۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲
کد خبر: 749859

ایران و تنگناهای جدید منطقه ای برای رژیم صهیونیستی

علیرضا تقوی‌نیا /کارشناس مسائل منطقه

پس از آنکه آژانس های خبری منطقه ای از پیغام هشدارآمیز دمشق به تل آویو از طریق مسکو خبر دادند، سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در سخنانی مهم به صهیونیست ها هشدار داد. بر طبق اخبار منتشره، دولت سوریه اعلام داشته قصد دارد از این به بعد پاسخ تجاوزات صهیونیست ها را بدهد و به ایران برای واکنش متقابل چراغ سبز نشان داده است.در مسئله برجام نیز از شواهد و قرائن این‌گونه بر می‌آید که اراده سیاسی ایران و آمریکا بر حل مشکلات فی‌مابین و بازگشت دوطرف به برجام خواهد بود و همین گزاره نشان دهنده تثبیت موقعیت جمهوری اسلامی و پذیرش نسبی هژمونی آن در مناطق پیرامونی‌اش توسط قدرت های غربی (برخلاف تبلیغاتشان) است. همچنین قرارداد راهبردی با چین اعتماد به نفس ایران را تا حد زیادی بالا برده و نوید آینده‌ای پرفروغ‌تر را برای جمهوری اسلامی می‌دهد و بی شک تأثیر این قرارداد بر رفتارهای تهران و بالا رفتن وجهه آن در معادلات در غرب آسیا چشمگیر خواهد بود.

در زمینه فلسطین نیز باید گفت برخی حلقه های مقاومت پیرامون مرزهای فلسطین اشغالی، از جمله حماس و حزب الله توانسته اند با افزایش قابلیت های موشکی خود در سال های اخیر به نوعی توازن قدرت با رژیم صهیونیستی دست یابند؛ درنتیجه بحران سوریه معادلات را در ضلع شمال شرقی فلسطین برهم زد و دمشق از بازیگری فعال در برابر اسرائیل به تماشاگری منفعل مبدل گشت.

به نظر می رسد با حل تقریبی بحران جنگ داخلی، دولت اسد درصدد بازگشت به بازدارندگی سابق در برابر ارتش صهیونیستی با کمک ایران باشد و اصابت موشک سرگردان به اطراف دیمونا نیز احتمالاً طلیعه این تحول است. در دیگر سو به نظر می رسد جمهوری اسلامی، به صبر راهبردی خود که این سال‌ها درمقابل رژیم صهیونیستی اتخاذ کرده بود پایان داده و مقاومت فعال را برگزیده است. با توجه به مشکلات اسرائیل در مرزهای شمالی و جنوبی اش، اگر جبهه جولان نیز فعال شود و توازن هوایی و موشکی نیز میان سوریه و دولت یهود برقرار گردد، عملاً رژیم صهیونیستی در تنگنای جدی راهبردی قرار گرفته و احتمال وقوع نبردهای سخت و جدی میان تل آویو و محور مقاومت کاملاً مورد انتظار است. از سویی دیگر با فارغ شدن ایران از جریاناتی مثل داعش، حال تمرکزش را بر مقابله با اسرائیل گذاشته و به‌نظر می‌رسد، سال۱۴۰۰ سال حساس و پرخطری برای این رژیم آسیب‌پذیر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.