بوشهر- موضوع آلودگی هوا و بوی نامطبوع در طی دو روز گذشته در عسلویه موضوع جدیدی نیست که تاکنون موجب آزار مردم شده است بلکه سال‌هاست و به‌کرات این بوی نامطبوع موجب بر هم زدن آرامش شهروندان می شود.

آلودگی بودار در عسلویه؛ تعلل در برخورد با منابع آلوده‌کننده

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: بر اساس قانون ایجاد هر نوع آلودگی تخلف محسوب می‌شود و لذا در این راستا مردم عسلویه انتظار دارند سازمان حفاظت محیط‌زیست این باره در برخورد با متخلفان و عاملان انتشار بوی بد برخورد جدی داشته باشد.

این موضوع در طی دو روز گذشته موجب شد تا دادستان عسلویه درباره استشمام بوی نامطبوع در منطقه با مردم همدردی کرده و اذعان کند: درد مردم عسلویه را درک می‌کنم.

محمد خدری، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان عسلویه در رابطه با انتشار بوی نامطبوع گاز در شهرهای عسلویه، نخل تقی و بیدخون اظهار کرد: محیط‌زیست، شبکه بهداشت شهرستان را مکلف کرده است ظرف ۴۸ ساعت علت و منشأ بوی نامطبوع گاز را مشخص کرده و سریعاً نظر خود را اعلام کنند تا با تشکیل پرونده اقدامات قانونی صورت گیرد.

وی تأکید کرد: بی‌شک شرکت‌هایی که منشأ این بوی بد هستند باید اقداماتی صورت دهند تا مردم دیگر شاهد تکرار این موارد نباشند نه اینکه به شکل مقطعی و موقت این موضوع را حل کنند

کوتاهی شرکت‌ها و تشکیل پرونده قضایی

منابع انتشار بوی نامطبوع آن‌طور که مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر اذعان می‌کند منابع ناشناخته‌ای نیستند و در طی سال‌های گذشته شناسایی شدند اما به نظر می‌رسد کوتاهی برخی مسئولان در پیگیری و رفع این مشکل موجب شده تا این داستان به درازا کشیده شود.

فرهاد قلی نژاد در این رابطه اذعان می‌کند: موضوع کنترل بوی نامطبوع در پروژه‌های طرح جامع رفع و کاهش آلودگی‌های منطقه که مصوب هیئت دولت شده است وجود دارد و حتماً باید در اجرای پروژه‌های مذکور تسریع شود.

وی عنوان می‌کند: تمامی منابع انتشار بوی نامطبوع در شهرستان‌های کنگان و عسلویه در دو سال اخیر شناسایی و راهکارهای لازم به صنایع ارائه‌شده که به دلیل عدم انجام اقدامات ضروری توسط برخی از متولیان صنایع با شکایت محیط‌زیست پیگیری حقوقی نیز آغازشده است.

اگرچه بنا بر اعتراف مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر این منابع آلودگی از سال‌های قبل شناسایی‌شده اما مطالبه مردم بوشهر رسیدگی هر چه زودتر به این پرونده و رفع نواقص و معرفی متخلفان احتمالی است.

مشکل موقتی

این در حالی است که رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان عسلویه روز گذشته در پاسخ به رسانه‌ها مبنی بر علت انتشار بوی نامطبوع توضیح داد: طی بازدید میدانی به‌عمل‌آمده توسط کارشناسان اداره محیط‌زیست عسلویه ‌از کلیه منابع بالقوه انتشار بو در شهرستان منابع فعال شناسایی شد. مخازن متمرکز ذخیره میعانات گازی مجاور شهر عسلویه در حین بازدید میدانی دارای بو بود که اقدامات قضایی به دلیل عدم کنترل بو توسط متولیان در این رابطه انجام‌شده ‌و در حال پیگیری است و طرح بوزدایی از میعانات گازی در حال حاضر توسط سرمایه گذار به سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس پیشنهاد داده شده و در دست بررسی است

مصطفی موذنی در ادامه گفت: مورد بعدی که انتشار بو از آن ثبت شد از محل شکستگی آب برگشتی دو تا از فازهای پالایشگاهی بوده که بخشی از آب برگشتی نشت کرده و بر روی مسیر خطوط لوله کوریدور شرقی جریان پیداکرده است و با توجه به اینکه خروجی تصفیه‌خانه ناقص آن پالایشگاه به این جریان متصل است حاوی بوی مواد هیدروکربنی هست. با تغییرات جهت جریان باد بوهای منتشرشده به سمت شهر عسلویه و نخل تقی هدایت می‌گردد که غالبا مقطعی می‌باشد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان عسلویه تصریح کرد: شهر بیدخون به‌واسطه نزدیکی به پالایشگاه و قرار گرفتن در مسیر جهت باد غالب متأسفانه بیشترین آلودگی را دریافت می‌کند که پالایشگاه مذکور که دارای مشکلات بنیادی حین ساخت هست علت اصلی آن است که در این رابطه پیشنهاد طرح موضوع تبصره ١ ماده ١٢ قانون هوای پاک ارائه‌شده است. با عنایت به تصویب تصفیه‌خانه‌های تکمیلی در کارگروه ملی عسلویه و پیگیری‌ها ماهانه روند پیشرفت پروژه‌ها وفق مصوبه دولت در آبان ۹۹ امیدواریم کلیه موارد مرتبط با بوهای منتشر شده از حوضچه‌های فاضلاب‌ها و خروجی تصفیه‌خانه‌ها برطرف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.