کرمان- درحالی‌که کش‌وقوس‌ها و چانه‌زنی برای افزایش قیمت مرغ در طی ماه گذشته نتیجه داد و به نفع مرغ داران تمام شد اما هم چنان بازهم استان کرمان با کمبود مرغ روبرو است.

مرغ از فروشگاه های کرمان پر کشید

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: بازار مرغ از سال گذشته تاکنون با فراز و نشیب‌های قیمتی و کمبود فراوان روبرو بوده است و باوجوداینکه دولتی‌ها بر تولیدکنندگان فشار می‌آوردند تا قیمت مرغ را ثابت نگاه‌دارند اما متأسفانه در این رابطه موفق نشده و قیمت مرغ افزون بر ۴ بار افزایش یافت.

گفتنی است اگرچه تا ماه گذشته مرغداران ادعا می‌کردند که فروش مرغ به قیمت ۲۰ هزار تومان صرفه اقتصادی ندارد اما حالا که قیمت مرغ به ۲۵ هزار تومان هم رسیده و به نظر می‌رسد دولت با تولیدکنندگان کنار آمده است اما بازهم مرغ برای تأمین نیازهای مردم کرمان در ماه مبارک رمضان یافت نمی‌شود.

مرغ نیست

در همین راستا مشاهدات خبرنگار ما از سطح بازار نشان می‌دهد صف مرغ هم چنان ادامه داشته و در ابتدای صبح پس از خالی شدن چند سبد مرغ در مقابل فروشگاه‌های عرضه مواد پروتئینی پس از ساعتی تمامی محصول ناپدید می‌شود.

در همین رابطه حسین وکیلی متصدی یکی از فروشگاه‌های عرضه مواد پروتئینی به ما می‌گوید: قبل از این روزانه نیم تن مرغ سهمیه برای توزیع داشتیم می‌گوید: این در حالی است که این سهمیه مرغ کشتار روز که در حال حاضر به رقم ۱۵۰ کیلو رسیده است.

وی بابیان اینکه مرغ برای توزیع و فروش به مقدار اندکی به ما داده می‌شود می افزاید: همین‌که برای خرید صف‌کشیده می‌شود خودش به بازار التهاب وارد می‌کند.

این فروشنده بابیان اینکه مردم فکر می‌کنند مرغ را ما از شبکه فروش خارج می‌کنیم به ما می گوید: مردم تصور می کنند که ما از فروش مرغ خودداری می کنیم و یا آن‌ها را پنهان می‌کنیم لذا روزانه شاهد درگیری و بحث‌وجدل برای فروش چند تا مرغ هستیم.

خط‌ونشان برای متخلفان

کمبود مرغ و البته خبرهایی مبنی بر قاچاق آن و فروش خارج از شبکه حالا پای دادستانی را نیز به میان کشیده است تا آنجا که دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان  در این خصوص می‌گوید در همین رابطه چندین متهم دیگر نیز به همین اتهام احضار و قانون در خصوص آنان در آینده اعمال و اجرا خواهد شد.

داد خدا سالاری اظهار می‌کند: با تشکیل پرونده در معاونت حقوق عامه دادسرای مرکز استان تعدادی از متصدیان صنعت مرغ و مسئولین اداره ذی‌ربط استان به دادسرا احضار و یک نفر از متهمین اصلی و محوری درزمینهٔ تهیه و توزیع مرغ با توجه به ادله و شواهد و تحقیقات میدانی به‌عمل‌آمده به اتهام اخلال در نظام تولید و توزیع مایحتاج عمومی مردم از طریق گران‌فروشی؛ احتکار و ایجاد انحصار به استناد بند «ب» ماده ۱ قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی بازداشت شد.

وی عنوان می کند: حرکتی که در جهت مبارزه با اخلالگران در نظام اقتصادی برای تأمین مایحتاج مردم در معاونت عامه دادسرای مرکز استان شروع‌شده است با تمام قوا ادامه دارد و هرگز متوقف نخواهد شد و به اخلالگران هشدار داده می‌شود سرنوشت مشابهی در انتظار همه‌کسانی است که به قیمت گرسنگی مردم زراندوزی را پیشه خودساخته‌اند و در این مسیر هیچ خللی به وجود نخواهد آمد

کسری مرغ داریم

در خصوص کمبود و اخلال درروند تولید مرغ رئیس جهاد کشاورزی شمال استان کرمان به ما می‌گوید: متأسفانه در تولید مرغ در این استان با کسری مواجه هستیم.

عباس سعیدی بابیان اینکه روزانه ۱۳۰ تن مرغ در استان تولید می‌شود اظهار می‌کند:  گرچه در اسفند و دهه اول فروردین مرغ تا حدود ۳۰۰ تن هم تولید شد اما مصرف شمال و جنوب استان روزانه بین ۲۰۰ تا ۲۲۰ تن است لذا از دیرباز حدود ۷۰ تا ۸۰ تن کسری مرغ در استان به جهت تولید داریم.

وی بابیان اینکه پیش‌ازاین این کسری از استان‌هایی که مازاد تولید دارند نظیر یزد، فارس، خراسان جنوبی و اصفهان تأمین می‌شد می‌افزاید: برای همین منظور نسبت به تعیین سه استان معین برای کرمان اقدام شده که امید می‌رود با ورود مرغ از این استان‌ها به کرمان مشکل مرغ برطرف شود.

سعیدی در خصوص خروج مرغ از استان نیز توضیح می‌دهد: در حالت عادی مرغ از چندین استان وارد کرمان می‌شد و مرغ تولیدی کرمان هم به چند استان مانند جنوب سیستان و بلوچستان و هرمزگان ارسال می‌شد اما در مقاطعی که کمبود داریم مجوز ارسال و حمل به سایر استان‌ها داده نمی‌شود.

کمبودها رفع می‌شود

رئیس جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در ماه مبارک رمضان به‌طور متوسط ۱۱۰ تن تولید مرغ و ۹۰ تن کسری داریم، می افراید: در هفته گذشته در جلسه‌ای با حضور وزیر جهاد کشاورزی استان‌های تأمین‌کننده (دارای تولید مازاد) و استان‌های مصرف‌کننده (دارای کمبود) مانند کرمان مشخص شدند. بر این اساس استان‌های معین کرمان مشخص شدند و باید روزانه یزد ۴۲ تن، اصفهان ۴۰ تن و فارس ۶۰ تن مرغ به استان کرمان بدهد.

وی اذعان می کند: این میزان حدود ۱۴۲ تن گوشت مرغ است که با احتساب ۱۱۰ تن مرغ تولیدی استان، رقمی حدود ۲۵۰ تن مرغ می‌شود که مازاد بر مصرف استان است و با اجرای آن باید آرامش کاملی بر بازار حاکم شود. ما این گوشت را در اختیار صمت قرار می‌دهیم و آن‌ها هم باید بر اساس سرانه جمعیت شهرستان‌های استان مرغ را در اختیار فروشگاه‌های مدنظرشان قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.