تغییرات اقلیم باعث شده است که دیگر فرضیات و تئوری های علمی در زمینه هواشناسی، قابل استناد نبوده و تاحد زیادی نتوان برای پیش بینی های هواشناسی از آنها استفاده کرد.

تغییرات اقلیمی علم پیش بینی بارش ها را تغییر داده است/ بهار و تابستان بارندگی قابل توجهی نخواهیم داشت

 مدت هاست که خشکسالی، سایه گرم خود را بر سر ایران عزیز و پهناور ما افکنده است. به جز سال آبی گذشته که بارش های بسیار زیاد و غیرقابل باوری باریدن گرفت، سالهاست که باران، این نعمت الهی، قصد ندارد زمین ها و رودخانه های ما را با حضور خود سیراب کند.

براساس مطالعات علمی، دوره های هوایی به دو دوره خشکسالی و ترسالی تقسیم می شوند. این دوره ها به صورت تناوبی اند و باید با دوره بازگشت مشخصی مانند دوره ۷ ساله جای خود را با یکدیگر عوض کنند. اما اکنون سالهای بسیار زیادی است که خشکسالی در کشورما جا خوش کرده و به ترسالی اجازه خودنمایی نمی دهد. این موضوع در تضاد آشکار با یافته ها و دانسته های علمی است. دانسته هایی که سال ها و قرن ها در حال تکرار بودند اما در سالهای اخیر نظم آنها به هم ریخته است.

بدین منظور قدس آنلاین با دکتر محسن عراقی زاده، مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی گفتگویی انجام داده و از او علت این بی نظمی های طبیعی را جویا شدیم.

تغییرات اقلیم متهم اصلی تغییرات علوم هواشناسی

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی درگفتگو با خبرنگار قدس آنلاین گفت: در تئوری های هواشناسی، دوره های خشکسالی و ترسالی با دوره بازگشت ۷ ساله و ۱۱ ساله وبیشتر مشخص شده اند و سالها و قرن ها این دوره ها به صورت مرتب اتفاق می افتاده است. اما عمر دوره خشکسالی در این سالها بسیار بیشتر از مدت زمان پیش بینی شده در تئوری هاست.

عراقی زاده ادامه داد: دلیل اصلی این اتفاق، تغییرات اقلیمی است که باعث شده دیگر داده ها و تئوری های علمی در زمینه هواشناسی، نتواند معیار مناسبی برای پیش بینی ها قرار گیرد.

وی با بیان این نکته که درگذشته براساس این دوره های بازگشت طبیعی، پیش بینی های هواشناسی نسبتا دقیقی برای معدل بارندگی در طول سال بیان می شد، تاکید کرد: تغییر اقلیم باعث تغییر رویه بارش های طبیعی شده و دیگر پیش بینی براساس دوره های تناوب و دوره های بازگشت امکان پذیر نیست.

وی عنوان کرد: تغییرات اقلیم باعث خشکسالی های ممتد و طولانی و یا بارندگی های شدید و بدون حساب می شود و دیگر تعادلی در بارش ها وجود ندارد. افزایش متوسط دمای زمین و افزایش تولید و انتشار گازهای گلخانه ای از مهمترین دلایل تغییرات اقلیمی است. این موضوع روی چرخه های آب و هوایی تاثیر فزاینده ای دارد.

عراقی زاده یادآور شد: تغییرات اقلیمی درتمام دنیا در حال اتفاق افتادن است و تنها منحصر به ایران نیست. به عنوان مثال مدتی پیش سیل بی موقع و بسیار بزرگی در قبرس پدید آمد. در کشورهای دیگر هم این اتفاقات در سالهای اخیر رخ داده است.

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که وضعیت بارندگی ومیزان بارش در سال پیش رو در خراسان رضوی به چه میزان است، گفت: باتوجه به نقشه های هواشناسی و امکانات موجود می توانیم با تخمین خوبی وضعیت هواشناسی چند ماه آینده را پیش بینی کنیم. متاسفانه باید بگویم که در بهار و تابستان امسال، وضعیت چندان مناسبی وجود ندارد و بارندگی قابل ذکری دراستان نخواهیم داشت.

وی ابراز داشت: روند افزایشی دما نیز در این ایام وجود خواهد داشت و همین گرما، باعث تشدید خشکسالی خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.