همزمان با ایام ماه مبارک رمضان نشست وبیناری «دانشگاه تراز انقلاب در گفتمان رهبری» به همت نمایندگی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در قم برگزار شد.

«دانشگاه تراز انقلاب در گفتمان رهبری» تبیین و بررسی شد

به گزارش قدس آنلاین، مسئول نمایندگی بنیاد پژوهشهای اسلامی در قم، در نشست وبیناری «دانشگاه تراز انقلاب در گفتمان رهبری» که با محوریت «تحلیل بیانات مقام معظم رهبری در رمضان ۹۷ _ ۸۳» برگزار شد، گفت: مقام معظم رهبری در دوران رهبری خود همه ساله در ماه‌های مبارک رمضان جلسات ویژه‌ای را با حضور استادان دانشگاهها برگزار می‌کردند که در دو سال اخیر به دلیل شرایط کرونایی کشور این جلسات برگزار نشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی راد ادامه داد: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی با هدف مرور دیدگاه‌های معظم له در این جلسات تلاش کرده برنامه‌ای را تمهید کند تا دیدگاه مقام معظم رهبری را در حوزه علم و دانشگاه مطلوب و همچنین دانشگاه تراز انقلاب مرور کند تا بتواند این خلا را اندکی جبران کند.

راد ادامه داد: مقام معظم رهبری در صدد تبیین الگو و گفتمانی درباره دانشگاه و علم هستند و ما تلاش داریم بخش‌های مختلف این گفتمان را که به «گفتمان علم گرایی» اختصاص دارد، تبیین و بررسی کنیم.

اهمیت مسئله دانشگاه فراتر از مسئله جنگ تحمیلی

وی خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری پس از انقلاب اسلامی در نخستین دیدار خود با دانشجویان به اهمیت مسئله دانشگاه تاکید می‌کنند و برای اینکه جایگاه مهم دانشگاه را تثبیت کنند با قاطعیت بیان می‌کنند اهمیت مسئله دانشگاه از اهمیت تراز اول کشور است.

این مقام مسئول با طرح این سوال که چرا مسئله دانشگاه از جنگ مهم‌تر است؟ گفت: اگر دشمن متخاصم جرات حمله به کشور را داشته باشد از ریشه که همان دانشگاه است نفوذ می‌کند؛ اگر دانشگاه‌های ایران در حوزه علم و فناوری موفق شوند جنگ نیز منتفی است و دشمن نمی‌تواند حربه جنگ را ملاک و مبنای تعاملش قرار دهد.

دانشگاه نهادی اثر گذار در عزت و سرنوشت دنیوی و اخروی است

راد در ادامه تصریح کرد: در منظومه فکری رهبری معظم، دانشگاه صرفا یک مکان فیزیکی برای داد و ستد علم بین دانشجو و استاد نیست. اساسا از دیدگاه ایشان دانشگاه یک نهاد اثر گذار در عزت اقتدار و سرنوشت دنیوی و اخروی و همچنین سعادت و شقاوت انسان است.

به گفته این مقام مسئول، با این نگاه به دانشگاه می‌توان گفت هیچ نهاد دیگری در نهادهای اجرایی و دولتی از چنین جایگاهی برخوردار نیست البته این نگاه مختص به رهبری ندارد بلکه در بیانات امام خمینی(ره) نیز مطرح شده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه تراز انقلاب در نگاه رهبری یعنی دانشگاه سرآمد، فعال و تمدن ساز، گفت: در منظومه فکری رهبری دانشگاه باید بتواند به جایگاه واقعی خودش در نظام انقلاب اسلامی دست پیدا کند و پیشران ملت مسلمان ایران در تمدن‌سازی باشد.

دانشیار پردیس فارابی دانشگاه تهران ادامه داد: در اندیشه رهبری دانشگاه ممتاز با حیات، سعادت، عزت، اقتدار، امنیت، تمدن و آینده ملت ایران گره خورده است و دانشگاه تراز انقلاب دانشگاهی است که مسئله‌ها و دغدغه‌هایش این مسائل باشد و بتواند نظام و ملت را به این تراز اقتدار و عزت برساند.

راد اظهار کرد: دانشگاه پیش از انقلاب اسلامی، اساسا فاقد چنین چشم اندازی بود و صرفا کارکرد انتفاعی برای حاکمیت داشت، ولی پس از انقلاب، آینده ملت به دانشگاه ممتاز و مطلوب انقلاب اسلامی گره می‌خورد و دانشگاه مبدا همه تحولات و سرچشمه سعادت و شقاوت ملت بشمار می رود.

وی با بیان اینکه دانشگاه را می توان به دو دوره پس انقلاب و پیش از انقلاب تقسیم کرد گفت: انقلاب یک دگرگونی در دانشگاه ایجاد کرد و در عملکرد و چشم انداز در این دوره متفاوت است؛ مقایسه دستاوردهای دانشگاه پیش از انقلاب و پس از انقلاب نیز شاهد استواری بر این مهم است.

 

عزت و قدرت بدون علم میسر نمی شود

راد با ابراز کرد: علم، قدرت و اقتدار آفرین است و هر جامعه‌ای به علم دست یابد به عزت و شوکت دست می یابد و هر کس به علم دست پیدا نکند مقهور جریان های علمی قرار می گیرد؛ در گفتمان مقام معظم رهبری اقتدار، تمدن، رشد، توسعه و رفاه بدون علم و دانشگاه میسر نمی‌شود.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در طول این جلسات به گفتمان های علم گرایی، دانشگاه علم محور، تولید علم و پیشرفت علمی تاکید داشتند؛ در مفهوم علم، گستره و مفهوم مد نظر ایشان شامل علوم انسانی، اسلامی، تجربی، طبیعی و... بوده و این موضوع غیر از علم دینی رایج و علوم الهی ودینی به معنای اعم است.

مسئول نمایندگی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی اضافه کرد: در گفتمان علم گرایی، مقام معظم رهبری در دوران رهبری خود متوجه آسیب و خلائی شدند و آن اینکه حرکت علمی دانشگاه پس از انقلاب یک حرکت آرامی بود.

وی با اشاره به اینکه گفتمان علم گرایی مبتنی بر اصول و پایه‌هایی است و این گفتمان مولفه‌هایی دارد، گفت:گفتمان سازی علم، توجه به فسلفه علم، مرجعیت علمی، فرهنگ نوآوری علم، حل مسئله پژوهش محوری، پژوهش مسئله محور، اصل جهاد علمی، اصل پیوند با صنعت، تعامل مدیریت دانشگاه، اصل دیپلماسی علمی و... و. از اصول گفتمان علم گرایی است که در دوره معظم له در دانشگاههای ایران مطرح شد و امروز شاهد ظهور و ثمرات این گفتمان سازی هستیم.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.