشکل دارند، تسریع در پروژه‌های روستاهای شهوه، ابوتراب، گلارچه و پده جانمراد که جانمایی آن انجام شده، پروژه‌های آبرسانی روستاهای عباس‌آباد، خیرآباد و پیروحش که با تانکر آبرسانی می‌شوند وعملیات اجرایی آن را یک خیر پذیرفته و همچنین پروژه گلار(جنت‌آباد و حومه) که سپاه امام رضا(ع) عهده‌دار شده، نظارت، همکاری و پیگیری خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی تأکید می‌کند: صالح‌آبادی‌ها هرگز بابت آب شرب نگران نباشند، ما موظف و متعهد هستیم آب آشامیدنی آنان را به هر طریق ممکن تأمین کنیم و این کار را خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.