رئیس پلیس فتا خراسان‌رضوی ضمن اعلام افزایش پرونده‌های برداشت غیرمجاز از کیف‌های‌ پول‌ دیجیتال در یک ماه گذشته، از دارندگان و خریداران ارز دیجیتال خواست به هیچ عنوان اطلاعات کیف پول خود را در اختیار دیگران قرار ندهند.

رمزارزها بلای جان کاربران

دنیای رمزارزها اعتمادی ندارد

سرهنگ جواد جهانشیری در تشریح این موضوع به قدس گفت: در حوزه رمزارزها به هیچ عنوان نباید به کسی اعتماد کرد و افرادی که هیچ اطلاعات و سوادی در این زمینه ندارند وارد این کار نشوند؛چرا که به راحتی برخی افراد سودجو سرمایه آن‌ها را به سرقت می‌برند و جز پشیمانی چیزی نمی‌ماند.

این مقام ارشد انتظامی در تشریح مواردی از کلاهبرداری‌های مطرح شده در این حوزه بیان کرد:در یکی از پرونده‌ها خانمی مشهدی به مقر پلیس فتا استان مراجعه و بیان می‌کند به واسطه صحبت‌های دوست قدیمی‌اش و تعریف از رمزارزها وسوسه شده و اقدام به خرید حدود ۹۰میلیون تومان از ارزهای دیجیتال می‌کند.

شاکی در ادامه اظهاراتش مدعی بود تصور می‌کردم این سرمایه‌گذاری مناسب و مورد اطمینان است، اما از ماجرا چند روزی نگذشته بود که یک پیام تلگرامی از فردی ناشناس و با هویتی نامشخص برای من ارسال شد. وقتی متن پیام را خواندم، ارسال‌کننده آن اعلام کرده بود پروژه‌ای در حال راه‌اندازی است که شما می‌توانید در آن «استیک»(استیکینگ به معنی دریافت و پرداخت سود در عوض نگهداری یک ارز دیجیتال است) کنید. از من خواست رمزارزها را به جای نگهداری معمولی، در این پروژه سرمایه‌گذاری کنم که این اقدام هم از سوی شاکی پرونده صورت می‌گیرد.

سرهنگ جهانشیری تصریح کرد:آنچه در بررسی این پرونده مشخص بود، فرستنده پیام با وعده‌های واهی پرداخت سود عالی و... از مالباخته می‌خواهد که رمزارزهایش را در پروژه خیالی و نزد آن‌ها قرار بدهد. پس از انجام دستورات فرد مذکور، مالباخته پی می‌برد که کیف پول دیجیتالش(وَلت)خالی شد و او روی لینکی کلیک کرده که جعلی بوده و اطلاعات او را سرقت کرده‌اند.

رئیس پلیس فتا خراسان‌رضوی گفت: هر چند برخی شرکت‌ها  در فضای مجازی دست به این‌گونه اقدام‌های مشابه می‌زنند اما با توجه به اینکه هیچ قانونی در این زمینه وجود ندارد، در صورتی که همان شرکت‌هایی هم که قابل اعتماد نیستند، سرمایه شهروندان را ببرند چه کسی پاسخگو خواهد بود؟

این موضوع مشابه همان ماجراست که فردی در بانک‌های معتبر سرمایه‌گذاری کند یا پول خود را به افرادی که در خیابان حضور دارند و مدعی پرداخت سودهای کلان هستند، بسپارد.

در این زمینه تضمینی وجود ندارد که این افراد در نهایت متواری نشوند. در حال حاضر خرید و فروش رمزارز بسیار پرریسک بوده و در ماه اخیر بیش از سه پرونده به پلیس فتا استان ارجاع شده که در تمامی آن‌ها موارد و شیوه کلاهبرداری مشابه بوده و ارقامی نظیر۸۰،۶۵ میلیون تومان و... از خریداران رمزارزها به یغما رفته است.

تعمیرکار تلفن همراه و سرقت رمزارز!

وی به پرونده‌ای دیگر اشاره کرد و ادامه داد: در مورد دیگری که منجر به دستگیری عامل سرقت رمزارزها شد، ردپای یک تعمیرکار تلفن‌همراه به چشم می‌خورد. در این پرونده فردی با مراجعه به پلیس فتا بیان کرد چند روز پس از تعمیر گوشی تلفن همراهش، حدود ۲۴۰ میلیون تومان رمزارز موجود در کیف پولش به سرقت رفته است.

وقتی ماجرا توسط کارشناسان پلیس فتا خراسان‌رضوی بررسی شد  این نتیجه استخراج گردید که شاکی پس از آنکه صفحه نمایش گوشی تلفن همراهش دچار مشکل می‌شود، گوشی را برای تعمیر به فرد مذکور می‌سپارد که عامل سرقت اطلاعات رمزارز شاکی، در فرصتی مناسب کیف پول او را خالی می‌کند.سرهنگ جهانشیری تصریح کرد: وقتی متهم پرونده که همان تعمیرکار تلفن‌همراه بود دستگیر شد و راهی برای کتمان حقیقت نداشت، به بزه ارتکابی اعتراف کرد و معلوم شد با توجه به اطلاعاتی که در این زمینه داشته است از بی‌احتیاطی مالک تلفن‌همراه سوءاستفاده کرده و نقشه خود را اجرایی کرده بود. حتی برای آنکه لو نرود پیش از خارج کردن رمزارزها، دوربین‌های فروشگاه را هم خاموش کرده بود.

بررسی این پرونده نشان می‌داد این فرد در موارد دیگری هم این‌گونه اقدام کرده و اگر شهروندان در زمان نصب هر نرم‌افزار رمزگذاری روی آن را فعال می‌کردند هیچ وقت گرفتار نمی‌شدند. بهترین رمزگذاری هم به صورت دو مرحله‌ای است که ورود به آن به راحتی صورت نمی‌گیرد و می‌توان گفت نخواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.