روستای زیبا و چند هزارساله اخلمد که در ۱۷ کیلومتری شهر چناران در دره‌ای سرسبز در میان کوه‌های بینالود قرار گرفته، یکی از مناطق ییلاقی و گردشگاه‌های طبیعی خراسان رضوی و از اماکن مهم گردشگری اطراف مشهد است.

بهشت طبیعت‌گردان را دریابید

وجود رودخانه‌ای دائمی در دره‌ای سرسبز به همراه چندین چشمه جوشان و آبشارهای دائمی و فصلی، آب‌وهوای اخلمد را همانند بهشتی زیبا و دلپذیر ساخته و موجب شده تا چشم کار می‌کند شاهد مناظر طبیعی بی‌بدیل و بکر در این روستا باشیم. همه این مواهب و زیبایی‌های کم‌نظیر، پای هزاران گردشگر و دوستدار طبیعت را به این منطقه ییلاقی باز کرده است.

حضور گردشگران هرچند تا حدی موجب رونق اقتصادی و توسعه اخلمد شده اما زیرساخت‌های این منطقه هرگز به‌تناسب نیازهای مردمان روستا و میهمانانش مهیا نشده است. در چند سال اخیر مشکلات زیست‌محیطی، انباشت زباله در محیط، دخل و تصرف در طبیعت و به‌تازگی وضعیت اسفبار جاده ارتباطی، نارضایتی‌های فراوان مردم و گردشگران را در پی داشته است.

سوءمدیریت و نبود نظارت

برخی گردشگران و دوستداران طبیعت که به منطقه ییلاقی اخلمد رفته‌اند، به خبرنگار ما می‌گویند: با پشت سر گذاشتن جاده خراب و مملو از گردوخاک و پرداخت ۵ هزار تومان عوارض، در حالی وارد روستا شدیم که باوجود پارکینگ‌های متعدد، پس از کلی معطلی و سرگردانی، به حیاط منزل یکی از روستاییان هدایت ‌شده و۱۵ تا

۲۰ هزار تومان حق پارکینگ به ازای هر خودرو پرداخت کردیم.

آن‌ها اضافه می‌کنند: اما این پایان ماجرا نبود و مشکلات بزرگ دیگری نیز بعد از پیاده شدن از خودرو یکی پس از دیگری خود را نشان دادند؛ سطل‌های کوچک مملو از زباله‌ و زباله‌های پراکنده ‌شده در اطراف و مسیر تردد، قیمت‌های نامتعارف اجاره خانه‌های مسکونی که تبدیل به سوئیت‌های اقامتی شده‌اند، وضعیت نامطلوب سرویس‌های بهداشتی و دست‌اندازی به حریم رودخانه‌ای که به پیاده‌رو و کافه تبدیل شده است.

به گفته این گردشگران، آشفتگی و نابسامانی در جای‌جای این منطقه گردشگری که متشکل از روستای اخلمد سفلی و علیاست را می‌توان دید که بدون تردید ناشی از ضعف و سوء‌مدیریت و نبود نظارت است و با توجه به اینکه اخلمد همواره پذیرای گردشگران خارجی هم بوده است، تصویر مطلوبی از وضعیت کشورمان را برای بیگانگان ارائه نمی‌کند.

کم‌کاری‌هایی که دردسرساز شد

یک عضو شورای روستای اخلمد(سفلی) در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن تأیید برخی مشکلات مطرح‌شده از سوی گردشگران و اهالی، وضعیت موجود را ناشی از کم‌کاری همقطارانش در دوره‌های پیشین عنوان می‌کند و می‌گوید: به همین خاطر است هنوز شاهد نابسامانی در جمع‌آوری زباله‌ها و نظافت محیط هستیم.

سیدباقر متقی با اشاره به وضعیت شورای اسلامی روستا که در چند ماه گذشته با استعفا و جابه‌جایی دهیار و برخی اعضا برای مدتی کمترین تأثیر را در ساماندهی امور داشته است، ابراز امیدواری می‌کند: حال که این مشکلات برطرف و دهیار جدید انتخاب و با جدیت مشغول به کار شده است، هرچه زودتر شاهد رفع مشکلات کنونی باشیم.

وی درعین‌حال به محدودیت‌های قانونی پیش روی دهیار جدید اشاره می‌کند که در هشت ماه گذشته حکم قانونی‌اش صادر نشده و نه‌تنها حق امضا نداشته که نمی‌توانسته حتی یک ریال از حساب شورا برداشت و برای امور عمرانی و هزینه‌های جاری مصرف کند. باوجوداین تلاش شده است تا هیچ کاری بر زمین نماند و نارضایتی اهالی و گردشگران به کمترین حد ممکن کاهش یابد.

به گفته متقی، چند روز پیش نیز تشریفات قانونی فعالیت دهیار به پایان رسیده و او به‌زودی صاحب حق امضا و برداشت اعتبار خواهد شد که این موضوع تأثیر زیادی در بهبود اوضاع خواهد داشت.

دولتمردان حمایت نمی‌کنند

دهیار روستای اخلمد اما دلیل اصلی به وجود آمدن این مشکلات را ناشی از نبود حمایت‌های لازم از سوی دولت و دستگاه‌های اجرایی و خدماتی می‌داند و می‌گوید: برای رفع یکی از اصلی‌ترین مشکلات این منطقه که انباشت زباله است، چنانچه همراهی و همکاری از سوی بخشداری وجود داشت، می‌توانستیم طی سال‌های گذشته با برنامه‌ریزی ضمن ساماندهی وضعیت، فرهنگ‌سازی مناسبی هم برای جلوگیری از ریختن زباله در محیط توسط مردم و گردشگران داشته باشیم.

جواد صمدی توضیح می‌دهد: در حال حاضر عوارض ورودی گردشگران ۵ هزار تومان است که در مقایسه با هزینه چند برابری نظافت، جمع‌آوری زباله و سایر خدمات رفاهی ناچیز است ولی مسئولان بالادستی با درخواست ما برای افزایش این مبلغ حتی با این شرط که در صورت تحویل زباله، مبلغ اضافی به گردشگران بازگردانده شود، موافقت نمی‌کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: به دلیل محدودیت‌های مالی، در حال حاضر برای جمع‌آوری و خروج زباله‌ها از منطقه با پیمانکاری قرارداد داریم که دو روز در هفته می‌آید و بقیه روزها ناچار به دپو زباله در محل خاصی هستیم که متأسفانه حیوانات وحشی موجب پراکنده کردن زباله‌ها از این محل در طبیعت و فضای اطراف می‌شوند.

به گفته صمدی، نظافت ۲۰کیلومتر مسیر گردشگری اخلمد نیازمند به‌کارگیری دست‌کم ۱۰ نفر نیروی خدماتی است که به دلیل همین محدودیت مالی محقق نشده است. رفع این مشکل نیز دو راه بیشتر ندارد یا باید اعتبارات بیشتری در اختیار دهیاری قرار بگیرد و یا اینکه مردم و مسافران زباله‌ در محیط رها نکنند.

تخلف و رانت‌بازی در ساخت جاده ارتباطی

دهیار اخلمد سفلی در خصوص چرایی خرابی و عدم بهسازی جاده ارتباطی این روستا می‌گوید: باوجودآنکه انتظار می‌رفت پس از پایان یافتن گازرسانی به روستای اخلمد، جاده ارتباطی آن‌ نیز آسفالت و مرمت شود اما به دلیل تخلفات پیمانکار این کار انجام‌ نشده و پیگیری و مکاتبات متعدد و مستمر ما هم نتیجه نداده است.

وی با طرح این شائبه که پیمانکار موردنظر با رانت‌بازی و شرکت گاز با تسامح و تساهل، پیگیری‌ها برای بهسازی این جاده را ناکام گذاشته‌اند، خواستار کمک مسئولان شهرستان و استان برای رفع این مشکل شد.

جواد صمدی خاطرنشان می‌کند: خرابی جاده ارتباطی علاوه بر مشکلات فراوانی که برای اهالی و گردشگران به وجود آورده، سبب بی‌رغبتی سرمایه‌گذاران برای حضور در این منطقه شده و کار را به‌جایی رسانده است که مردم حتی حاضرند با هزینه خودشان به این وضعیت خاتمه دهند؛ البته بنا داریم برای احقاق حق روستاییان، به دستگاه قضایی شکایت کنیم.

وی همچنین با انتقاد از نبود حمایت‌های لازم از سوی دستگاه‌های دولتی مثل جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، میراث فرهنگی، آب منطقه‌ای و... تصریح می‌کند: تاکنون چندین نفر از سرمایه‌گذاران برای ایجاد و راه‌اندازی تأسیسات گردشگری و رفاهی در این منطقه اعلام آمادگی کرده‌اند اما تمامی تلاش‌ها درخصوص گرفتن مجوزهای لازم برای این سرمایه‌گذاران ناکام مانده است.

دهیار اخلمد ادامه می‌دهد: وضعیت کنونی این منطقه به حدی رسیده که خودمان از گردشگران خجالت می‌کشیم و اگر دیر اقدام کنیم و کاری اساسی انجام ندهیم، در آینده‌ای نه‌چندان دور باید منتظر نابودی این بهشت گردشگری باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.