حجت الاسلام حلوائیان گفت: بزرگترین دولتی که خداوند در این ماه مبارک به بندگان عطا می کند به قول حافظ این است که "یار با ماست چه حاجت که زیادت طلبیم / دولت صحبت آن مونس جان ما را بس"

اعطای دولت به بندگان به برکت ماه رمضان

حجت الاسلام والمسلمین حسین حلوائیان در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین درخصوص لزوم بهره گیری از فرصت های ماه رمضان با تدبر در آیات قرآن، ابراز کرد: ماه مبارک رمضان بهار قرآن کریم است و اکنون توفیق یافته ایم بر سفره خان کریمانه حضرت حق یعنی قرآن بنشینیم. در این ایام باید سراپا گوش باشیم تا ببینیم محبوب قصد دارد چه سخنی با ما بگوید. "در حریم عشق نتوان زد دم از گفت و شنید / زان که آنجا جمله اعضا چشم باید بود و گوش"

وی ادامه داد: در ماه مبارک رمضان که مهمانی خداست، باید تمام اعضای ما سراپا گوش باشند تا بشنویم خداوند قصد دارد که یکماه با بندگان خود چه سخنی بگوید. خالق هستی در این ماه بنا بر این دارد که برای بندگانش پیام های شیرین و شکرین بفرستد. علامه حسن زاده عاملی در کتاب الهی نامه خود آورده اند که: الهی کلمات و کلامت که اینقدر شیرین و دلنشینند، خودت چگونه ای!؟

این مبلغ دینی عنوان کرد: روزه داران باید بدانند اگر این روزها کامشان تلخ و زندگی سخت و کرونا برایشان محدودیت ایجاد کرده و در این محدودیت ها کلافه شنده اند، برای رهایی از آن باید با محبوب خود خلوت کنند که "خلوت گزیده را به تماشا چه حاجت است / چون کوی دوست هست به صحرا چه حاجت است". برای خلوت ما قرآن کریم کافی است. امام سجاد(ع) به این مضمون می فرمایند: اگر روزی برسد که در کره زمین تمام موجودات زنده از بین بروند و من تنها باشم و قرآن کریم، هیچ وحشتی نخواهم داشت مادامی که قرآن با من باشد.

وی با بیان این جمله که قرآن حقیقتی زنده است و می خواهد ما را زنده و کام دل را شیرین کند افزود: قرآن می خواهد خلوت دل را نیز مملو از جلوه محبوب و حضور حضرت دوست قرار دهد. پس برماست که به این سفره رنگین الهی دل دهیم.

وی تصریح کرد: ماه مبارک رمضان ماه اطعام خداوند متعال است. چه پذیرایی بهتر از این که با کلمات شیرین و شکرین خود و با راهکارهای انسان ساز و با کلمات حیات بخش از ما پذیرایی می کند. خوش به حال افرادی که قدر فرصت رمضان المبارک را بدانند. "وقت را غنیمت دان، آنقدر که بتوانی / حاصل از حیات جان این دم است تا دانی" لحظه لحظه ها در این بهار طبیعیت که با بهار قرآن تقارن پیدا کرده را باید غنیمت بدانیم و از آن استفاده کنیم.

حجت الاسلام حلوائیان یادآور شد: امام بزرگوار ما فرموده اند که "بهار آمد جوانی را پس از پیری ز سر گیرم / کنار یار بنشینم ز عمر خود ثمر گیرم". در بهار انسان باید کنار یار بنشیند و ماه مبارک رمضان این فرصت را برای ما ایجاد کرده است که خلوتی با خدای خود داشته باشیم و انس با قرآن کریم در این خلوت ایجاد کرده و از نسخه شفابخش این کتاب آسمانی بهره بریم.  

وی با ذکر این نکته که گفته اند در فتنه های آخرالزمان هم بندگان به قرآن کریم پناهند شوند، خاطرنشان ساخت: باید نگاهمان را به قرآن عوض کنیم. گاهی قرآن می خوانیم برای اینکه ثوابش را به اموات و گذشتگان هدیه کنیم. این نگاه خوب است اما نگاهی حداقلی به این گنجینه الهی است. گاهی قرآن می خوانیم برای اینکه اعتقاد داریم که قرآن ادعای زنده کردن مرده را دارد. خداوند در سوره شریفه انفال می فرماید: " یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ" بدین معنی که: ای کسانی که ایمان آورده اید، خدا را اجابت کنید و نیز پیامبر را آن گاه که شما را به چیزی(قرآن) که موجب حیات شماست فرامی خواند".

این سخنران حرم مطهر رضوی مدعی شد: بندگان باید بدانند دولت بزرگی را خداوند می خواهد به برکت ماه مبارک رمضان به همه بندگان عطا کند. این دولت، دولتی است که "دانی که چیست دولت، دیدار یار دیدن / در کوی او گدایی برخسروی گزیدن" دولت حقیقی این است که گدای کوی او شویم.

وی ابراز داشت: خداوند در سوره فاطر می فرماید: " یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَی اللَّهِ ۖ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ" بدین معنی که: "ای مردم، شما همه به خداوند محتاجید و تنها خداست که بی‌نیاز و غنیّ بالذّات و ستوده صفات است". بزرگترین دولتی که  خداوند در این ماه مبارک به بندگان می دهد به قول حافظ این است که "یار با ماست چه حاجت که زیادت طلبیم / دولت صحبت آن مونس جان ما را بس"

حجت الاسلام حلوائیان با ذکر این موضوع که حتی فرصت و امکان صحبت کردن با آن محبوب بسیار ارزشمند است، ادامه داد: وقتی این ارزش را بیشتر متوجه می شویم که می بینیم در دوره کنونی برخی وزرا از عدم اجازه یافتن برای انجام صحبت با رئیس جمهور گلایه مند هستند. یا برخی دیگر از مسئولین به زیردستان خود اجازه نمی دهند که مشکلات و نیازهایشان را مطرح کنند، آنگاه خداوند که رب العالمین است، هر لحظه ای که اراده کنیم، فرصتی را برای صحبت ایجاد کرده است. اگر می خواهیم خدا با ما صحبت کند باید قرآن بخوانیم و اگر ما می خواهیم با خداوند صحبت کنیم باید دعا بخوانیم.

وی درپایان متذکر شد: این دولت صحبت کردن با آن مونس جان را باید غنیمت بشمریم و از این دولت صحبت و خلوت هایش بهره گیرم. آنگاه است که لحظات تلخ با کرونا بودن و دیگر مشکلات زندگی با حقیقت قرآن کریم و یافتن حضرت حق در خلوت ها برایمان بسیار شیرین خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.