۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸
کد خبر: 750046

کارآفرینی یکی از محورهای اساسی سیاست‌های کلی اقتصادمقاومتی محسوب می‌شود که لازمه آن خلاقیت و تأکید بر توانمندی‌ها و ظرفیت‌های درون‌زا و پویای کشور برای کاهش وابستگی و تأثیرپذیری اقتصادی از عرصه جهانی است.

کارآفرینی؛ بستر درون‌زای تحقق اقتصاد مقاومتی

اهمیت و جایگاه کارآفرینی در اقتصادمقاومتی به‌ گونه‌ای است که ۲۹بهمن با عنوان روز اقتصادمقاومتی و کارآفرینی در تقویم نام‌گذاری شده است. در واقع کارآفرینی و خلاقیت به دلیل متکی بودن به نیروی‌انسانی، امکانات موجود و بهره‌مندی کامل از آن، از دیگر زمینه‌های اقتصادی بهتر می‌تواند در پیشبرد اقتصادمقاومتی مؤثر باشد. بسیاری از تحلیلگران اقتصادی، ارائه کالاهای جدید، ارائه روشی جدید در فرایند تولید، گشایش بازار جدید، یافتن منابع جدید و ایجاد هر گونه تشکیلات جدید در صنعت را در زمره تعریف کارآفرینی می‌دانند. فراهم‌سازی بسترهای کارآفرینی درون‌سازمانی، نوآوری و تلاش برای افزایش انگیزه و خلاقیت نیروی‌انسانی سازمان از جمله الزامات کارآفرینی محسوب می‌شود. بنابراین با نگاهی به مؤلفه‌های کارآفرینی می‌توان دریافت که این عرصه اقتصادی با تشویق به کار مداوم، فکر خلاق و پویا، یادگیری و به‌روزرسانی دانش، اشاعه فرهنگ تلاش و کار به‌ جای فرهنگ مصرف‌گرایی، تکیه ‌بر ابعاد فرهنگی و ارزشی نیز دارد که میزان توجه و اولویت دادن به آن، در دستیابی به چشم‌اندازهای ترسیم‌ شده عرصه کارآفرینی مؤثر است.

کارآفرینی از یکسو مشارکتی فردی و جمعی برای گره‌گشایی معضل بیکاری است و می‌تواند سرمایه انسانی بدون شغل که حدود نیمی از آن متعلق به دانش‌آموختگان دانشگاهی است را جهت داده و برای آنان اشتغال ایجاد کند، از سوی دیگر در بلندمدت نیز اقتصاد توسعه‌یافته و اجرای طرح‌های توسعه‌ای را عملیاتی کند.

براساس گزارش‌های منتشرشده دیده‌بان جهانی کارآفرینی (GEM)، رتبه کارآفرینی ایران در سال ۲۰۱۸ با افزایش ۱۳ رتبه‌ای در میان ۱۳۷ کشور جهان به ۷۲ رسیده است. نتایج بدست آمده از این گزارش حاکی از آن است که گلوگاه‌های موجود در اکوسیستم کارآفرینی کشور کماکان در وضعیت نامطلوبی به سر می‌برند که همین موضوع بیانگر عدم‌تناسب و هماهنگی فضای فرهنگی و اقتصادی و حتی سیاسی کشور با تحقق و تأمین معیارهای کارآفرینی فردی در جامعه است. موضوعی که به ‌نوعی زنگ هشداری برای سیاست‌گذار این عرصه است تا اقدام‌ها و برنامه‌های لازم برای افزایش فرهنگ کارآفرینی و حمایت از آن را به کار ببندد.

گرچه این بهبود جایگاه می‌تواند به دلیل راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوپا باشد، اما تحلیل گزارش‌های دیده‌بان جهانی کارآفرینی همواره نشان از ریسک‌پذیری بسیار پایین یا حتی نزدیک به صفر ایران دارد. موضوعی که دوباره می‌توان ردپای مؤلفه‌های فرهنگی مؤثر بر آن را مشاهده کرد. بنابراین به نظر می‌رسد عرصه موفقیت در کارآفرینی، بهبود جایگاه کشور در این مقوله و تحقق اقتصادمقاومتی از این طریق، نیازمند تغییر و ارتقای رویکرد جامعه نسبت به مقوله کارآفرینی و توانمندسازی نیروی‌انسانی برای دستیابی به آن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.