۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۹
کد خبر: 749437

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه می‌‍گوید دیدگاه‌ها و آرای شورای وحدت و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب بسیار به هم نزدیک شده و گفتگوهای خوبی میان این دو تشکل برای رسیدن به نامزد واحد در جریان است که در صورت حضور ابراهیم رئیسی در انتخابات این هم گراییی سریع و قطعی است.

شورای وحدت و شورای ائتلاف  به وحدت خواهند رسید؟

قدس آنلاین: در حالی که سه تشکل اصولگرایی آهسته و بدون تنش و با برنامه زمانبندی در حال بررسی و ارزیاب نامزدهای بالقوه و بالقعل خود هستند و مسیر آنها چشم انداز تلاقی دیدگاه ها و و نزدیک شدن به دیدگاه واحد را نشان می‌دهد، جبهه اصلاح طلبان هنوز نتوانسته اند  که گزینه‌های خود را نام ببرند.

از ظریف تا علی لاریجانی

تا این لحظه در جناح اصلاح طلب پنج نفر به صراحت  اعلام نامزدی کرده اند. مسعود پزشکیان، محسن رهامی، علی مطهری، مصطفی تاج زاده و مصطفی کواکبیان اعلام نامزدی کرده اند که هیچ کدام حمایت جمعی اصلاح طلبان را ندارند. بجز این چند نفر تا کنون فقط کارگزارانی‌ها گفته اند که دو نامزد اصلی مد نظر آنها ظریف و اسحاق جهانگیری هستند که معلوم نیست وارد صحنه خواهند شد یا نه و اگر این دو نیایند به نظر می‌رسد قرعه فال بنام محسن هاشمی خواهد خورد که نامزد مورد حمایت کارگزاران شود. البته نباید فراموش کرد که هنوز هم شماری از احزاب اصلاح طلب به دنبال نامزدی محمد رضا عارف هستند.

اما اتفاق یا ایده خبرساز در این جناح زمزمه حمایت از علی لاریجانی و قانع کرده او برای آمدن به صحنه انتخابات از سوی اصلاح طلبان بود. موضوعی که بیش از همه با واکنش طیف‌های رادیکال اصلاح طلبان روبروشد.

علی لاریجانی چهره ایست که به قول بهروز نعمتی چه بخواهد و چه نخواهد یکی از نامزدهای بالقوه ریاست جمهوری است. و حالا تعریف و تمجیدها از قابلیت ها و سوابق و عملکرد او در وزارت ارشاد و مجلس از زبان اصلاح طلبان نشان می‌دهد آنهانامید از ظرفیت های جنح خود به استقراض از جناح رقیب تمایل پیدا کرده‌اند. چیزی نزدیک به تجربه ۹۲.

محمد علی وکیلی هم لاریجانی را فردی با هوش بالا و توان مدیریتی قوی توصیف کرده اما گفته است که او دوپاشنه آشیل دارد، یکی سند همکاری ۲۵ ساله با چی و دیگری حمایت از دولت روحانی.

سه تشکل اصولگرا در مسیر همکرایی

در جبهه اصولگرایان اما با وجود تعدد تشکلها و ائتلافهای سازمان انتخاباتی اما هم گزینه ها مشخص و برجسته و مهمتر از همه همگی مصمم هستند و هم تعدد نامزدها برای انتخاب بیشتر است.

حداقل تا این لحظه می‌توان اینطور برداشت کرد که گزینه های مشترک در فهرست هر سه طیف یعنی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، شورای وحدت و جبهه پایداری وجود داردند . همین موضوع نوید دهند وجود امید برای یافتن نقطه تلاقی آرا و وحدت آنها تا پیش از روز انتخابات است.

نکته قابل توجه اینکه هر سه این تشکل ‌ظاهرا قرار است گزینه نهایی مد نظر خود را پس از ثبت نام نامزدها و بررسی صلاحیت آنها توسط شورای نگهبان معرفی کنند. اتفاقی که چند تاثیر و مزیت مهم ایجاد می‌کند.

نخست اینکه زمینه تخریب و فضا سازی را از جریانهای رقیب در مورد این نامزدها میگیرد واجازه نمی دهد تصمیم سازی در مورد گزینش از میان نامزهای دو ائتلاف تحت تاثیر فعالیت ها و فضا سازی های جناح رقیب قرار گیرد.دوم اینکه فرصت جبهه اصلاح طلبان را برای طراحی استراتژی رقابت با نامزد اصولگرایان بر مبنای توانمندی و موقعیت  سبد رای او محدودتر می‌کند و  سوم اینکه با اعلام رای شورای نگهبان برخی از نامزدها حتمالا حذف خواهند شد و هر چه زمان جلوتر برود سبد رای و اقبال عمومی نامزدها و توان اقناع کنندگی و اثبات موقعیتشان روشنتر خواهد شد و این دست شورای ائتلاف و شورای وحدت را برای گزینش بازتر می‌کند.

در شرایط موجود قابل پیش‌بینی است که اصولگرایان اگر به وحدت کامل نرسند، احتمالا با دو ترکیب سازمان انتخاباتی وارد میدان رقابت های انتخاباتی خواهند شد.

چهره وحدت آفرین

تا این لحطه اما آنچه مشخص شده اینست که همه تشکلهای انتخاباتی اصولگرایان یک نقطه وحدت مشترک دارند و آن ورود  سید ابراهیم رئیسی به عرصه ناتخابات است.

با این حال رئیسی که حدود دو سال است سکان هدایت قوه قضائیه از سوی رهری به او سپرده شده و در این مدت به جد در حال اجرای طرح تحول در این قوه بوده تا کنون بارها مستقیم و غیر مستقیم اعلام کرده که قصد ندارد ماموریتش را در دستگاه قضا رها کرده و وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری شود.

علی رغم این  احزاب و تشکلها و چهره های تاثیر گذار جناح اصولگرایان از تلاشها و فشارهای خود برای اقناع رئیسی برای تغییر نظرش و آمدن به میدان برای وحدت آفرینی میان نیروهای این جناح نه تنها کم نکرده که روز به روز هم بر ان افزوده است.

همین امروز بیش از ۲۲۰ .نماینده مجلس در نامه ای سرگشاده به رئیسی او را چهره ای انقلابی، کارآمد، تحول آفرین، قانونمدار و وفاق گراست دانستند که می‌تواند دغدغه مردم و اصولگرایان را برطرف سازد و از او خواستند که نامزد شود.

 پس از او گزینه دوم  اصولگرایان محمد باقر قالیباف رئیس دیگر قوه کشور یعنی مجلس اس که او هم تا کنون صراحتا نگفته قصد نامزدی دارد اما از چهره ای مختلف از شرط و شروط او برای آمدن به صحنه سخن گفته می شود و برخی ستادهای فعال را در ارتبازط با او می‌دانند.

۸ چهره دیگر اصولگرایان یعنی محمد دهقان، امیر حسین قاضی زاده، علی نیکزاد، سعید محمد، عزت الله ضرغامی، سعید جلیلی،  محسن رضایی و رستم قاسمی که در فهرست شورای وحدت قرار گرفته اند تقریبا به نسبت های مساوی دارای رای هستند و اگر قرار به گزینش نامزد نهایی از بین انها باشد کار کمی دشوارتر خواهد شد و ائتلاف نیز سخترتر. آنگاه باید دید شورای وحدت  و شورای ائتلاف چه مسیری را برای تعامل با هم و البته جذب پایداریها که با چراغ خاموش و گارد بسته تا این لحظه حرکت کرده اند بکار خواهند گرفت.

شورای وحدت و شورای ائتلاف حالا زمینه اجماع دارند

حمید رضا ترقی گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین در این باره گفت: شورای ائتلاف نیروهای انقلاب که قبلا تشکیل شده بود و یک سازمان رای مناسبی در سطح کشور ابجاد کرده فاقد احزاب و گروه های سیاسی سراسری و استان بود و احزابو روحانیت رنگ مناسبی در آن نداشتند.

وی اظهار داشت: اما شورای وحدت که وارد شد روحانیت مبارز میدان دار شدند و احزاب هم پای کارآن آمدند و ظرفیت جدیدی که نادیده گرفته شده بود در سطح کشور شکل گرفته و اگر این دو ظرفیت احزاب و روحانیت به علاوه تشکل های مردمی و سازمان رای شورای ائتلاف که قبلا هم در قالب جمنا فعالیت کرده بودند گرد هم آیند یک سرمایه اجتماعی قابل توجهی را می‌تواند تشکیل دهد که موفقیت نیروهای انقلاب را ضمانت کند.

وی با اشاره به اینکه جبهه پایداری در طیف اصولگرایان هنوز موقعیت و جگرایش خودش را به موضوع اتئلاف و مذاکره بری رسیدن به گزینه واحد روشن نکرده، گفت:  اما در برخی استانها و در مورد شوراها آنها در همین مجموعه ائتلاف هستند ما در تهران و در انتخابات  ریاست جمهوری جبهه پایداری هنوزتکلیف خودش را با دو شورا روشن نکرده است.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در مورد تماسها میان دو شورای ائتلاف برای تجمیع ظرفیت خود با بیان اینکه مذاکرات متعدد و خوبی در این زمینه صورت گرفته و هر دو تشکل در حال نزدیک کردن دیدگاه ها هستند، تاکید کرد: مسئله اینست که اگر آقای رئیسی بپذیرند که به میدان بیایند و وارد رقبت شوند، اجماع هر دو شورا امکانپذیر و قطعی است ولی اگر آقای رئیسی نپذیرند روی نفر بعدی که آقای قالیباف است،اختلافاتی هست که ممکن است منجر به تکثر بشود.

وی در مورد هشت نامزد دیگر شورای وحدت و موقعیت آنها هم تصریح کرد که هیچ ترتیب و اولویتی برای نامزدهای اعلام نده و بررسی و نظر بر مبنای پارامترهای مختلف و متعددی انجام می‌گیرد.

ترقی درباره تردید و دست دست کردنهای جبهه اصلحات برای اعلام گزینه ها و نامزدهای بالقوه خود گفت: مشکل این جناح یکی نداشتن نیرو در سطح و حد ریاست جمهوری است و یکی کارنامه ای که دولت روحانی بجا گذاشته و به پای اصلاح طلبان هم نوشته شده و در انتخابات به دنبال آنهاست.

شورای ائتلاف روی لاریجانی حساسیت دارد

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه با اشاره به برخی زمزمه‌ها برای حمایت اصلاح طلبان از علی لاریجانی و قرار گرفتن پشت او به عنوان یک چهره معتدل از طیف اصولگرا برای حفظ خود در قدرت  در حالی ک طیف دیگری از اصلاح طلبان به دنبال مطرح کردن اسحاق جهانگیری و پیش از آن اقناع ظریف برای امدن به صحنه انتخابات هستند، گفت: اصلاح طلبان میدانند که سرمایه اجتماعی خودشان را با هشت سادلدولت روحانی از دست داده اند لذا به دنبال نامزد اجاره ای از جناح اصولگرایان هستند تا با تنزل هدف بتوانند بقایشان در قدرت و حکومت را حفظ کنند.

وی افزود: البته این ایده سبب واکنش جناح رادیکال اصلاح طلبان و نزاع میان انها با احزاب و جریانهای معتدلتر خواهد شد، ضمن اینکه بعید است آقای لاریجانی این موضوع را بپذیرد و تبعات آنرا قبول کند زیرا موجب مخدوش شدن سابقه اصولکرایی او شده و برای آینده سیاسی ایشان اتفاق خوبی نیست.

ترقی گفت: علی لاریجانی جزو چهره اایی اس که شورای ائتلاف نیروهای نقلاب روی او حساسیت دارند اما از انجا که وی هنوز اعلام و بروز جدی در مرود ورود به ناتخابات نداشته بحث هم درباره وی درر شورای ائتلاف جدی نشده است. اما اگر قرار باش وارد صحنه شود، به شرط نپذیرفتن حمایت اصلاح طلبان در مان گزینه ها قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.