سخنگوی وزارت امور خارجه سخنان ظریف در فایل صوتی منتشر شده اخیر را اظهارات و آرای کارشناسی او در یک گفتگوی محرمانه خواند و گفت: نه رسانه های بیگانه باید از این حرف ها ذوق زده بشوند و نه باید مسائل سیاست خارجی را گروگان رقابتهای سیاسی داخلی بشود.

گفتگوی ظریف و وزرا به دستور رئیس جمهور انجام شد/ اظهارات مطرح شده نظرات شخصی وزیر است نه موضع نظام/ تا روز آخر دولت برای رفع تحریم‌ها مذاکره می‌کنیم

قدس آنلاین: سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری برخط امروز خود با اصحاب رسانه درباره فایل صوتی سه ساعته منتشر شده از سخنان محمد جواد ظریف که در آن تحلیل‌ها و اظهاراتی متفاوت از مواضع رسمی و تریبونی مطرح شده و بازتاب های گسترده‌ای نیز یافته، گفت: در این باره به چند موضوع باید شاره کرد،  نکته اول اینکه آنچه منتشر شده از ابتدا مصاحبه رسانه‌ای نبوده بلکه گفتگوی محرمانه ایست که در داخل دولت انجام می شود.

مصاحبه ظریف به دستور رئیس جمهور بود

وی افزود: رئیس دولت برای انتقال تجربیات این دولت به دولت بعد نظرشان این بود که وزرا گفتگوهایی را برای ثبت در اسناد داشته باشند. این امر هم در گفتگو معلوم است و هم تعهد دوجانبه بوده برای حفظ محرمانگی این گفتگوها و در انتخاب تیم مصاحبه و نگهداری فایل ها نیز  وزارت خارجه نقشی نداشته، لذا اینکه چه کسانی و چرا آنرا منتشر کردند نمی دانیم.

خطیب زاده با اشاره به اینکه ما از دو شب قبل مطلع شدیم که بخشهایی از این فایل در حال انتشار است و شب گذشته به اوج رسید، افزود: آنچه آقای ظریف گفتند باید کلی نگاه شود و گزینشی نباشد. آقای ظریف نظراتشان را پشت درهای بسته صریح اعلام می کنند اما تصمیمات حول قوه عقلیه نظام انجام می شود.

وی تصریح کرد: مباحث مطرح شده از سوی آقای ظریف  مغایر سیاستهای نظام نیست و سیاستهای نظام اجماعی دنبال شده.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه الی وزارت امور خارجه اضافه کرد: همه روابط ایشان را با سردار شهید قاسم سلیمانی می‌دانند و آقای ظریف در این گفتگو مفصل از نقش سردار در صلح سازی در منطقه صحبت می کنند. اما  یک ذوق دگی در برخی رسانه های بیگانه و ضد نظام ایجاد شده که حرفهای آقای ظریف را تقطیع شده بیاورند.

وی با تاکید بر اینمه باید نیت و چگونگی این اتفاق بررسی و تحقیق شود، گفت: اما این رویداد نشان می‌دهد مقامات ایران در فضای کارشناسی پویا و دقیق هستند و آنچه اجرا می شود تصمیمات نظام است و هیچ کس هم از خطا مبری نیست.

ظرف و لاوروف معماران روابط راهبردی دو کشور هستند

خطیب زاده درپاسخ به سوالی در مرود اظهارات ظریف در مورد بحران سوریه و نقش روسیه در تحولات این کشور که روایتی متفاوت از مسایل دارد هم گفت: آنچه در این فایل گفه می‌شود یک بخش کوچک از یک موضوعی است که در گذشته اتفاق افتاده.

سخنگوی وزارت ماور خارجه افزود:  روابط ما با روسیه مشارکت راهبردی هست و دو کشور تصمیم گرفتند این روابط را ارتقا بدهند. دکتر ظریف و آقای لاوروف هم جزو معماران این روابط هستند. تصمیم ما ارتقای روابط با روسیه بوده و الان در فاز توسعه هستیم و ذوق زدگی رسانه های غربی نشان می‌دهد ما در مسیر توسعه روابط هستبم.

سخنان ظریف مغایر سیاستهای اعلامی نبود

وی در پاسخ به این پرسش که ظریف در این فایل صحبت هایی را مطرح کرده که مغایر با اظهارات رسمی و علنی وی و مواضع نظام است گفت: من همه را به قضاوت منصفانه دعوت می کنم و باید از قضاوت عجولانه دوری کنیم. دکتر ظریف از شخصیت های نظام هستند که همواره سیاست های نظام را بسیار با قوت و قدرت جلو برده اند. ایشان موضوعاتی را که برای یک گفت وگوی آرشیوی انجام شده در هفت ساعت با دوستان ریاست جمهوری مطرح کرده اند. البته این گونه نیست که این ها مغایر با سیاست های اعلامی باشد و برخی از قضاوت های عجولانه شاید این نتیجه را بدهد.

وی تأکید کرد: سیاست های جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاست خارجی به صورت اجماعی پیگیری می شود و از دگر سو نشان می دهد که چقدر جامعه ایران پویا است و چقدر مقامات کشور در مقام گفت وگوهای کارشناسی از صراحت لهجه و شفافیت در بیان استفاده می کنند. این فاز کارشناسی موضوع است ولی فاز اجرایی همان است که نظام تصمیم می گیرد و همه ما در همان مسیر و چارچوب عمل و اقدام می کنیم.

اظهارات مقامات پشت درهای بسته موضع نظام نیست

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در واکنش به این سوال که سخنان ظریف در این فایل در مورد سوریه عربستان، برجام و ... تبعات و آثاری دارد که نیاز به توضیح و اصلاح وزارت امور خارجه در مورد آن احساس می‌شود، با بیان اینکه گفتگوهایی غیر رسمی از این دست با مواضع رسمی متفاوت است، اظهار داشت: در جلسات مختلف ارکان نظام بحث های جدی و شفافی مطرح می‌شود اما اگر مثلا  مسائلی که در شورایعالی امنیت ملی هست بیرون بیاید به معنای مواضع ایران است.

وی افزود: گفگتوهای مقامات در جلسات نهادهای مختلف نظام بسیار جدی است اما مواضع رسمی نظام را سخنگویان بیان می‌کنند و یک برش از اتفاقی در گذشته مواضع ما نیست.

وی اضافه کرد: ما نمی‌دانم این سه ساعت از گفتگو چگونه پخش شد. اما در این فایل دکتر ظریف هیچ موضعی نمی‌گیرند و می گویند نظرات شخصی می‌دهند. همه ما به عنوان کارشناس پشت درهای بسته باید با صراحت گفتگو می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به موضوع سوریه و اینکه ظریف ۱۴ سفر به مسکو داشته است، گفت: روابط تهران و مسکو بسیار توسعه یافته و ذوق زدگی رسانه های بدخواه ما را در توسعه روابط مصمم تر می کند.

سیاست خارجی در راستای اهداف انتخاباتی مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرگزاری دولت در مورد افزایش هجمه به وزارت خارجه اظهار داشت: ما شاهد یک موج هستیم که شاید تعبیرش این باشد که سیاست خارجی در راستای منافع انتخاباتی مورد سوء استفاده قرار می گیرد. اما این در ماموریت های ما خللی ایجاد نمی‌کند.  وزارت خارجه یک دستگاه حاکمیتی است و در چارچوب نظام ماموریت های خودش را پیگیری می‌کند. البته همراهی در سیاست خارجی قدرت را زیاد می کند و ما همه را دعوت می کنیم به همراهی.

سیاست خارجی را گروگان رقابتهای داخلی کننیم

وی درباره اظهارات ظریف در مورد اینکه دیپلماسی هزینه میدان شده و تفکیک این دور حوزه از هم با بیان اینکه آقای ظریف در این گفتگو چیزی از احترام برای دوست قدیمی خودش سردار شهید سلیمانی کم نگذاشته و در جای جای این فایل از تلاشهای ایشان تمجید کرده، گفت: میدان و دیپلماسی دو بازوی نظام هستند.

وی افزود:  هر گاه میدان و دیپلماسیه همراه بودند از گذشته در حوادثی چون بحران کوزو تا بحران و جنگ یمن و سوریه و عراق، منافع ایران تامین شده و هر گاه این دو بال با هم همراه نبودند ما نتیجه مطلوب را نگرفتیم.

وی با تاکید بر اینکه خبر خوب اینست که یک قوه عاقله ئر نظام هست که همه حول آن جمعند و این عهد دستگاه دیپلماسی است که در چارچوب منویات عالی مقام معظم رهبری حرکت کند، تصریح کرد:  دوستان را دعوت می‌کنیم سیاست خارجی را گروگان رقابتها و سیاست داخلی نکنند.

تا روز آخر دولت برای رفع تحریم‌ها تلاش می‌کنیم

وی در  پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره اینکه در پاسخ ظریف به نامه مقام معظم رهبری وی تاکید کرده که چند ماه آینده برای دیپلماسی بسیار مهم و حساس است و او می خواهد بر سیاست خارجی متمرکز شود، آیا این بدان معناست که دولت تصور می‌کند اگر در این مدت برای بازگشت آمریکا به برجام به توافق نرسد در دولت بعد اتفاق های متفاوتی برای برجام رخ خواهد داد؟ با بیان اینکه ما در انجام به تعهداتمان در قبال ملت ایران حتی یک ساعت هم نباید تعلل کنیم چه رسد به چند ماه، گفت: لذا موضع وزارت امور خارجه به عنوان یک دستگاه حاکمیتی اینست که  تا روز آخر این دولت و در دولت بعد باید همین مسیر ادامه یابد.

رفت و آمد دولت‌ها تاثیری در پیگیری منافع نظام ندارد

وی با تاکید بر اینکه دیپلماتهای ما دیپلماتهای نظام هستند، افزود: اینکه چند ماه آینده واجد حساسیت هایی است، برخاسته از تغییرات در نظام بین الملل در سطوح مختلف است، کما اینکه ما این حساسیت ها را در سالهای  قبل هم داشتیم و امیدواریم وضعیت در آینده بهتر شود. باید توجه کنیم که رفت و آمدها  در سطوح تصمیم گیر دولتی تاثیری در پیگیری منافع جمهوری اسلامی و مردم ندارد و به این دولت و آن دولت ربطی ندارد.

خطیب زاده درباره  نامه آقای ظریف به مقام رهبری افزود: من نمی‌دانم که چقدر جا دارد که مسائل این چنینی در اینجا مطرح شود ولی چون شما پرسش کردید به آن جواب می دهم. این نامه مثل تمام نامه هایی است که وزیر امور خارجه به مقام معظم رهبری می‌فرستند و طبقه بندی شده است. آنچه که در رسانه ها منتشر شده تیتر آن با متن تعارض دارد و بخشی از آن درست است. آقای ظریف نامه ای را برای مقام معظم رهبری ارسال کرده اند و تأکید کرده‌اند که گفت‌وگوهای برجامی با تمرکز بر رفع تحریم ها نباید به موضوع برخی از جریانات سیاسی برای افزایش فشار و پیشبرد اهداف سیاسی خاص خود تبدیل شود.

وی ادامه داد: ولی متأسفانه آنچه که برخی از جریانات سیاسی در این مدت انجام دادند بر خلاف خواسته ها و تأکیدات رهبری و وزارت خارجه بوده است. ما باید توجه کنیم که منافع ملی منافع مردم است و همه باید با همدلی در پاسداشت آن تلاش کنیم.

اجازه نمی‌دهیم رژیم صهیونیستی منطقه را ناامن کند

سعید خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما درباره عواقب اقدامات ایذایی رژیم صهیونیستی و عبور از خطوط قرمز امنیت کشتیرانی در آبهای بین‌المللی و حمله به کشتی ها و پاسخ جمهوری اسلامی ایران به تکرار این اقدامات هم گفت: قبلا هم گفته شده و مقامات ارشد عالی نظامی و امنیتی ایران گفتند هیچ کدام از اقدامات رژیم اشغغالگر قدس بی پاسخ نمانده و نخواهد ماند.

وی تاکید کرد: متاسفانه این رژیم حیات و مماتش را در بحران آفرینی و ناامنی پیدا کرده و ریشه تمامی ناآرمای هاست. برای ما آرامش و امنیت منطقه مهم است و اجازه نخواهد داد که  این رژیم غاصب امنیت منطقه را به مخاطره بیندازد.

پیگیری حادثه برای دو ایرانی در ترکیه

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اتفاق پیش آمده برای دو شهروند ایرانی در ترکیه و اقدامات انجام شده در این زمینه بیان کرد: حقوق شهروندان برای ما بسیار مهم است و این موضوع را بسیار جدی می‌گیریم و از لحظه اول که آگاهی پیدا کردیم با جدیت این موضوع را پیگیری کرده و با دوستان در ترکیه تماس گرفتیم. در سطح سفارت و کنسولگری ما پیگیری انجام شد.

وی افزود: مرزبانان دو کشور جلسه‌ای برای پیگیری این موضوع داشتند و تهران یادداشت خود را همان روز به سفیر ترکیه برای پیگیری داده است. موضوعی است که بسیار برای روابط حسنه دو کشور بد است. فکر می‌کنیم با هم افزایی همدیگر در چارچوب حسن همجواری از این‌ها اجتناب کنیم. ابعاد این هنوز برای ما کاملا روشن نیست و هنوز تحقیقات ادامه دارد و دوستان در ترکیه با حسن نیت به این موضوع کمک می‌کنند.  

خطیب‌زاده گفت: مطمئنا وزارت امور خارجه در حمایت و پاسداشت از حقوق شهروندی و حقوق شهروندان خودش با جدیت تا آخر این کار را پیگیری خواهد کرد.

رفع تحریم نفتی به تنهایی کافی نیست

سخنگوی ورارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد ادعای روزنامه وال استریت ژورنال  در مورد آ مادگی دولت بایدن برای کاهش تحریم های نفتی و بانکی و موضع ایران نسبت به این موضوع  اظهار داشت: در موضع ما در رفع تحریم‌ها هیچ تغییری صورت نگرفته همه تحریم‌ها باید یک جا برداشته شود و هیچ تفاوتی بین تحریم‌ها نیست و همه باید راستی آزمایی شوند.

وی تصریح کرد: طرح گام به گام و تدریجی را نمی پذیریم و در دستورکارمان نیست. آمریکا باید به تعهداتش عمل کند و هر چه کمتر از این مانع بازگشت آمریکا به چارچوب برجام خواهد شد و ایران آمادگی دارد بعد از راستی آزمایی به تعهداتش ذیل برجام عمل می‌کند.

گفتگو بین ایران و عربستان به نفع دو کشور و منطقه است

خطیب زاده در واکنش به اظهارات نماینده عربستان در سازمان در مورد لزوم امضای یک تواف قوی‌تر از برجام با ایران هم گفت: من این اظهارات را ندیده ام و باید در سطح خودش به آن پاسخ داده شود. اما مسیر امنیت در منطقه از مسیر گفت وگوهای درون منطقه ای می گذرد و هر چه زودتر این فضا برای تعاملات و گفت وگوهای فی مابین شکل بگیرد برای آینده روابط دو کشور، ملل منطقه و صلح و ثبات در خلیج فارس که در آستان روز ملی آن نیز قرار داریم مفیدتر خواهد بود.

وی در ارتباط با سفر اخیر ظریف به قطر و عراق تصریح کرد: سفر آقای ظریف به دوحه و بغداد در چارچوب دیپلماسی رمضان صورت گرفته است. ما روابط خوب و برادرانه ای با هر دو کشور داریم و سفر به کشورهای دیگر نیز در دستور کار است.

خطیب زاده با بیان اینکه در جریان این سفرها آقای ظریف با مقامات قطر و عراق درباره مسائل جهان اسلام و منطقه رایزنی و گفت‌وگو می کند با رد برخی از تحلیل ها مبنی بر ارتباط این سفر با گفت وگوهای ایران و عربستان تأکید کرد: این سفرها ارتباط با طرف های ثالث ندارد ضمن اینکه به تلاش های قطر و عربستان در ارتباط با مسائل منطقه ارج می نهیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد گفت وگوی بین ایران و عربستان نیز گفت: ما همواره همچون گذشته آمادگی خود را برای حل و فصل فی مابین با پادشاهی سعودی اعلام کرده ایم و از انجام گفت وگوها بین دو کشور استقبال کرده و می کنیم. هر موقع پادشاه سعودی تصمیمی در ارتباط با انجام گفت وگو در سطوح مختلف گرفته ما از آن استقبال کرده ایم.

جاده بد عهدی دو طرفه است

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات یک کقام امریکایی درباره انینه واشنگتن تضمینی برای عدم خروج از برجام در آینده نمی‌دهد، با بیان اینکه در نظام و حقوق بین‌الملل بالاترین تضمین ها تضمین شورای امنیت سازمان ملل و تضمین هایی است که در معاهدات و قراردادها نوشته می شود اما باید به این موضوع توجه داشت که همه این تضمین ها مانع از این نمی‌شود که کشورها به تعهداتشان عمل بکنند یا نه.

خطیب زاده با یادآوری اینکه قطعنامه 2231 شورای امنیت برجام را الزام آور کرده است خاطرنشان کرد: عملکرد ایالات متحده نشان داده است که به این تضمین ها پایبند نیست و سابقه خوبی در پایبندی به تعهداتش ندارد بنابراین آنچه که مهم است اجرای تمام تعهدات از سوی آمریکا به سمت راستی آزمایی شده است.

وی افزود: از دگر سو جمهوری اسلامی ایران نیز در برابر بدعهدی های طرف مقابل سکوت نمی کند و ایران نیز در برابر این بدعهدی ها مسیر کاهش تعهدات برجامی را طی کرد و همه باید به خاطر داشته باشند که این جاده دو طرفه است و این موضوعی است که باید به آن توجه داشت.

آمریکا برای خروج از برجام مذاکره نکرد برای بازگشت هم مذاکره ای در کار نیست

سخنگوی وزارت خارجه درباره ضرورت گفت‌وگو با آمریکا نیز خاطرنشان کرد: ۴۰ سال گذشته به کنار، ما  تاریخ چهار سال گذشته را نمی‌توانیم نادیده بگیریم. آمریکا در چهار سال گذشته برای خروج از برجام با ما گفت‌وگو نکرد، برای اعمال فشار حداکثری با ما مذاکره نکرد، حتی با متحدان خودش هم گفت‌وگو نکرد. امروز هم برای بازگشت به تعهداتش، نیاز به گفت‌وگوهای مستقیم و حتی غیرمستقیم وجود ندارد.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: تعهدات آمریکا ذیل برجام روشن است و کمیسیون برجام مجرایی است که می‌تواند این تعهدات را به آمریکا یادآوری کند. موضوع این جا چه چیزی سهل‌تر است، نیست، موضوع این است که چه چیزی منافع ملی جمهوری اسلامی را به صورت حداکثری تامین می‌کند و فکر می‌کنیم این مسیری که می‌رویم تا موقعی که آمریکا به تعهداتش به صورت موثر و قابل راستی آزمایی عمل نکرده، هیچ صندلی در میز برجام نخواهد داشت و ما این سیاست را تا آخر ادامه خواهیم داد.

در وین هنوز اختلافات جدی است

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره مذاکرات برجامی دروین و اظهارتا عراقچی در مورد بدست آمدن برخی توافقات با اشاره به حضور هیئت ایرانی در اتریش برای ادامه مذاکرات گفت: هیچ بحثی درباره حضور وزرا در این گفت‌وگوها نیست. گفت وگوها در وین در حال انجام است. با سرعت جلو نمی رود. ما هنوز اختلافات جدی در مورد برخی از موضوعات داریم. در چارچوب سیاست های نظام با جدیت با طرف های مقابل مذاکره می کنیم و تأکید داریم که آمریکا باید به تعهدات خود عمل کند. مسیر رفته در مذاکرات مسیر قابل توجهی است و ممکن است درصد بالایی باشد ولی آنچه که مانده نیز مهم است.

انتهخای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.