امروز روز جهانی کتاب است، روزی که کتاب‌ها در سراسر جهان همزمان ورق می‌خورند.

ورق خوردن همزمان کتاب‌ها در روز جهانی کتاب

به گزارش قدس آنلاین روزجهانی کتاب و حق مولف که هر سال به مناسبت سوم اردیبهشت (۲۳ آوریل) گرامی داشته می‌شود، رویدادی بین المللی است که به یاد نویسندگان و صاحبان آثار نام گذاری شده است.

بیست و پنج سال قبل یونسکو تصمیم گرفت این روز را به عنوان جشنی برای کتاب‌ها نام گذاری کند.
انتخاب این روز خاص، به این دلیل است که سه تن از مشاهیر ادبیات جهان یعنی سروانتس، ویلیام شکسپیر، و اینکا گارسیلاسو دولاوگا در چنین روزی در سال ۱۶۱۶ بدرود حیات گفته‌اند.
اولین بار در یکی از شهرهای اسپانیا در روز خاصی به ازای هر کتابی که فروخته می‌شد یک شاخه گل سرخ به خریداران هدیه داد می‌شد و یونسکو براساس این ایده، برای حمایت از گروه‌های ذی نفع تصمیم گرفت روزی را به عنوان روز جهانی کتاب انتخاب کند.
بر این اساس، گروه‌های اعلام شده اند: نویسندگان، ناشران، معلمان، کتابداران، مؤسسات خصوصی و دولتی، سازمان‌های غیردولتی بشردوستانه و رسانه‌های عمومی.
یکی از هدف‌های برنامه ریزی شده برای روز جهانی کتاب در همه کشورها، نقل و انتقال آسان کتاب هاست.
استفاده از کتاب‌ها به عنوان ابزاری برای صلح، کسب علم و دانش، ترجمه فرهنگ‌ها و احترام به حقوق نویسندگان و پدیدآورندگان، از دیگر هدف‌هایی است که در نام گذاری روز جهانی کتاب در نظر گرفته شده است.
در میان نام گذاری‌های جهانی برای کتاب، ۱۴ فروردین (برابر با دوم آوریل هر سال) روز جهانی کتاب کودک نام گذاری شده است که مناسبت آن زاد روز " هانس کریستین اندرسن " است.
در کشور ما از ۱۴ تا ۲۴ آبان هر سال به عنوان هفته کتابخوانی انتخاب می‌شود و ۲۴ آبان در تقویم رسمی همزمان با بزرگداشت علامه طباطبایی، روز ملی کتاب و کتابخوانی نام گذاری شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.