هر سال در ایام ماه مبارک رمضان به خصوص در شب‌های لیالی‌قدر، تعداد افرادی که برای اهدای خون به مراکز مراجعه می‌کنند، نسبت به ماه‌های گذشته سال افزایش می‌یابد، اما کمبود نیروی‌انسانی و ساختار این مراکز موجب نارضایتی بسیاری از اهداکنندگان می‌شود.

اهدای خون با اعمال شاقه!

ناهماهنگی در پایگاه انتقال خون و دردسر برای مردم

برای شنیدن اعتراض اهداکنندگان حوالی ساعت ۲۳ به مرکز انتقال خون مشهد تقی‌آباد رفتیم. خانمی که همراه همسرش به این مرکز آمده بود، از عدم‌سرویس‌دهی به‌موقع به افراد مراجعه‌کننده گلایه داشت و گفت: من و همسرم از اهداکنندگان مستمر خون هستیم، چند روز پیش پیامکی آمد که نیاز مبرم به گروه خونی شماست. آمدیم مرکز اما ۴۵ دقیقه منتظر بودیم که نوبتمان برسد برویم داخل و وقتی داخل ساختمان رفتیم حدود یک ساعت دیگر هم همسرم انتظار کشید تا نوبتش شود و خون بدهد. نمی‌دانیم تا سحر به خانه خواهیم رسید یا خیر؟

فرد دیگری که او هم منتظر نوبت اهدای خون بود و کمی عصبانی به نظر می‌رسید به خبرنگار ما گفت: حدود دو ساعت است که اینجا انتظار می‌کشم. امکانات داخل را ببینید؛ تخت‌های قدیمی، زیر سر اهداکنندگان را نگاهی بکنید کیسه‌های پلاستیکی گذاشته شده و روتختی‌های یک بار مصرف را هم  یکی درمیان عوض می‌کنند. زمان جنگ این‌گونه نبود، مشخص است نیرو کم است. هر نیرو چند مریض را همزمان خون‌گیری می‌کند، چرا وقتی امکانات کافی ندارند پیامک می‌زنند و مردم را به مراکز فرامی‌خوانند؟

از سوی دیگر این ناهماهنگی‌ها صدای برخی از پرسنل را هم درآورده و معلوم می‌شود از کمبود نیرو و مشکل تردد شبانه و جریمه‌ها گلایه دارند.

عذرخواهی از مردم

برای پیگیری این گلایه‌ها با دکتر علی حسنی، معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون خراسان‌رضوی گفت‌وگو می‌کنیم که در ابتدا از مشکلات ایجاد شده در سرویس‌دهی به مراجعه‌کنندگان عذرخواهی می‌کند.

معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون خراسان‌رضوی با بیان اینکه ما در مراکز خود در مدیریت منابع مشکل نداریم، مشکل ما این است منابعی نداریم که مدیریت کنیم، تصریح کرد:از همین تریبون استفاده می‌کنم و صدای خود را به گوش مسئولان می‌رسانم. با توجه به اهمیت خون و نجات جان مریض‌ها به مرکز خون استان توجه  شود.

وی با اشاره به بی‌توجهی‌ها نسبت به سازمان انتقال خون، افزود: مهم‌ترین ماده حیاتی انسان را ما فراهم می‌کنیم اما خود سازمان در گیر و دار هزاران مشکل است.

 حسنی اظهار کرد: در روزهای اخیر انتقال خون خراسان‌رضوی  از تمامی گروه‌های خونی برای دریافت خون دعوت کرده است.

برپایی پویش‌های مختلف با موضوع فرهنگ‌سازی اهدای خون و دعوت از کارکنان دستگاه‌های اجرایی برای اهدای خون گروهی، از جمله اقدام‌های سازمان انتقال خون استان برای تأمین خون مورد نیاز بیماران در شرایط  کرونایی بوده است.

این در حالی است که بحران منابع مالی و کمبود نیروی‌انسانی در سازمان انتقال خون خراسان‌رضوی که سومین تولیدکننده خون در کشور به شمار می‌رود، به اوج خود در عدم‌ارائه امکانات رسیده است.

ثبت پلاک خودروهای کادردرمان همزمان با اهداکنندگان

حسنی با بیان اینکه چرا کادردرمان این مراکز با مشکل تردد شبانه دست و پنجه نرم می‌کنند،افزود: براساس دستور و رایزنی‌های صورت گرفته نیز کادر درمان همراه با اهداکنندگان شامل عبور و مرور شبانه در زمان محدودیت‌ها می‌شوند. اگر اهداکنندگان و سایر افراد در مراکز با مشکل تردد و جریمه روبه‌رو شدند با ما در ارتباط  باشند تا در این زمینه مشکلی برای افراد به وجود نیاید.

حسنی خاطرنشان کرد: خودروهای داوطلبان اهدای خون که شب‌ها و پس از افطار که همزمان با آغاز بازه زمانی منع تردد عبور و مرور شبانه، به مراکز انتقال خون مراجعه می‌کنند، جریمه نمی‌شوند. برای این کار هم شماره پلاک خودروی آن‌ها در سامانه‌ای مخصوص در محل اهدای خون ثبت می‌شود.

وی افزود: پایگاه‌های اهدای خون در همه ایام ماه مبارک رمضان به جز جمعه‌ها در مشهد مقدس و شهرستان‌های استان، پس از افطار آماده پذیرش داوطلبان ایثارگر اهدای خون خواهند بود.

گفتنی‌است؛ پلیس‌راهور نیروی‌انتظامی این موضوع را به رده‌های استانی ابلاغ کرده و نسبت به درج اطلاعات دریافتی از ادارات کل انتقال خون در سامانه و عدم اعمال جریمه اقدام می‌شود.

فعالیت پایگاه‌های انتقال خون تا بامداد

معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون خراسان‌رضوی افزود: پایگاه‌های اهدای خون مشهد در مرکز رفاهی واقع در خیابان دانشگاه روبه‌روی خیابان کفایی، پایگاه مهر واقع در نبش ابوطالب ۳۳، پایگاه شهید کریمی واقع در بولوار شریعتی ۲۸ منطقه قاسم‌آباد، پایگاه شهید سلیمانی (میلاد) واقع در بولوار استقلال بین استقلال ۲ و ۴ در ماه مبارک رمضان هر شب از ساعت ۲۱ الی ۱:۰۰ بامداد روز بعد فعال هستند. همچنین پایگاه‌های اهدای خون شهرستان‌های تربت‌حیدریه، قوچان، نیشابور، سبزوار و گناباد نیز پس از افطار آماده پذیرش داوطلبان خواهند بود .

 بنا بر این گزارش، سازمان انتقال خون خراسان‌رضوی علاوه بر ۶ مرکز اهدای خون در مشهدمقدس، دارای مراکزی برای میزبانی از اهداکنندگان خون در شهرستان‌های سبزوار، گناباد، نیشابور، تربت‌حیدریه، تربت‌جام، قوچان و کاشمر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.