حجت الاسلام روحی گفت: پیامبر اکرم صل الله علیه وآله وسلم سفارش کردند که باید حضرت خدیجه سلام الله علیها را تکریم و تعظیم کنیم و به بهانه های مختلف نام و یاد و راه ایشان باید زنده بماند.

حضرت خدیجه(س) مصداق بارز جهاد با مال بود/پیامبر(ص) فرمود که نام و یاد و راه حضرت خدیجه باید زنده بماند

حجت الاسلام محمد حسین روحی رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان البرز و کارشناس امور دینی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین به مناسبت سالروز وفات حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها همسر پیامبرگرامی اسلام صل الله علیه وآله وسلم به بیان فضایل این بانوی مکرمه پرداخت و گفت: حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها، ویژگی‌هایی داشتند که در تمام دوران منحصر به فرد بوده است؛ پیامبر اکرم با علاقه‌ای که به ایشان نشان می‌دادند، جایگاه رفیع و ارزشمند حضرت خدیجه را به نمایش گذاشتند.

حجت الاسلام روحی افزود: اولین ویژگی اینکه حضرت خدیجه مشهور و معروف به "حامیة الرسول" شدند. خود پیامبر در این مورد می فرماید آن زمانی که همه از من دست کشیدند و مرا تنها گذاشتند، کسی که در کنار من ماند و مرا رها نکرد، خدیجه سلام الله علیها بود که با تمام وجود کنار پیامبر ایستاد، از ایشان دفاع کرد و هرچه داشت را در راه اعتلای اسلام هزینه کرد.

کارشناس امور دینی با تأکید براینکه این ثروتمندترین بانوی جزیرة العرب تاحدی اموال خود را خرج اسلام کرد که در روزهای پایانی عمری چیزی از اموال او باقی نمانده بود تصریح کرد: پس از رحلت ایشان، هر زمان پیامبر صل الله علیه و آله وسلم یاد این بانوی بزرگ اسلام می‌افتادند، از چشمان مبارکشان اشک جاری می شد و اگر کسی از ایشان به صورت عادی یاد می‌کرد، پیامبر اورا بازخواست می‌کردند، حتی مقام حضرت خدیجه نزد پیامبر به قدری بالا بود که می‌فرمود دوستان خدیجه را هم تکریم کنید.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم سال وفات حضرت خدیجه و رحلت حضرت ابوطالب را که به فاصله شش ماه رخ داد، آن سال را عام الحزن نامیدند. اولین کسی که به نبوت پیامبر اسلام ایمان آورد حضرت خدیجه بود، تنها زنی که کنار پیامبر و همراه امیرالمؤمنین مقابل کعبه می‌ایستادند و نماز می‌خواندند، حضرت خدیجه بود.

وی دیگر ویژگی حضرت خدیجه سلام الله علیها را کارآفرینی عنوان کرد و گفت: ایشان پیش از ازدواج با پیامبر به عنوان یک تاجر بزرگ و کارآفرین که برای صدها نفر اشتغالزایی کرده بود شناخته می شد. این تعداد در آن زمان که امکاناتی نبود، عدد بسیار بزرگی است.

حجت الاسلام روحی تصریح کرد: یکی دیگر از ویژگی های این بانو، نیکوکاری بود؛ هر کسی در شهر مکه و مدینه در زندگی خود با مشکل مواجه می شد، به سراغ خدیجه می آمد و این بانوی بزرگوار دست رد به سینه نیازمند واقعی نمی‌زد و از آنها حمایت می‌کرد. همچنین اگر در دوران تبلیغ اسلام پیامبر اکرم آزاری می دیدند و یا غم و غصه ای برایشان عارض می‌شد، کسی که به پیامبر دلداری می‌داد و با ایشان همراهی می‌کرد، حضرت خدیجه بود، اما متأسفانه ما مسلمان ها جایگاه واقعی این بانوی بزرگ را به درستی و خوبی نشناخته و آنگونه که باید در جهت تکریم ایشان گام برنداشته‌ایم. پیامبر اکرم صل الله علیه وآله وسلم سفارش کردند که باید حضرت خدیجه سلام الله علیها را تکریم و تعظیم کنیم و به بهانه‌های مختلف نام و یاد و راه ایشان باید زنده بماند.

استاد حوزه و دانشگاه در ارتباط با مهمترین الگوهای موجود در زندگی حضرت خدیجه سلام الله علیها توضیح داد: مهمترین الگو وفاداری به اسلام و مجاهدت در راه دین است؛ حضرت خدیجه همه زندگی و آبروی خود را خرج تبلیغ دین کرد. مصداق بارز جهاد با مال، حضرت خدیجه است. الگوی دیگر خوب زندگی کردن و خوب شوهرداری کردن بود.

حجت الاسلام روحی ادامه داد: ما به عنوان مسلمان وظیفه داریم که از افراد راستین، درستکار و راست رفتار الگو برداری کنیم؛ حضرت خدیجه سلام الله علیها همچنین مادر خوبی نیز بود، اگر حضرت زهرا سلام الله علیها دنیا را تکان داد، به این خاطر بود که در دامن مادری همچون حضرت خدیجه پرورش یافت. اینها نمونه‌ای از ویژگی‌های این بانوی مکرمه و بزرگ است که می‌تواند برای همه مردم دنیا الگو و اسوه باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.