منابع لبنانی خبر دادند که سفر سعد حریری به ایتالیا و دیدار وی با پاپ فرانسیس همانند سفرهای خارجی قبلی او بی نتیجه بوده است.

حمایت بحرین از تصمیم ضد اقتصادی عربستان علیه لبنان/ سفر بی‌نتیجه حریری به ایتالیا و تداوم بحران سیاسی

قدس آنلاین: منابع سیاسی لبنان گزارش دادند که بیانیه «سعد حریری» نخست وزیر مکلف این کشور پس از دیدار با «پاپ فرانسیس» در رم، صرف نظر از اظهاراتی که تیم رئیس جمهوری به ویژه «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی علیه حریری مطرح می کنند، واقعیت موجود در سطح دولت را نشان می دهد؛ به این معنا که حریری هنوز چشم به خارج از کشور دارد.

این منابع افزودند، اظهارات سعد حریری نشان می‌دهد که او هنوز منتظر چراغ سبز عربستان سعودی است؛ به ویژه که گمان می کند پرونده لبنان با پرونده جنگ یمن ارتباط دارد.

به گفته منابع سیاسی لبنان، مهمترین دروغی که در بیانیه سعد حریری پس از دیدار با پاپ فرانسیس آمده این است که شرایط برای تشکیل دولت در لبنان به حد بلوغ نرسیده است. در حالیکه طی ماههای گذشته تلاش زیادی برای به نتیجه رسیدن پرونده تشکیل کابینه در لبنان صورت گرفت و میانجی های زیادی وارد این روند شدند اما تلاش همه آنها برای برقراری ارتباط دوباره میان نخست وزیر مکلف و «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان به شکست منجر شد.

این منابع همچنین گزارش دادند که سعد حریری قصد دارد مواضع خود را تشدید کند؛ به ویژه اظهاراتی که روز گذشته جبران باسیل مطرح کرد به این معناست که تشکیل سریع دولت در لبنان دور از انتظار است. همچنین منابع پیش بینی می‌کنند در مرحله بعدی اوضاع پیچیده تر نیز شود به ویژه اینکه بحران مالی و اقتصادی لبنان نیز روز به روز تشدید می‌شود و بانک مرکزی توان مدیریت این شرایط را ندارد.

منابع مذکور در ادامه توضیح دادند که در حال حاضر پرونده لبنان بیش از هر زمان دیگری به تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی پیوند خورده و در این شرایط آنچه که مورد نیاز است، رسیدن به تفاهم همه‌جانبه در داخل کشور است که این اتفاق به زودی رخ نخواهد داد. به ویژه در شرایطی که طرف های مربوطه قبول نمی کنند مشکلات لبنان داخلی است و اصرار دارند همه این چالش ها را به پرونده های خارجی مرتبط کند.

روز گذشته جبران باسیل طی سخنانی گفت، نخست وزیر مکلف کشور می‌خواهیم مسئولیت خود را بر عهده گرفته و همانند کاری که در 17 اکتبر 2019 انجام داد فرار نکند. حریری مامور تشکیل دولت در لبنان است و بیش از 6 ماه از ماموریت او میگذرد. او در 17 اکتبر از مسئولیت خود فرار کرد اما امروز کجا می خواهد فرار کند.

از سوی دیگر به دنبال تصمیم عربستان در ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی لبنان، وزارت امور خارجه بحرین نیز اعلام کرد که از تصمیم عربستان در این زمینه حمایت می کند و تصمیم مشابه این کشور در زمینه ممنوعیت واردات و یا عبور محصولات کشاورزی لبنان از خاک خود اتخاذ کرده است.

اما در همین حال کویت اعلام کرد که هیچ تصمیمی برای توقف واردات سبزیجات و میوه ها از لبنان اتخاذ نکرده و بازار محلی این کشور تحت تاثیر تصمیم عربستان قرار نخواهد گرفت؛ به ویژه اینکه حمل و نقل هوایی کویت با بیروت همچنان برقرار است.

در همین زمینه «مشعان الأدعس» مدیر کل اداره گمرک کویت اعلام کرد که 90 درصد از محصولات کشاورزی لبنان از طریق دریا و آسمان وارد کویت می‌شوند و همچنین گمرک دستورات جدیدی برای تشدید نظارت و بازرسی ها در گذرگاه های دریایی صادر کرده است. در عین حال وزارت خارجه کویت از مقامات لبنانی خواست تا درباره نحوه صادرات محصولات کشاورزی و اینکه مواردی شبیه قاچاق در آن صورت نگیرد اطمینان حاصل کنند.

روز جمعه عربستان سعودی اعلام کرد، واردات میوه و صیفی جات لبنان به این کشور ممنوع شده است. این تصمیم عربستان به بهانه افزایش قاچاق مواد مخدر گرفته شده است.

اما برخی منابع لبنانی با تاکید بر اینکه سند موثقی مربوط به اینکه منبع مواد مخدر کشف شده در عربستان، لبنانی بوده است وجود ندارد، این اقدام عربستان را ناشی از یک برنامه سیاسی دانستند، آن هم در حالی که لبنان از یک بحران عمیق مالی بی سابقه رنج می برد و ممنوعیت ورود تولیدات کشاورزی لبنان به عربستان ضرر بزرگی برای لبنانی‌ها خواهد بود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.