نماینده مردم تهران تاکید کرد آقای آشنا ، دفتر رئیس جمهور و وزارت امور خارجه باید در مورد دسترسی شبکه تلویزیونی متعلق به محمد بن سلمان به فایل اظهارات ظریف که گفته شده محرمانه بوده پاسخگو باشند.

آقای آشنا و دولت باید پاسخگوی انتشار فایل سخنان ظریف در شبکه محمد بن سلمان باشند/ ظریف پایان عمر سیاسی خودش را رقم زد

علی خضریان در گفتگو با خبرنگار قدس اظهار داشت: باید روشن شود فایلی که تنها در اختیار مجموعه آقای آشنا مشاور آقای روحانی، دفتر رئیس جمهور و وزارت اممور خارجه بوده چگونه و از کجا به بیرون و یک شبکه سعودی درز کرده و چنین هزینه‌ای را برای کشور ببار آورده است.

وی با تاکید بر اینکه نباید با تعارف و اغماض با این ماجرا برخورد کرد، افزود: ضرورت یک بررسی و پالایش جدی برای اینکه معلوم شود چه کسانی و چگونه و تا کجا در دستگاه های اجرایی ما نفوذ کرده اند کاملا احساس می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع هم جناب آقای ظریف در عین داشتن مسئولیت ارشد دولتی اینطور با کج فهمی از سیاستها و مواضع و برداشتهای غلط از منافع ملی چنین اظهارات ضد امنیتی را مطرح می کند قابل چشم پوشی نیست.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه دیدگاه‌هایی که از طرف آقای ظریف در این فایل صوتی و گفتگویی که بخشهایی از آن منتشر شده با عملکرد هشت ساله‌ای ایشان که کشور را دچار چنین مشکلاتی کرده، همخوانی دارد، اضافه کرد: جای تأسف دارد که کسی که هشت سال در رأس دستگاه دیپلماسی کشور قرار داشته و قبل از آن هم در بیشتر دوران کاری‌اش از افراد تأثیرگذار در دیپلماسی کشور بوده، تحلیل‌ها مطالبی را بیان کرده که از یک سو می‌تواند ارتباطات و روابط کشور را با متحدانش مثل روسیه و حتی چین دچار چالش و حتی بحران بکند و ازسوی دیگر در داخل کشور یک نزاع بزرگ و مناقشه ذهنی را برای مردم ،حول موضوعی که محل اجماع و وحدت مردم بوده بوجود آورد و چنین قضاوتی را نسبت به فداکاریها و اقدامات بزرگ و موثر شهید حاج قاسم سلیمانی ارائه بدهد.

تحلیل‌های ظریف بیانگر ذهن به هم ریخته اوست

خضریان تحلیل‌ها و اظهارات ظریف در این فایل صوتی منتشر شده را بیانگر ذهن به هم ریخته او عنوان کرد و گفت: اظهارات آقای ظریف درباره رقایت دیپلماسی و میدان و تناقض آنها با هم در مورد مسائل مختلف و روایتها و برداشت های ایشان در مورد حوادث و پرونده‌های مختلف، مردم را نسبت به تأثیر نهادهای انتخابی در سرنوشت‌شان دچار یأس می‌کند این هدفی که در پازل دشمن در این ماجرا طراحی شده و به منافع نظام ضربه سنگینی میزند و مردم را دچار تشویش می‌کند و برای امنیت ملی ما خیلی خطرناک است.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس با اشاره به اینکه انتشار این اظهارات وزیر خارجه بهترین فضا را برای غربگرایان و جریانهایی که منافع رژیم سعودی را در داخل کشور دنبال می‌کنند فراهم آورد و تا مدتها خوراک این جریانها خواهد بود، اظهار داشت: جریان یا شبکه‌ای که این فایل محرمانه را به بیرون برد و شبکه وابسته به حکومت سعودی که آنرا پخش کرد می‌دانستند که با این کار ظریف را در یک جهنم سیاسی قرار خواهند داد با این وجود آنرا انجام داد و آقای ظریف با این عقب ماندگی تحلیلی که از خودش نشان داد ،چه در حرف‌هایی که در این فایل گفته و چه عملکردی که در مورد این کشورها داشته هم خودش را نابود کرد و هم امید مردم و کسانی که چشم به دیپلماسی وزارت امور خارجه داشتند.

نماینده مردم تهران افزود: بر خلاف آنکه در این گفتگو تلاش شده یک فضای تک صدایی در کشور ترسیم شود، اظهارات آقای ظریف بیانگر عمق مردم‌سالاری دینی و فضای باز چند صدایی در کشور است که ما را با چنین شرایطی مواجه می‌کند.

میدان ظرفیت چانه زنی را برای دیپلماتها فراهم آورد

وی تصریح کرد: این به دلیل فضای باز سیاسی و سعه صدر نظام است که فردی با این حد فاصله در برداشت از دیدگاه‌ها و راهبردهای نظام توانسته در چنین جایگاهی قرار گیرد.

خضریان خاطرنشان کرد: عجیب است که وزیر امور خارجه این درک را  ندارد که اتفاقا این میدان بوده که ظرفیت چانه زنی را برای او فراهم کرده وا گر دیپلماسی لبخند و پیاده رو ایشان پشتوانه قوی را که میدان عمل با خلق قدرت برایش فراهم کرده بود را در اختیار نداشت وجود نداشت حتما کشورهای بزرگ حاضر به مذاکره با ایشان و ایران نبودند.

وی درباره برخورد مجلس با این اتفاق هم با تاکید بر پیچیدگی شرایط بوجود آمده اظهار داشت از یک طرف در آستانه انتخابات هستیم و از یک طرف دولت در شرایطی است که برخی ها بدشان نیاید دوره اش را به انتها برساند و در این شرایط بحرانی دولت بخواهد برای خودش قهرمان سازی کند.از سوی دیگر تعداد افرادی که در کابینه قابل تغییر باشند در شرایط مرزی است و دست مجلس هم برای استیضاح بسته است. لذا باید در مورد برخورد با این موضوع با دقت بیشتری عمل رد.

ظریف پایان عمر سیاسی‌ خود را رقم زد

خضریان افزود: آقای ظریف چه تا انتهای این دولت همراهی بکند یا نه؟ با این کار پایان عمر سیاسی‌اش را رقم زد. شاید هم جریانی این کار را به نفع همین تفکر ولی با سوزاندن ظریف برای انتخابات 1400 انجام داده باشند.

جمهوری اسلامی خیلی تلاش کرده افرادی مثل ظریف و کسانی که در این جایگاه‌ها قرار می گیرند با تمام اختلاف دیدگاه ها  و نظرات حفظ کند. تلاش جمهوری اسلامی و اندیشه امامین انقلاب بر حفظ اینها است ولی گاه آنها خودشان راه را برای خود مسدود می‌کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.