وجود یک دبیرستان غیرانتفاعی در خط مرزی مشهد و شاندیز محلی شده برای تجمع فرزندان افراد متمولی که با کمترین تلاش و کسب سهمیه‌ای خاص از سد کنکور عبور کرده و پشت میز دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی بنشینند .

به نام منطقه محروم، به کام بچه پولدارها!

ظلم آموزشی در حق دانش‌آموزان کم‌توان مالی!

براساس معمول اطلاعاتی از سوی شهروندان به تحریریه روزنامه قدس رسید که بررسی ویژه‌ای را می‌طلبید. آنچه با نگرانی و گلایه به خبرنگار ما منعکس شد این بود که یک دبیرستان دخترانه در ابتدای جاده مشهد شاندیز(فاصله کمی با بولوار وکیل‌آباد) در حال فعالیت است که فرزندان بسیاری از افراد سرمایه‌دار و به نوعی شناخته‌شده شهر مشهد در آن دبیرستان مشغول به تحصیل هستند. در حالی‌ که دانش‌آموزان آن دبیرستان باید از اهالی و ساکنان همان منطقه باشند اما تعداد انگشت‌شماری از دختران دبیرستانی ساکن در محل، مشغول به تحصیل در آن مدرسه هستند.

این نکته هم جای تأمل داشت که مگر در شهر مشهد دبیرستان دخترانه غیرانتفاعی وجود ندارد که افراد برای نام‌نویسی در این دبیرستان سر و دست می‌شکنند. همچنین اهالی آن منطقه توان نام‌نویسی در این دبیرستان غیرانتفاعی را دارند که براساس آن مسئولان آموزش و پرورش برای فعالیت آن مجوز صادر کرده‌اند.

پرسش‌های زیاد اما بدون پاسخی در مواجهه با این موضوع در ذهن تیم رسانه‌ای قدس شکل گرفت، برای همین امر در نخستین مرحله برای استخراج لیست محل زندگی دانش‌آموزان این دبیرستان غیرانتفاعی تلاش خود را به کار می‌بندیم. پیگیری‌ها نتیجه‌بخش است، اما وقتی فهرست محل زندگی دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در این دبیرستان روی میز تحریریه قرار می‌گیرد، با بالا و پایین کردن چند صفحه مشخص می‌شود که دانش‌آموزان این مدرسه در مناطقی نظیر کوهسنگی، دانش‌آموز، بولوار فرهنگ، سجاد، ارشاد، رضوی، مجد، دانشجو، صیاد شیرازی، کوثر و هر منطقه مرفه‌نشین شهر که به فکرمان خطور می‌کرد، پس از پیمودن چند ده کیلومتر راه به این دبیرستان می‌آمدند. وجود دبیرستان‌های غیرانتفاعی به مراتب لوکس‌تر در مشهد و صرف این همه هزینه برای حضور دانش‌آموزان دختر خانواده‌های مرفه در این دبیرستان، باید پشت پرده‌ای دیگر می‌داشت؛بنابراین موضوع را از جوانب دیگر هم بررسی می‌کنیم.

به سایت این دبیرستان دخترانه سری می‌زنیم، از نحوه نام‌نویسی گرفته تا معرفی دبیرستان همه‌چیز درج شده است، وقتی صفحه معرفی دبیرستان را نگاهی می‌اندازیم می‌توان گفت همه‌چیز فاش می‌شود؛ چرا که آنجا عنوان شده یکی از اهداف ارائه خدمات آن دبیرستان، حفظ سهمیه ارزشمند منطقه ۳ سازمان سنجش در کنکور است!

وقتی مفهوم  سهمیه ارزشمند منطقه ۳ را بررسی می‌کنیم معلوم می‌شود که دانش‌آموزان این مناطق از نظر تقسیم‌بندی کنکور در مناطقی واقع شده‌اند که امکانات آموزشی خوبی ندارند و برای قبولی آسان‌تر آن‌ها در دانشگاه‌ها تدابیری اندیشیده شده است، در حالی که برای دانش‌آموزان منطقه یک و دو این‌گونه نیست.

کار به اینجا که می‌رسد مشخص می‌شود اصل ماجرا دور زدن قانون است، آن هم برای افراد سرمایه‌داری که فرزندانشان را صبح به صبح با راننده مخصوص راهی دبیرستانی کنند که در منطقه‌ای به نوعی محروم آموزشی قرار گرفته تا ورود جگرگوشه خود را به دانشگاه با کمترین تلاش تضمین کرده باشند، آن هم نه با تلاش و رقابت سالم با دیگر دانش‌آموزان همسطح بلکه به واسطه پر بودن حساب  بانکی والدینشان؛ بنابراین در حق دانش‌آموزانی که در مشهد حضور دارند و پهلوی چربی ندارند و شبانه‌روز تلاش می‌کنند تا سد کنکور را بشکنند، ظلمی بزرگ در حال رخ دادن است.

منطقه ۳، منطقه محروم است

در ادامه به سراغ مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌رضوی رفتیم و ماجرا را از وی پیگیری کردیم. خدابنده ابتدا در مورد سهمیه‌های مناطق در کنکور گفت: در کنکور سه سهمیه وجود دارد؛ ۱،۲ و ۳،

مناطق یک معمولاً مراکز استان‌ها و شهرستان‌هایی که از نظر آموزش در وضعیت بهتری به سر می‌برند،هستند. منطقه ۲ هم شهرستان‌هایی هستند که زیر ۱۰۰هزارنفر جمعت دارند و نسبت به مراکز استان‌ها مانند مشهد در سطح پایین‌تری قرار دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌رضوی ادامه داد: اما منطقه ۳ عموماً روستاها و شهرستان‌های زیر ۲۵هزارنفر را شامل می‌شود که از نظر امکانات آموزشی در مضیقه هستند و به نوعی مناطق کمتر توسعه‌یافته، محروم یا غیربرخوردار را دربرمی‌گیرد.

بنابراین دانش‌آموزان هر منطقه در کل کشور در کنکور با خودشان رقابت می‌کنند، چون دانش‌آموزان منطقه۳ دانش‌آموزانی هستند که از امکانات کمتری برخوردار هستند، اگر عده‌ای از آن‌ها تلاش بیشتری بکنند، قبولی آن‌ها نسبت به منطقه یک و دو در کنکور راحت‌تر است.

مدارس مناطق محروم در اختیار پولدارها!

خدابنده در پاسخ به فعالیت دبیرستان دخترانه مدنظر ما و پر شدن بیشتر صندلی‌های آن توسط دانش‌آموزان مناطق مرفه‌نشین شهر مشهد بیان کرد: ما قانونی برای منع نام‌نویسی دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی الزاماً در منطقه مسکونی خودشان نداریم. این اتفاق در حاشیه شهرهای بزرگی مانند تهران و... هم رخ می‌دهد، اما روال این است که ۶۰ درصد دانش‌آموزان باید از منطقه بومی باشند تا در آینده بخشی از مشکلات منطقه حل شود، مابقی را هم می‌توانند از مناطق دیگر ثبت‌نام کنند.

وی در واکنش به این نکته که مدرسه به اسم منطقه محروم ساخته شده اما در عمل چیز دیگری رقم خورده است و  افراد سرمایه‌دار به راحتی قانون را دور می‌زنند تا فرزندانشان قبولی کنکور را کسب کنند، بیان کرد: این ماجرا یک خلأ قانونی دارد و ما نمی‌توانیم مانع کار شویم. در صورتی که دانش‌آموزی از منطقه طرقبه‌شاندیز بخواهد در آن مدرسه نام‌نویسی کند و آنجا بگویند جا نداریم، ما می‌توانیم مدیران آن مجموعه را الزام به ثبت‌نام کنیم. درست است این افراد در کنکور آسان‌تر قبول می‌شوند و ماجرا را هم دو سالی است که پیگیری کرده‌ایم. در منطقه مورد اشاره مدارس دیگری هم وجود دارند که این وضعیت را دارند. در شورای آموزش و پرورش شهر طرقبه هم موضوع مطرح و مدرسه مدنظر شما به احتمال زیاد جابه‌جا خواهد شد، ولی مدارس دیگری در منطقه هستند که این شرایط را دارند و متأسفانه در این زمینه خلأ قانونی وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.