معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: اجرای سند سازگاری با شرایط کم آبی استان باید در اولویت کاری دستگاههای اجرایی مرتبط باشد.

اجرای سند سازگاری با شرایط کم آبی خراسان رضوی باید در اولویت باشد

به گزارش قدس آنلاین، سید کمال الدین میرجعفریان در نشست شورای خشکسالی استان افزود: این سند، نقشه راه مدیریت آب استان است که باید اجرای تمام آن در دستور کار دستگاههای اجرایی متولی به خصوص در زمینه تامین و تخصیص آب قرار گیرد.

وی اضافه کرد: در این سند وظایف و تکالیف همه دستگاه‌های متولی آب مشخص شده و بر این اساس بحث هوشمندسازی، اصلاح شبکه‌های انتقال آب و توزیع آب  در این سند تدوین شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با بیان این که خشکسالی و آثار آن از مشکلات مهمی است که امسال استان با آن گریبانگیر خواهد بود افزود: در شرایط موجود باید با کمک و همکاری مردم در مسیر کاهش آسیبهای ناشی از خشکسالی و مدیریت موثر آب بکوشیم.

میرجعفریان با تاکید بر ضرورت همکاری صدا و سیما در ارائه گزارش عملکرد و اقدامات دستگاهها در راستای مدیریت آب و مصارف آن افزود: به طور جد و بدون اغماض باید با مصارف غیرمجاز آب و برق برخورد شود زیرا این مصارف غیرمجاز می‌تواند صدمات و مخاطرات فراوانی در بر داشته باشد.

وی ادامه داد: به هیچ وجه نباید کشاورزی استان در شرایط موجود مختل شود بلکه باید کشتهای جایگزین به کشاورزان معرفی و از آنان حمایت لازم در کشت محصول انجام شود تا دغدغه ای برای کشاورزان باقی نماند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت:در حوزه دام نیز به هیچ وجه نباید اجازه داد دامهای مازاد و به خصوص دام مولد از گردونه تولید خارج و کشتار شود و برای این منظور تامین نهاده مورد نیاز و همچنین آب شرب دام به میزان لازم و کافی مورد پیگیری مسوولان متولی قرار گیرد.

میرجعفریان افزود: در مدیریت مصرف برق نیز ادارات دولتی در اولویت مصرف صحیح انرژی و مدیریت مصرف قرار دارند و با اداراتی که رعایت الگوی مصرف ندارند باید به شدت برخورد شود.

وی با بیان این که میانگین بارندگی در این استان از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه قبل ۶۷ درصد کاهش دارد اظهار کرد: از ابتدای سال زراعی جاری در مهرماه سال گذشته تاکنون ۸۵ میلیمتر باران در استان خراسان رضوی باریده است که نسبت به دوره آماری ۴۹ درصد کاهش دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: تمامی شهرستان های خراسان رضوی طی سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه قبل کاهش بارندگی داشته‌اند و به جز شهرستان کوهسرخ بقیه شهرستانها نسبت به دوره آماری هم از کاهش بارندگی برخوردار بوده‌اند.

میرجعفریان افزود: در این مدت کمترین بارش در گناباد با ۳۰ میلیمتر و بیشترین بارش در کوهسرخ با ۱۷۸ میلیمتر گزارش شده است و میانگین بارندگی در خراسان رضوی طی سال زراعی گذشته ۲۸۶ میلیمتر و در دوره آماری  ۱۶۵ میلیمتر بوده است.

وی ادامه داد: در فروردین ماه امسال میانگین بارش در استان خراسان رضوی هفت میلیمتر گزارش شده که این میزان در سال گذشته ۱۲۷ و در دوره آماری ۴۰ میلیمتر بوده است.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.