۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳
کد خبر: 749471

اندیشکده فارن پالیسی در مقاله‌ای اوج‌گیری احزاب دست‌راستی در اروپا و تأثیرگذاری این احزاب در اتحادیه این قاره را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد.

راست‌های تندرو اروپا به دنبال اتحاد

در بسیاری از کشورهای قاره اروپا، احزاب راست تندرو هر روز بیشتر از دیروز در حال پیشرفت هستند. در مجارستان و لهستان احزاب افراطی ضد مهاجرت قدرت کامل را در اختیار دارند؛ در ایتالیا متیو سالوینی، رئیس حزب «لیگ» این کشور در نظرسنجی‌ها محبوب‌ترین است و به‌تازگی قدرت خود را بیش از پیش افزایش داد؛ در فرانسه مارین لوپن، رئیس حزب اجتماع ملی این کشور اصلی‌ترین و خطرناک‌ترین رقیب رئیس جمهور فعلی یعنی امانوئل مکرون محسوب می‌شود، در حالی که در اسپانیا حزب «بُکس» که از سال ۲۰۱۳ تأسیس شده بیش از هر زمان دیگری مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. اما با همه قدرتی که احزاب پوپولیست راست‌گرا در بسیاری از کشورهای اروپایی چه در دولت و چه در پارلمان پیدا کرده‌اند، بیشتر شاهد قدرت‌نمایی در کشور خود بوده و نمی‌توانند نفوذ سیاسی خود را به تمامی اروپا صادر کنند.

اما اکنون به نظر شرایط متفاوت شده است. برخی از احزاب نام‌آشنای تندرو راست در قاره سبز مانند حزب لیگ ایتالیا، حزب قانون و عدالت در لهستان و حزب فیدس در مجارستان در تلاش هستند بتوانند با به وجود آوردن اتحادی گسترده میان یکدیگر، بتوانند تأثیرگذاری و نفوذ خود را در کل اتحادیه اروپا نیز افزایش داده و در این جنبه گسترده بتوانند سیاست‌های مورد قبول خود را دیکته کنند. برای این منظور، سالوینی رئیس حزب لیگ ایتالیا، ماتئوژ ماروویشکی نخست‌وزیر لهستان و نخست وزیر مجارستان یعنی ویکتور اوربان در بوداپست مجارستان یک جلسه بسیار مهم را برگزار کرده و بنا دارند در ماه بعدی جلسه دیگری نیز در این زمینه برگزار کنند.

این سه حزب تلاش دارند بتوانند تفکرات و فلسفه دیگر احزاب پوپولیست و راست‌گرای تندرو در اروپا مانند آنچه مبارزه با «چند فرهنگ‌گرایی بدون روح» در این قاره خوانده‌اند، یا مبارزه با ورود پناهجویان و مهاجران به اروپا و دفاع از کانون سنتی خانواده را در اتحادیه اروپا گسترش داده و هنگام رأی‌گیری در بروکسل در مورد قوانین مربوط به این حوزه‌ها تأثیرگذاری مخصوص به خود را برای تصویب آن‌ها داشته باشند. البته نباید فراموش کنیم هرگونه موفقیت چنین احزاب دست راستی نیازمند رابطه‌ای مناسب با روسیه است. حزب عدالت و قانون لهستان یک حزب ضد روس بوده که تمایلات خود را به غرب و ایالات متحده بارها ثابت کرده است. از طرف دیگر چند حزب دست راستی مهم دیگر مانند لیگ، اجتماع ملی و ‌ای‌اف‌دی همگی رابطه‌ای مناسب با روسیه داشته و به‌تازگی مخالف تحریم‌هایی بودند که اتحادیه اروپا بر این کشور تحمیل کرد. این دودستگی میان کشورها در مورد رابطه با روسیه بی‌تردید مشکلاتی را برای این احزاب به وجود آورده اما در عین حال می‌دانند برای ادامه حیات قدرتمند خود نیازمند اتحادی هستند که شاید پیش از این هیچ‌گاه شاهد آن نبوده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.