مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: نرخ بیکاری استان در سال گذشته ۷درصد بوده است که در مقایسه با میانگین کشوری ۲.۷۱درصد کمتر می باشد.

نرخ بیکاری خراسان رضوی۷درصد است /۱۷ هزار و۷۰۷نفر در استان بیمه بیکاری می گیرند

به گزارش قدس آنلاین، حمیدرضا پناه در نشست خبری به مناسبت هفته کار و کارگر اظهار کرد: نرخ بیکاری خراسان رضوی در سال گذشته ۷درصد بوده است که در مقایسه با میانگین کشوری ۲.۷۱درصد کمتر می باشد.

وی بابیان اینکه ۱۴۹تشکل کارگری و کارفرمایی در استان وجود دارد، افزود: سال گذشته ۱۲میلیارد تومان برای حوزه مشاغل خانگی به خراسان رضوی ابلاغ شد ولی آنچه برای رونق گرفتن این مشاغل در استان پرداخت شد حدود ۱۴میلیارد تومان با اشتغال زایی ۳۲۴۱نفر بود.

مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی ادامه داد: سال گذشته همچنین برای اشتغال پایدار روستایی مبلغ ۷۴۹میلیارد و ۴۱۹میلیون تومان تسهیلات  تخصیص یافت و ۲۱۴۰۹طرح روستایی برای دریافت تسهیلات به بانک ها معرفی شدند که از این تعداد تاکنون به ۸۲۳۴طرح تسهیلات پرداخت شده است.

*تسهیلات کرونا

وی تصریح کرد: سهم خراسان رضوی از تسهیلات کرونا ۱۳۸۸میلیارد تومان بود که ۳۷۷۰۵کارگاه برای دریافت این تسهیلات در استان ثبت نام و تشکیل پرونده دادند که مجموع تسهیلاتی که به این پرونده ها باید پرداخت شود مبلغ ۸۳۵میلیارد و ۵۸۷میلیون تومان می باشد، همچنین  تاکنون رسیدگی به  ۳۲۳۲۳ پرونده با مجموع تسهیلات ۶۹۷میلیارد و ۱۸۸میلیون تومان انجام شده است.

پناه با اشاره به اینکه تعاونی هایی که در استان به صورت خانوادگی شکل گرفته بودند تا حدود زیادی منحل شده اند،  ادامه داد: در حال حاضر ۷۲۹۲تعاونی با سرمایه ای در حدود ۴هزار و ۴۶۸میلیارد ریال  در استان فعال هستند و سال قبل نیز ۱۸۴تعاونی با سرمایه ای در حدود ۳۱۲میلیارد ریال در استان تشکیل شد که ۴۶مورد آن تعاونی روستایی می باشند.

وی با بیان اینکه سال گذشته تعاونی های استان بالغ بر ۹۴میلیارد دلار صادرات داشته اند، افزود: نگاه ما در حوزه تعاونی ها به سمت تعاونی های دانش بنیان و جدید است و از طرح های افرادی که تمایل به فعالیت در  این زمینه را داشته باشند استقبال می کنیم.

وی با اشاره به اینکه در سال قبل به اعتراضات ۹۰۰کارگر ساختمانی در استان رسیدگی شد، اظهار کرد:بالغ بر  ۱۴۳هزار کارگر ساختمانی در استان وجود دارد که از این تعداد ۵۴۹۸۲نفر دارای بیمه تامین اجتماعی هستند و حدود ۱۱۰هزار نفر نیز در صف انتظار برای دریافت این بیمه می باشند.

پناه افزود: سال گذشته ۳خانه فرهنگ کار در استان تشکیل شد که آمار این خانه ها در استان رابه ۱۱مورد افزایش داد، همچنین در حال حاضر ۳۸هیئت تشخیص و ۱۸هیئت حل اختلاف برای رسیدگی به مسائل در حوزه کارگری و کارفرمایی در خراسان رضوی فعال هستند.

*کاریابی ها

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۰ هزار و ۳۹۰ نفر توسط کاریابی های استان مشغول به کار شدند، تصریح کرد:  در حال حاضر تعداد ۵۸ کاریابی غیر دولتی داخلی در سطح استان فعال هستند که از این تعداد ۲۵ کاریابی در مشهد و ۳۳ کاریابی در سایر شهرستان ها فعالیت دارند و شهرستان های جوین و کلات نیز  فاقد کاریابی می باشند.

پناه با اشاره به اینکه در سال ۹۹ تعداد ۸ مورد کاریابی غیر مجاز در استان شناسایی و با آنان برخورد قانونی به عمل آمد و تعداد ۵ کاریابی غیر مجاز نیز به مراجع قضایی معرفی شده اند  که منجر به صدور رأی برای آنها شده است، افزود : همچنین علاوه بر ۵۸ کاریابی غیر دولتی داخلی تعداد ۱۶ کاریابی بین المللی نیز دارای مجوز از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می باشند که یک مورد در نیشابور و بقیه در مشهد در حال فعالیت هستند.

*قراردادهای سفید امضا

وی با بیان اینکه بازرسی ها برای شناسایی قرار دادهای سفید امضا در استان تشدید شده است، اظهار داشت: در هر کارگاه دو موضوع با حساسیت ویژه ای از سوی اداره کار دنبال می شود اول اینکه هر فردی که در یک کارگاه مشغول به کار می باشد باید حتما دارای قرارداد مکتوب و بیمه تامین اجتماعی باشد و دوم اینکه مقررات و دستورالعمل های ایمنی به صورت کامل در این کارگاه رعایت شود، از این رو در هر مرحله ای که مشخص شود یک کارگاه شرایط ایمنی را رعایت نمی کند از فعالیت ان جلوگیری خواهد شد.

پناه با اشاره به اینکه سال قبل ۷۰۳کارگر استان به دلیل عدم رعایت ایمنی در محل کار جان خود را از دست دادند، تصریح کرد: در سال تولید،پشتیبانی ها،مانع زدایی ها و در راستای تقدیر از تلاش‌های کارگران که نقش به سزایی در رشد و پیشرفت صنعت، تولید و اقتصاد ملی و تحقق زمینه بالندگی و ارتقاء ظرفیت‌های کشور دارند ،امسال از ۹کارگر نمونه استان در حوزه های مختلف و در صورت امکان با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در مراسمی باحضور استاندارخراسان رضوی تجلیل خواهد شد.

وی در مورد حواشی ایجاد شده در زمان انتصاب وی در استان نیز گفت: وزیر و یا هر مسئول دیگری حق جابه جایی مدیران مجموعه خود را دارد و از طرفی وزیر کار و تعاون به سنجری مدیرقبلی استان که جزو مدیران کارآمد وزارت کار می باشند پیشنهاد مدیریت اداره کار چند استان را ارائه کرده بود که از سوی وی مورد پذیرش قرار نگرفت.  

*بیمه بیکاری

وی در پاسخ به سوال قدس آنلاین درباره جامعه آماری بیمه بیکاری در استان نیز گفت: سال قبل ۴۰هزار پرونده بیمه بیکاری در استان مورد رسیدگی قرار گرفت  و در حال حاضر به ۱۷۷۰۷نفر در استان بیمه بیکاری با درنظرگرفتن حداقل قانون کار پرداخت می شود و از طرفی بیمه بیکاری ۹۴۴۸نفر نیز در سال گذشته به دلایلی از جمله اشتغال قطع گردید زیرا اغلب جامعه کاری استان مربوط به حوزه خدمات و مواردی نظیر هتل ها و مراکز اقامتی  است که پس از مدتی تعطیلی به دلیل شیوع کرونا ، در فصل تابستان سال قبل بازگشایی و افراد مشغول به کار شدند.   

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.